Dołącz do czytelników
Brak wyników

Eksperci w ogniu pytań

10 maja 2022

NR 63 (Kwiecień 2022)

Eksperci w ogniu pytań

0 407

Działania reklamowo-sprzedażowe w internecie - jakie wyzwania na nas czekają, jakich błędów warto unikać w procesie pozyskiwania i przetwarzania danych oraz jak oznaczać współprace z influencerami i wydawcami? Na te pytania odpowiedzieli nasi eksperci.

1. TOP 3 kluczowych wyzwań w działaniach reklamowo-sprzedażowych w internecie

Wojciech Wawrzak 
radca prawny, autor bloga praKreacja.pl i założyciel specjalistycznej kancelarii prawnej praKreacja.legal

POLECAMY

  1. Poszanowanie praw autorskich. Wyzwanie aktualne od lat, ale z każdym rokiem świadomość i wartość praw autorskich rośnie, a co za tym idzie pojawia się również coraz więcej sporów o bezprawne wykorzystanie cudzej własności intelektualnej. 
  2. Skrypty śledzące. Nigdy dotąd nie było tak głośno o śledzeniu użytkowników z wykorzystaniem plików cookies i innych technologii. Coraz częściej pojawiające się kary za niewłaściwe postępowanie z plikami cookies potwierdzają rangę tematu.
  3. Kryptoreklama. Przepisy są takie same od lat, ale gdy tematem zdecydował się w końcu zająć UOKiK o reklamie ukrytej zrobiło się naprawdę głośno. Miejmy nadzieję, że to początek większej transparentności w zakresie różnych przekazów w sieci. 

Tomasz Palak 
radca prawny, prelegent, bloger – tomaszpalak.pl

W 2022 r. warto śledzić temat ePrivacy – te unijne przepisy wpłyną nie tylko na kształt banerów cookies na naszych stronach, ale również szerzej na możliwość ich stosowania. Przyjrzałbym się też tematom z zakresu relacji z załogą – na przykład dyrektywa work-life balance czy o pracy zdalnej, które powinny trochę dostosować do obecnych realiów sposoby pracowania. Sprzedających przez Internet zachęcam do przyjrzenia się jeszcze tak zwanej dyrektywie Omnibus – wprowadzi ona nowe obowiązki przykładowo w zakresie informowania o cenach. 

2. Pozyskiwanie i przetwarzanie danych – kluczowe błędy

Wojciech Wawrzak 
radca prawny, autor bloga praKreacja.pl i założyciel specjalistycznej kancelarii prawnej praKreacja.legal

  1. Wymuszanie zgód marketingowych. Wszyscy wiedzą już, że nie wolno, ale nadal w wielu miejscach nie możemy złożyć zamówienia/skorzystać z usługi bez zgody marketingowej. To błąd, zgoda na marketing powinna być dobrowolna. 
  2. Nieuprawnione udostępnianie danych. Administratorzy albo samodzielnie przekazują dane podmiotom nieuprawnionym, albo nie są w stanie zapanować nad przepływem danych, np. w ramach zewnętrznych narzędzi marketingowych. 
  3. Niewłaściwe zabezpieczenie danych. Nadal nie przywiązujemy odpowiedniej wagi do środków bezpieczeństwa. Nie stosujemy silnych haseł, nie aktywujemy drugiego składnika przy logowaniu, nie szkolimy pracowników logujących się do wielu różnych systemów. Potem są płacz i łzy, gdy pojawia się wyciek, a organ nadzorczy nakłada karę. 

Tomasz Palak 
radca prawny, prelegent, bloger – tomaszpalak.pl

Najczęstszym błędem przy pozykiwaniu danych marketingowych jest po prostu mniej lub bardziej otwarte „zmuszanie” do wyrażenia zgody na ich zdobycie. Tak zwane dark patterns czy po prostu zaznaczanie checkboxa ze zgodą to działania, które są nie tylko błędne, ale też po prostu prawnie niedopuszczalne. 
...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy