Dołącz do czytelników
Brak wyników

Efekt ROPO w polskim środowisku omnichannel

Artykuł | 24 grudnia 2018 | NR 30
92

W drugim kwartale bieżącego roku opiniac.com przeprowadził trzecią edycję kompleksowego badania zjawiska ROPO na polskim rynku.

We współpracy z licznym gronem partnerów zbadaliśmy zwyczaje zakupowe konsumentów dla głównych segmentów produktowych oraz zmierzyliśmy wpływ efektu ROPO na różne etapy consumer journey.

Konsumenci bez wątpienia coraz częściej wykorzystują internet bezpośrednio w celu poszukiwania informacji oraz identyfikacji najkorzystniejszej oferty, sam zakup realizując w tradycyjnych sklepach. Zjawisko to wpływa na zachowanie konsumentów w sieci, a także stanowi istotną przyczynę zmniejszania się wskaźnika konwersji internetowych platform handlowych. Wzrost efektu ROPO może być więc problematyczny dla wielu polskich sklepów internetowych, które działając tylko w jednym kanale sprzedaży, nie oferują możliwości dotknięcia towaru w kanale offline. Uwzględnienie tak zmieniających się zachowań konsumentów jest kluczowe w budowaniu strategii biznesowej dużych podmiotów, które działając w różnych kanałach, dbają o dobre customer experience i swobodny przepływ pomiędzy online i offline. 

Branża turystyczna niezmiennie notuje najwyższy efekt ROPO – aż 87,5% konsumentów przeszukuje internet przed udaniem się do biura podróży. Osoby szukające informacji o tych usługach najczęściej korzystały z komputera (75%), rzadziej ze smartfonu (15%) czy tabletu (8%). 

Efekt ROPO jest też bardzo wysoki w branży RTV/AGD, w przypadku której notujemy stały wzrost – 74% w 2014 r., 83% w 2015 r. i aż 84,5% w roku bieżącym. Na kolejnym miejscu znalazły się usługi telekomunikacyjne, które wcześniej sprawdzane są w internecie przez 74,5% respondentów. Co również ciekawe, w badaniach tego segmentu notujemy znaczący spadek udziału respondentów, którzy poszukiwali informacji na temat usług telekomunikacyjnych za pomocą komputera na rzecz smartfonów (wzrost o 7 punktów procentowych) oraz tabletów (o 2 p.p.).

Poszukiwanie informacji online przed zakupem w offline jest natomiast najmniej popularne w przypadku zakupu artykułów spożywczych, środków czystości i chemii gospodarczej (20%) oraz ubrań i butów (35%). Branża spożywcza to bez wątpienia specyficzny rynek – konsumenci kupują najczęściej produkty znanych sobie marek, których nie mają potrzeby weryfikować w sieci. Odzież i obuwie są natomiast produktami, które konsumenci zdecydowanie wolą dotknąć i przymierzyć przed zakupem. Mimo to tak niski wynik jest dość zaskakujący, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że większość klientów kupujących tego typu produkty to kobiety (stanowiły one 63% klientów, którzy dokonali ostatnio zakupów w tym segmencie), do których adresowanych jest wiele blogów modowych czy portali związanych z tekstyliami. Co równie ciekawe, zakup produktów z tej branży poprzez kanał offline jest ponaddwukrotnie bardziej popularny niż zakup przez internet. Warto przy tym wspomnieć, że jedynie 26% badanych, którzy zakupili w ostatnim czasie ubrania lub buty przez kanał online, wskazało na możliwość zwrotu w ciągu 14 dni jako istotny czynnik wpływający na wybór tego kanału zakupu (średnia dla innych branż dla tej odpowiedzi wyniosła 24,4%, pytanie wielokrotnego wyboru).

Badanie panelowe ROPO 2016

Idea: projekt niekomercyjny. Każdy z partnerów w zamian za zasięg otrzymuje raport indywidualny z porównaniem na tle segmentu.

Historia: jest to już trzecia edycja badania panelowego ROPO. Dane zbieraliśmy przez ok. 2 tygodnie w drugim kwartale bieżącego roku.

Cel: poznanie preferencji i zwyczajów zakupowych internautów oraz pomiar doświadczeń pomiędzy offline i online.

 

Zdecydowana większość ankietowanych do poszukiwań informacji o produktach przed ich zakupem wykorzystuje komputer stacjonarny. Na uwagę zasługują jednak branże RTV/AGD, leków i kosmetyków oraz usług telekomunikacyjnych, które charakteryzują się największym udziałem telefonów/smartfonów – używa ich co piąty badany. Niewiele mniej, bo 16% respondentów korzysta z mobilnych urządzeń przed zakupem książek, muzyki i filmów oraz artykułów sportowych i hobbystycznych. Interesujący wydaje się wysoki, istotny statystycznie wynik wykorzystania tabletów w branży turystycznej i RTV/AGD (8%) – w przypadku zakupu wycieczki przeglądanie zdjęć na ekranie tabletu jest wygodniejsze niż na smartfonie, natomiast dużą grupę kupujących elektronikę stanowią osoby interesujące się nowymi technologiami, czyli swobodnie korzystające z tabletów.

Ankietowani proszeni byli również o ocenę wpływu znalezionych w internecie informacji na ostateczną decyzję o zakupie. Średnie oceny były bardzo wysokie dla wszystkich badan...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy