Bańka informacyjna jako narzędzie do manipulowanie tłumami

Aktualności
7 lat temu, Eli Pariser w swoim występie w ramach TEDa i wydanej w tym samym czasie książce przedstawił pojęcie bańki informacyjnej. Przez ostatnie kilka lat zjawisko to nie tylko utrwaliło się, ale wygląda na to, że zaczęło także służyć nowym celom. Początkowo personalizacja wyników wyszukiwania w Google miała jedynie ułatwiać korzystanie z Internetu. Obecnie personalizacja treści wyświetlających się na Facebooku stała się narzędziem do manipulowania tłumami.

Misja a rzeczywistość

POLECAMY

Jak mówi Google, jego misją jest „uporządkowanie światowych zasobów informacji, tak by stały się powszechnie dostępne i użyteczne”. Facebook zaś deklaruje: „Wspieramy ludzi w budowaniu wspólnoty i łączeniu świata ze sobą”. Przyglądając się deklaracjom dwóch internetowych gigantów, dostrzegamy dążenie do łączenia ludzi i upowszechniania dostępu do informacji. Jednocześnie jednak, każdy z nas doświadcza codziennie działania ich algorytmów, które decydują o tym, jakie treści będą nam się wyświetlać.

Każdemu internaucie Google prezentuje nieco inne wyniki wyszukiwania, tych samych haseł. Firma wykorzystuje wiele różnorodnych źródeł danych, aby każd...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy