Dołącz do czytelników
Brak wyników

SEM/SEO

7 grudnia 2020

NR 55 (Grudzień 2020)

Content i SEO – jak w 2021 r. połączyć je w szczęśliwą parę?

40

Niemal każdy potrafi wziąć długopis lub uruchomić komputer i zanotować kilka zdań. Niewielu za to umie stworzyć dobry artykuł, który będzie także zoptymalizowany dla wyszukiwarek. A przecież wystarczy kilka wskazówek… i masa praktyki. Doświadczenie zdobędziesz podczas pracy. Na szczęście konkretne porady, gotowe do zastosowania od razu, znajdziesz w dalszej części artykułu. Zobacz przepis na content, który będzie wysoko niezależnie od zmian w Google!

Trafne słowa kluczowe

Od powstania wyszukiwarek ludzie przeglądają zasoby sieci, wykorzystując w tym celu frazy kluczowe. Mimo rozwoju mobilnego dostępu i rosnącej popularności wyszukiwania głosowego, Google nadal odpytywany jest za pomocą wyrazów. Dlatego słowa kluczowe to najczęściej pierwszy i najważniejszy element strategii SEO.
Bardzo ważna jest intencja, która chowa się za danymi frazami kluczowymi. Wybierając słowa, powinieneś uwzględnić zamiary i cele odbiorcy treści (rys. 1).
 

POLECAMY

Rys. 1. Intencje słów kluczowych


Dobrym przykładem są „buty” i „buty air force opinie”. W pierwszym przypadku intencja jest nieznana. Nie wiemy zatem, na którym etapie lejka znajduje się internauta. Może go interesować wszystko – od zakupu, przez poznanie historii obuwnictwa, aż do wybrania z szafy stylizacji na wyjście do kina. W drugim przykładzie intencja jest jasna, a szukający znajduje się na etapie rozważania.
 

Mini-słownik

Lejek sprzedażowy
Narzędzie, pokazujące kroki, jakie trzeba podjąć, aby stać się Twoim klientem. Typowy lejek składa się z następujących etapów: świadomość, zainteresowanie, rozważanie, zakup i lojalność. Marka powinna dostosować go do potrzeb swojej strategii sprzedażowo-marketingowej.

Link earning
Technika wspierająca naturalne linkowanie. Jej zadaniem jest zachęcenie do dzielenia się treścią i uproszczenie tego procesu.

Metatagi social
Tagi poprawiające podgląd artykułu, gdy czytelnik dzieli się nim w mediach społecznościowych.

Feature snippet
Odpowiedź na niektóre zapytania widoczna na stronie z wynikami wyszukiwania. Występuje w formie cytatu, czasem ze zdjęciem. Nazywana też „pozycją zero”.

 

Pamiętaj

Jeden tekst = jedna intencja = jeden krok w lejku. W przeciwnym razie artykuł będzie chaotyczny i trudny w odbiorze.


Słowa kluczowe, które dobierasz, powinny być spójne z celem treści. Chcesz zachęcić czytelnika do kupna? Wybierz frazy z intencją zakupową. Jeśli pragniesz przedstawić, jak Twój produkt rozwiązuje problem – odpowiednie będzie zapytanie informacyjne, a tekst skieruj do osoby, która w lejku dotarła do kroku „zainteresowanie”.
Jakie darmowe narzędzia pomogą Ci wybrać właściwe frazy?

Ważne

Dla krótszych tekstów wybierz jedną frazę główną i dwie lub trzy rozszerzające. W przypadku bardzo długich materiałów możesz pokusić się nawet o trzy słowa główne i kilkanaście pomocniczych.


Świetny tekst

Wysoka jakość treści jest kluczowa. Po pierwsze, znacznie łatwiej i taniej jest optymalizować dobry artykuł. Po drugie, Google wie, jak wygląda chłam pisany wyłącznie z myślą o wyszukiwarce. 
Po trzecie, do miernego contentu nie przekonasz swojego czytelnika.
W poprzednim kroku wybrałeś już słowa kluczowe i odkryłeś ogólną potrzebę, która za nimi stoi. Poszukaj głębiej, jakie konkretne wątpliwości oraz oczekiwania mają ludzie wpisujący takie frazy. Ustal szczegółowy cel tekstu i przygotuj argumenty, które przemówią do czytelnika z uwzględnieniem jego miejsca w lejku sprzedażowym. 
Ważne informacje warto podawać na samym początku. W tekst trzeba też wpleść przygotowane słowa kluczowe. Stosowanie odmian, synonimów, rozdzielanie wieloczłonowych fraz innymi wyrazami to konieczność. Zbyt restrykcyjne podejście może spowodować przeoptymalizowanie treści.
Nie ma żadnych magicznych wskaźników, które powiedzą nam o idealnej liczbie słów kluczowych. Wystarczy, jeśli napiszesz artykuł odpowiadający na pytania czytelnika i wyczerpujący temat. Zastanawiasz się nad najlepszą strukturą nagłówków? Masz wątpliwości, jak długi powinien być tekst? Chcesz wiedzieć, czy lepiej stworzyć jeden długi wpis, czy serię krótkich publikacji? Podpatrz konkurencję z topowych pozycji.
Na końcu warto dodać wezwanie do działania. Pokieruj czytelnika do następnego kroku w lejku. Dobrze zaproponować mu np. kolejne treści z bloga, zapisanie się na newsletter lub zaprezentować link do produktu, który rozwiązuje jego problemy. Nie oczekuj, że internauta samodzielnie znajdzie drogę, zadbaj o intuicyjną nawigację.

Przyciągający tytuł

Tytuł to pierwsza informacja, z którą styka się odbiorca. Z punktu widzenia SEO istotne są dwa elementy: użycie głównego słowa kluczowego w tytule i zachęcenie czytelnika, aby kliknął właśnie w Twój tekst.


Jeśli chodzi o frazy – postaraj się, by brzmiały podobnie do tego, co wpisują internauci w okno wyszukiwania. Jeśli musisz, to bez wahania dziel i odmieniaj wyrazy. Nagłówek powinien być zwięzły, dostarczać czytelnikowi maksimum informacji przy jednoczesnym zaciekawieniu i pozostawieniu lekkiego niedosytu.

Pamiętaj

Tytuł pod SEO powinien być dość krótki; dobrze jeśli ma maksymalnie 70 znaków. Ważne informacje umieszczaj na początku, aby były widoczne, nawet gdy Google zdecyduje się „uciąć” część napisu.


Jak zaprojektować przyciągający headline?

  • wpleć do niego liczbę,
  • wezwij do działania lub zadaj ciekawe pytanie,
  • wykorzystaj grę słów, jeśli wiesz, że czytelnik ją zrozumie,
  • bądź kontrowersyjny, jeżeli dopuszcza to wizerunek marki,
  • sporadycznie twórz clickbait, ale zapewniaj wartościowy tekst.

Atrakcyjny headline wpływa na potencjał do generowania linków do Twojego artykułu. Jest to jedno z narzędzi link earningu. Nie zapomnij też o śródtytułach. Używaj w nich pomocniczych słów kluczowych. 

Atrakcyjne formatowanie

Wyróżnij treść albo zgiń. Przygotowanie wizualne tekstu wpływa na jego odbiór, łatwość, z jaką czytelnik przyswaja informacje i… to, jak wyszukiwarka zaindeksuje stronę.
Formatowanie to nie tylko podział na akapity, rozdziały oraz dodanie kilku obrazków. Na początku przemyśl, jakie elementy zastosujesz i zaplanuj, gdzie je umieścisz. Pamiętaj o osobach niedowidzących. Czytnik ekranu powinien przeczytać Twój tekst poprawnie i swobodnie.

Z perspektywy SEO ważne są następujące formaty:

  1. Podział na akapity, zastosowanie list i tabel wpływa na pojawienie się strony w feature snippet (zobacz rys. 2).
  2. Obrazki i użycie słów kluczowych w atrybucie alt ułatwia pojawienie się w graficznych wynikach wyszukiwania oraz w snippecie.
  3. Odpowiednia struktura nagłówk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy