Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

10 maja 2022

NR 63 (Kwiecień 2022)

AI, zero content waste, automatyzacja, czyli projektowanie tekstów SEO w 2022 r.

0 31

Dziś nie wystarczy tylko pisać. Trzeba zbierać dane, analizować, badać, przetwarzać, myśleć i tworzyć. SEO copywriting to nie tylko pisanie, ale wręcz projektowanie tekstów. Sztuczna inteligencja, zrównoważony rozwój, empatyczna komunikacja, intencje użytkownika, wyszukiwanie głosowe – to nie trendy, tylko konieczność. Jak współcześnie wygląda SEO copywriting i jak do niego podejść, żeby nie zostać w tyle?

Przygotuj się do pracy nad tekstem

Prawie 2 bln stron internetowych – tyle aktualnie witryn znajdziemy w internecie. Do szukanych w sieci informacji najlepiej podejść z pewną dozą niepewności. W czasach dezinformacji łatwo zgubić się w oceanie nieprawdziwych newsów. Rzetelne przedstawienie informacji to jeden z punktów etyki dziennikarskiej. Jednak pisząc teksty, walczysz nie tylko o przestrzeganie zasad, ale również o pozycję w wynikach wyszukiwania.
W idealnym świecie do pisania tekstów na strony internetowe zatrudniałoby się ekspertów z dziedziny, którą ma się przedstawić. W rzeczywistości, owszem, zatrudnia się ekspertów, ale najczęściej z tworzenia treści, a nie z prawa, automatyki, medycyny, architektury czy innych. SEO copywriterzy, redaktorzy, dziennikarze, korektorzy znają się na gramatyce, interpunkcji, technikach perswazji, optymalizacji treści pod SEO, a nie na plastyce zastawki aortalnej, różnicach między sprężarką tłokową a beztłokową czy tego, który hosting najlepiej wybrać.
 

POLECAMY

Pamiętaj

SEO copywriter w kilka godzin nabywa ogólną wiedzę, którą ekspert w tej dziedzinie zgłębiał przez kilka lat. 


Research do tekstów SEO w praktyce

  • Filetype:pdf – po wpisaniu tej komendy do wyszukiwarki Google wraz ze słowem kluczowym, w wynikach pokażą się dokumenty w formacie PDF. Często są to publikacje naukowe, artykuły eksperckie, przepisy prawne, instrukcje obsługi, statystyki, badania. Komenda przydaje się zwłaszcza przy researchu do tekstów medycznych, prawnych, budowlanych, technicznych, ale w zasadzie może sprawdzić się w każdej branży. 

     
    Rys. 1. Komenda fi letype: w praktyce

     
  • Site:przykladowyadreswww – wykorzystaj tę komendę, jeżeli chcesz poszukać czegoś w obrębie konkretnej strony.

     
    Rys. 2. Komenda site: w praktyce

 

  • Zdanie w cudzysłowie – skopiuj fragment tekstu ze strony, która wydaje Ci się wiarygodna i wklej go do wyszukiwarki Google w cudzysłowie, żeby sprawdzić, czy tekst nie jest (lub jest) gdzieś powielony w innym miejscu w sieci. Może okazać się, że strona, na której robisz research, wcale nie jest oryginalnym źródłem tego tekstu. Z drugiej strony, jeżeli jest oryginalny, to taki research może być również potwierdzeniem, że inni cytują fragment tekstu na swojej stronie, podając źródło tej właściwej.
  • Przypisy na Wikipedii – skróć drogę researchu, sprawdzając bibliografię i przypisy. Być może, pomogą Ci jeszcze bardziej zgłębić temat i spojrzeć na niego szerzej.
  • Znak minus – gdy robisz research i chcesz pominąć błędne wyrażenia lub ofertowe strony internetowe (np. ogłoszenia w popularnych platformach sprzedażowych), do wpisanej przez siebie frazy możesz dodać znak minus (-) i po nim wpisać słowo, które chcesz pominąć. Na przykład „krostki na języku -chrostki” lub „dermatolog Poznań -znanylekarz”.
  • Różne warianty – w researchu nie ograniczaj się tylko do jednego słowa kluczowego, szukaj różnych wariantów, fraz longtailowych, synonimów, kolokacji. Możesz dodać do słowa kluczowego gwiazdkę (*) i wyniki wyszukiwania wskażą Ci strony zawierające te wyrażenia również w odmianie.

Szkic projektu, czyli konspekt tekstu SEO 

W szkole pisało się „na brudno” i dopiero gotowy tekst przepisywało na czystą kartkę. Koncepcja brudnopisu przydaje się też w pracy nad tekstem do internetu. Już na etapie researchu otwórz nowy dokument i zapisuj w nim wszystko, co przyjdzie Ci do głowy. Przekopiuj interesujące cytaty, zgromadź w jednym miejscu wszystkie źródła, wypisz słowa-klucze. 
Tym sposobem stworzysz konspekt, który w kolejnym etapie projektowania tekstu SEO po prostu wypełnisz treścią. 

Schemat konspektu tekstu SEO

  1. Frazy kluczowe pod pozycjonowanie (główne, poboczne, na długi ogon + synonimy, kolokacje).
  2. Tytuł zawierający frazę główną.
  3. Nagłówki ze słowami kluczowymi w różnych odmianach.
  4. URL do produktów/usług/podstron do linkowania wewnętrznego.
  5. Materiały źródłowe: linki do artykułów, grafik, wideo.

Przykładowy konspekt tekstu SEO:
www.empressia.pl/konspekt-tekstu-seo.pdf

Powiedzmy to na głos. Nie musisz tryskać kreatywnością i mieć wenę o każdej porze, przy każdym temacie i każdym zleceniu. Nawet najlepsi pisarze nie są w stanie pracować bez przerwy na pełnych obrotach. Stworzenie konspektu przynajmniej w pewnym sensie Cię odciąży, pozwoli złapać oddech i wykonać pracę w trybie zadaniowym. To świetna metoda na zaplanowanie pracy nad tekstem. Konspekt to inaczej szkic, który – jak w projektowaniu – nadaje dziełu kształtów.

Automatyzacja procesu twórczego

Po stworzeniu konspektu czas na wypełnianie akapitów treścią, a później to już z górki! Brzmi pięknie, prawda? Rzeczywistość jest jednak inna… 
Gdyby copywriterzy mogli poświęcać pracy nad tekstem wiele godzin, pewnie by to zrobili. Ale gonią ich terminy, klienci, agencje, współpracownicy, a stawki w branży nie pozwalają na pisanie tekstu o objętości 10 000 zzs przez kilkanaście godzin. Potrzeba automatyzacji (lub przynajmniej optymalizacji) pracy nad tekstem SEO.
I tak jak w projektowaniu w architekturze, grafice czy web developmencie pojawiają się rozmaite oprogramowania, tak i w projektowaniu tekstów SEO można korzystać z narzędzi pisarskich, które przyspieszają i ułatwiają pracę. Jednak już nie chodzi tu o narzędzia do korekty, sprawdzania duplikatów czy analizy słów kluczowych, bo one nie są już żadną innowacją, a podstawą w pracy nad tekstem.
Współcześnie przy projektowaniu tekstów SEO korzysta się z narzędzi opartych na podejściu data-driven i content intelligence (jednoczesne wykorzystanie AI, danych i automatyzacji). Przykładem takiej platformy jest Surfer – autorzy narzędzia proponują nam własne nowoczesne algorytmy, które dogłębnie analizują podstrony konkurencji. Dzięki temu copywriter już nie musi tego robić.

AI w służbie SEO copywrtingu

Game changerem w SEO copywritingu są narzędzia AI, które same generują treści. Aktualnie popularny jest Rytr, którym można podeprzeć się zarówno przy tworzeniu tytułów czy nagłówków, jak i całych akapitów. Narzędzie może wygenerować również teksty w modelu AIDA (attention, interest, desire, action) i copywriterskiej formuły PAS (problem, agitate, solve).
To piękne, jak nowoczesna technologia przenika się z fundamentami komunikacji marketingowej.
 

Koty są naturalnymi drapieżnikami i muszą podrapać się o coś pazurami. Drapak dla kota to idealne rozwiązanie tego problemu. Drapak dla kota to drapak zaprojektowany tak, aby wyglądał jak drzewo. Może być wykonany z drewna, liny sizalowej lub wykładziny. Koty uwielbiają wspinać się po drzewie, a następnie drapać pazurami o słupki lub wykładzinę.
(fragment tekstu wygenerowanego w narzędziu Rytr)


Przykład informacyjnego tekstu zawierającego frazy kluczowe, merytoryczną wiedzę, cel i zastosowanie produktu. 
 

Porada

W oknie „Section keywords” w Rytr nie musisz wpisywać tylko słów kluczowych pod SEO, ale również charakterystyczne dla tematu wyrażenia, synonimy czy kolokacje, które poniekąd naprowadzą narzędzie na odpowiedź i pomogą w wygenerowaniu tekstu spójnego z całą tematyką artykułu czy serwisu (topical authority).


Jednak nie wszystkie teksty wygenerowane w tym i podobnych narzędziach są dobre. Nie każdy nadaje się do publikacji, inne mogłyby wręcz skrzywdzić potencjalnego czytelnika. O ile generowanie tekstów na strony komercyjne (o produktach czy usługach) może rzeczywiście wnieść realną wartość do strategii content marketingowej, o tyle pójście tą ścieżką przy tworzeniu tekstów np. na tematy społeczne, może być balansowaniem na granicy et...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy