Dołącz do czytelników
Brak wyników

SEM/SEO

11 maja 2021

NR 57 (Kwiecień 2021)

Efektywna kampania SEO na amazon

0 119

Mówiąc o działaniach SEO, zazwyczaj rozumiemy to przez pryzmat wyszukiwarki Google. Mało popularną metodą prowadzonych działań marketingowych są natomiast działania promocyjne na Amazonie – które można prowadzić, dbając o rozwój sprzedaży na tym największym marketplace na świecie. Poznaj zatem najważniejsze elementy sprawnie przeprowadzonej kampanii SEO w Amazonie.

Start działań SEO na Amazonie i czynniki rankingowe

Strategia działań SEO na platformie Amazon na pierwszy rzut oka wydaje się nie różnić od klasycznie pojmowanej strategii SEO w wyszukiwarce Google. Zarówno bowiem jedno, jak i drugie działanie wymaga kompleksowej analizy konkurencji – tylko i wyłącznie sprawnie przeprowadzony proces analizy umożliwi zrozumienie, dlaczego konkurencja jest przed Tobą i co takiego zostało wykonane u innych sprzedających, że lepiej rankują w wyszukiwarce wewnętrznej. 

POLECAMY

W jednym i drugim ekosystemie należy również przeprowadzić analizę potencjału i wybór słów kluczowych (ale i na tej płaszczyźnie jest sporo różnic – o których wspomnę w dalszej części artykułu) i dobrać je maksymalnie trafnie. Bez tego nie uda Ci się pozyskiwać konwertującego ruchu z kart produktowych. 

Między tymi dwoma ekosystemami występuje też jednak kilka znaczących różnic, wśród których możemy wyróżnić:

  • słowa kluczowe w Amazonie są ukierunkowane wyłącznie na produkty i zazwyczaj są krótsze niż te stosowane w wyszukiwarce Google;
  • powtórzenia słów kluczowych: optymalizując swoje strony pod kątem Google nie zawsze użycie raz danej frazy umożliwi lepsze rankowanie w wyszukiwarce. Natomiast w ujęciu Amazon SEO: wystarczy tylko raz użyć danego słowa kluczowego, aby umożliwić uzyskanie lepszej pozycji na dane zapytanie. Oczywiście istotne jest w tym momencie, gdzie dana fraza kluczowa będzie użyta (umieszczenie jej w tytule będzie bardziej efektywne niż np. w bullet points’ach);
  • link building nie ma wpływu na pozycje w wyszukiwarce Amazon, w odróżnieniu od Google, gdzie pozyskiwanie odnośników stanowi kluczowy element budowania autorytetu domeny;
  • współczynnik konwersji (CTR) – dla Google nie ma jednoznacznego stanowiska, na ile jest to ważny element poprawiania widoczności stron w wyszukiwarce, natomiast dla Amazona kluczowa jest sprzedaż (gdyż tylko wtedy sam Amazon zarabia, pobierając swoją prowizję). Zatem im większą masz sprzedaż swoich produktów – tym wyżej jesteś w wyszukiwarce (Amazon nie będzie promować teoretycznie najlepszego produktu, tylko te, które realnie mogą się sprzedać). 

Znając już największe różnice między działaniem Google i Amazona, dowiedz się teraz, jak podejść do całego procesu podzielonego na dwa typy optymalizacji w Amazonie.

Optymalizuj treści na kartach produktowych:

  • kluczowy element: optymalizacja tytułów (maksymalnie 
  • 200 znaków ze spacjami, ale zaleca się stosowanie krótszych tytułów do 80–100 znaków ze spacjami z uwagi na użytkowników urządzeń mobilnych) – jest to najważniejsze pole do uzupełnienia z punktu widzenia SEO w Amazonie. Tytuł ma największą moc dla algorytmu – zatem w nim powinno się znajdować najważniejsze słowo kluczowe dla danej oferty. 

Dodatkowo tworząc tytuły zgodne z zasadami SEO, warto zwrócić uwagę na:

  • wyrazy, które powinny zaczynać się dużą literą (wyjątkiem są spójniki);
  • stosowanie cyfr jako cyfr (nie jako słów);
  • unikanie stosowania w tytule cen, promocji czy wyrażeń jakkolwiek wartościujących. 

Przykładowa reguła tworzenia zoptymalizowanego tytułu:

Marka + Nazwa produktu + Materiał, z którego jest wykonany + Ilość + Kolor/cecha szczególna produktu

 Rys. 1. Przykład dobrze zoptymalizowanego tytułu

 

  • uzupełnienie słów kluczowych w panelu Amazon Seller Central (jest to podobny element jak niegdyś działający pod kątem SEO w Google – Meta Keywords, z tą różnicą, że słowa kluczowe dla Amazona mają wartość SEO);
  • bullet points – 5 punktorów zawierających najważniejsze cechy szczególne produktu. 
Rys. 2. Przykład bullet points
  • bardzo ważny element związany z optymalizacją: grafika produktu (promowane są grafiki o wysokości i szerokości min. 1000 px, format: jpg/ png, grafiki bez dodatkowego tekstu, tło za grafiką białe – RGB 255, 255, 255 oraz nazwa pliku musi zawierać ID produktu – Amazon ASIN, 13-cyfrowy numer ISBN, EAN, UPC/JAN);
Rys. 3. Przykład informacji o produkcie
  • informacje o produkcie; 
  • element o najmniejszej mocy SEO – opis produktu (maks. 2000 znaków ze spacjami). 
Rys. 4. Przykładowy opis produktu

Porada

Amazon może zwrócić inne wyniki dla wpisanej frazy kluczowej: „buty do biegania nike damskie czerwone rozmiar 39”, a inne dla: „buty nike damskie do biegania w rozmiarze 39 kolor czerwony”. Rozwiązaniem tego problemu jest umieszczenie różnych wariancji danej frazy w różnych elementach budowy karty produktowej – o której wspomniano powyżej.

Keyword research

Nie ma efektywnego procesu SEO bez odpowiednio przeprowadzonego researchu fraz kluczowych dla danej oferty. Im adekwatniej i precyzyjniej dobrane są słowa kluczowe, tym bardziej zwiększysz swoje szanse na pozyskanie konwertującego ruchu. 

Dobrze przeprowadzony keyword research powinien uwzględniać: 

  • grupę docelową, do której chcemy dotrzeć. Po takiej analizie będziesz mógł stosować precyzyjne frazy kluczowe do zdecydowanej grupy odbiorców – tym samym będziesz unikać ogólnych słów kluczowych, które nie przyniosą Ci pożądanej konwersji;
  • wyłonienie listy fraz kluczowych, a następnie umieszczenie ich w różnych sekcjach dotyczących treści dla danej oferty;
  • zastosowanie słów kluczowych na backendzie (we wspomnianym wcześniej Amazon Seller Central).

Przy okazji tworzenia zoptymalizowanych treści – warto wspomnieć o narzędziach ułatwiających automatyzację tego procesu. Na rynku jest kilkadziesiąt programów umożliwiających taką analizę, np.:

  • znany SEO-wcom – Ahrefs;
  • podpowiedzi z wyszukiwarki Amazon. 
Rys. 5. Przykład podpowiedzi w wyszukiwarki Amazon
  • PSonar,
  • Sellerboard,
  • Helium 10.

Poniżej przykładowy research fraz kluczowych w narzędziu Ahrefs:

Rys. 6. Przykładowy research fraz kluczowych w narzędziu Ahrefs

 

Rys. 7. Kolejny przykład researchu fraz kluczowych w narzędziu Ahrefs


Optymalizuj czynniki wydajnościowe dla Twojej oferty:

  • cena produktu (możliwie jak najniższa, ale musi być konkurencyjna z cenami innych sprzedających) i czas dostawy (maks. 1–2 dni robocze);
  • forma dostawy (czy z własnego magazynu czy z magazynów Amazona. Z oczywistych względów promuje on tych sprzedających, którzy korzystają z jego magazynów, gdyż platforma ma pełną kontrolę nad procesem wysyłki);
  • uczestnictwo w programie FBA (Fulfilled by Amazon);
  • recenzje i opinie od kupujących oraz recenzje od zweryfikowanych użytkowników Amazona. 
Rys. 8. Przykładowe recenzje
  • szybkie odpisywanie klientom na zapytania i wiadomości;
  • status Bestsellera. 

Wskazówki, jak zdobyć takie oznaczenie:

  • obecność w programie FBA (Fulfilled by Amazon);
  • możliwie najniższe (z zachowaniem konkurencyjności) ceny;
  • realnie (potwierdzona przez Amazona) największa sprzedaż danego produktu względem konkurencji;
  • status Bestsellera uzyskać można tylko w kategoriach, gdzie nie ma produktów pod marką własną Amazon;

Amazon to przede wszystkim platforma wyszukiwania produktów i samo to istotnie warunkuje sposób jej działania. Zwraca ona takie wyniki, które są oparte na prawdopodobieństwie sprzedaży - nie dostaniemy najlepszego dla nas produktu, tylko taki, który Amazon uważa, że będzie się lepiej sprzedawać.
 

  • stopa zwrotów – im wyższa, tym Amazon obniża pozycje w wynikach takiego produktu oraz współczynnik CTR (stosunek liczby wyświetleń do kliknięć oferty) – platforma promuje wyłącznie ofertę ze sporym zaangażowaniem użytkowników;
  • skala sprzedaży sprzedającego (im więcej sprzedaje, tym więcej Amazon zarabia i tym samym dany sprzedawca jest bardziej promowany) – jest to jedno z najważniejszych kryteriów.

Jak działa algorytm wyszukiwarki Amazon?

Amazon to przede wszystkim platforma wyszukiwania produktów i samo to istotnie warunkuje sposób jej działania. Zwraca ona takie wyniki, które są oparte na prawdopodobieństwie sprzedaży (zatem nie dostaniemy najlepszego dla nas produktu, tylko taki, który Amazon uważa, że będzie się lepiej sprzedawać) – i to jest właściwie największa również różnica między tą platformą a Google (gdzie od zawsze pracownicy Google starają się tak zoptymalizować działanie algorytmu, by dać najbardziej adekwatne wyniki względem intencji użytkownika).

Amazon swój algorytm również oparł na konwersji i ruchu – jeśli masz relatywnie wysoki ruch, a niski współczynnik CTR, to Amazon obniży pozycję Twojej oferty w swoim systemie.

Trzeba mieć również na uwadze to, że ekosystem Amazon jest zamknięty, dlatego też na wyniki w samej wyszukiwarce nie będą miały wpływu inne działania sprzedających w obrębie internetu, tylko istotne będzie to, jakie działania są podejmowane w samym Amazonie.

Algorytm Amazona jest stworzony o wiele bardziej pod kątem użytkownika niż algorytmy Google. Zatem zadbaj o to, aby Twoje opisy realnie dostarczały wartościową opowieść dla kupujących. Musisz też o wiele bardziej kłaść nacisk na istotne treści i prace w obrębie obsługi klienta niż ma to miejsce w przypadku Google. 

Co to jest Buy Box i jak go uzyskać?

Buy Box jest to specjalne pole, w którym można kupić i dodać dany produkt do koszyka. Zazwyczaj o to miejsce rywalizuje kilka identycznych ofert innych sprzedających (w odróżnieniu od np. Allegro, gdzie te same produkty mogą się dublować w wynikach, w Amazonie jest tylko jedna karta, gdzie należy rywalizować o dany produkt). Przykład z niemieckiej wersji Amazona odnośnie do umiejscowienia Buy Boxa oraz pozostałyc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy