Budowanie strategii mediowej w 2020 r. – między digital a offline, desktop a mobile

Temat numeru

To już koniec TV-centrycznego planowania mediów. Polacy zagłosowali swoją uwagą i czasem spędzanym z medium na internet, a za nimi reklamodawcy wybrali internet jako wiodące medium, poprzez przeznaczenie w pierwszym kwartale 2019 r. na internet o 3 p.p. więcej środków niż na reklamy w TV.

W jakie kanały inwestują marki, a gdzie jest uwaga Polaków? 

Od wielu lat suma czasu spędzanego na konsumpcji mediów pozostaje na zbliżonym poziomie – jest to około 11,5 godziny dziennie. Zmienia się jednak struktura konsumpcji poszczególnych kanałów – te zmiany widoczne są szczególnie w przypadku TV i online. 
52% polskich internautów w wieku 15+ ogląda telewizję codziennie. To duży spadek, który wystąpił na przestrzeni 4 lat – wtedy wskaźnik ten wynosił 74%. Aż 18% internautów w Polsce nie korzysta z tradycyjnej telewizji (Źródło: IAB, HowTo WWW + TV 2018).
 

POLECAMY

Rys. 1. Źródło: IAB, HowTo WWW + TV 2018

 

Rys. 2. Udział odsłon uwzględniający podział na typy urządzeń (Źródło: ranking.pl)

 

Rys. 3. Wizualizacja schematu ścieżki decyzyjnej konsumenta (Consumer Decision Journey)


Internet jest aktualnie najintensywniej konsumowanym przez Polaków medium.
Za przeniesieniem uwagi konsumentów między mediami poszła też zmiana podziału wydatków mediowych. W pierwszym kwartale 2019 r. 
wydatki na reklamę w Internecie wyniosły 1,1 mld złotych, osiągając 9-procentowy wzrost i detronizując telewizję (IAB, AdEx 2019 Q1). Nie oznacza to jednak, że treści telewizyjne przestały zupełnie być dla użytkowników atrakcyjne. Aż 60% badanych wskazuje oglądanie filmów i programów wśród najczęstszych aktywności online (IAB, Raport: WWW+TV=Razem lepiej, 04.2019).
Globalnie czas na konsumpcję materiałów audiowizualnych na przestrzeni lat rośnie – wg raportu Online TV GlobalWebIndex w roku 2019 badani poświęcali na konsumpcję TV lineranej i wideo w sieci w sumie około 19 minut więcej niż w 2013 r. W 2019 r. czas poświęcany na oglądanie wideo w internecie stanowił 36% czasu spędzanego na konsumpcj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy