Dołącz do czytelników
Brak wyników

Felieton specjalny

10 maja 2022

NR 63 (Kwiecień 2022)

5 trendów e-commerce w 2022 roku

0 729

Handel internetowy znacząco przyspieszył. Najnowsze badanie McKinsey & Company „Digital Sentiment Survey 2021” wskazuje, że tylko w ostatnim półroczu 2021 roku około 5,3 mln Polaków zaczęło korzystać z nowych usług online. Jest to jeden z wyższych wyników w Europie w stosunku do liczby ludności. Fakt ten potwierdzają również dane z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2021”. Wynika z niego, że już 77 proc. Polaków użytkujących internet robi zakupy online. Tak duży przyrost e-użytkowników generuje nowe potrzeby konsumentów i zachowania merchantów. Jakie tendencje będą dominować w branży e-commerce w 2022 roku?

#1 Quick commerce – jeszcze szybsze płatności, ekspresowa dostawa i darmowe zwroty

Rok 2022 będzie stał pod znakiem szybkich zakupów (od ang. quick commerce) – zarówno tych, dokonywanych bez wychodzenia z domu, jak i nawet bez konieczności opuszczania aplikacji zakupowej w celu zrobienia płatności w banku. W trend q-commerce i smarter shopping wpiszą się na stałe płatności odroczone takie jak np. PayPo. Klienci opłacający swoje zakupy w modelu BNPL (buy now, pay later) korzystają bowiem z niezwykle prostej, szybkiej i bezpiecznej ścieżki finalizacji swojego zamówienia. 
Wybierając tę metodę płatności w sklepie internetowym, kupujący nie zamraża swoich środków. Oznacza to, że najpierw otrzymuje zamówienie, sprawdza je, a na zapłatę ma 30 dni od dnia zakupu – bez dodatkowych kosztów. Ten model gwarantuje wygodę i bezpieczeństwo szybkich zakupów, zwłaszcza jeśli klient nie jest w 100% przekonany np. do samego towaru lub jego rozmiaru i musi upewnić się, testując produkt w domu. Za szybkość transakcji odpowiada sprawny proces. Klienci regularnie opłacający zakupy w ten sposób, potwierdzają je wyłącznie kodem sms – bez konieczności logowania się do banku, podawania numeru kart czy przełączania aplikacji.
To, co do niedawna było nowinką technologiczną, w najbliższych latach ma szansę stać się jedną z najczęściej wybieranych metod płatności. Statystyki jednoznacznie wskazują, że rozwiązania BNPL cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów. Według danych PayPo liczba konsumentów korzystających z tej formy płatności odroczonych stale rośnie – w ubiegłym roku prawie się podwoiła, rosnąc z 350 tys. klientów w grudniu 2020 r. do 650 tys. na koniec 2021 r. W tym samym czasie łączna liczba zakupów opłaconych w tym modelu zwiększyła się z 3,5 do 5,5 mln, a łączna ich wartość przekroczyła kwotę 1,1 mld złotych w 2021 r. (w 2020 wyniosła 500 mln zł). O tym, że płatności odroczone są coraz popularniejsze świadczy również ich większa dostępność. Przykładowo, w 2020 roku płatności PayPo oferowało około 5 tysięcy e-sklepów w Polsce. Obecnie ta liczba wynosi aż 25 tys. W niektórych tych sklepach, już co trzeci koszyk opłacany jest za pośrednictwem tej metody płatności.
W roku 2022 ważny będzie również logistyczny aspekt zakupów. Wielu merchantów wprowadziło już opcję darmowej dostawy niezależnie od wartości zamówienia. Powoli w trend zakupów online zacznie wpisywać się ekspresowa dostawa, zarezerwowana do tej pory głównie dla sektorów spożywczego i kosmetycznego. Przewiduje się, że do 2025 roku dostawa produktów będzie miała miejsce w dniu zakupu. W kontekście quick commerce duże znaczenie odegra również polityka zwrotów. Od ich efektywności będzie zależała przewaga konkurencyjna sklepu internetowego. Trend wprowadzania darmowych i szybkich zwrotów stanie się normą w polskim e-biznesie.

POLECAMY

#2 Progresywne aplikacje mobilne PWA

PWA (Progressive Web Apps) to typowe strony internetowe, z tą różnicą, że uruchamiają się również w trybie offline. Mają one taki sam wygląd na wszystkich urządzeniach i dostarczają tą samą jakość, co natywne odpowiedniki, ale w niższej cenie. Rok 2022 będzie czasem rozwoju sklepów w technologii progresywnej, dostępnych dla użytkownika zawsze i wszędzie. W dodatku bardzo lekkich i dostosowanych do technologii mobilnych, co wpisuje się w coraz popularniejszy trend m-commerce, czyli robienia zakupów za pomocą telefonów komórkowych. Marki w tym roku skorzystają z każdego sposobu, aby poprawić proces zakupowy na urządzeniach mobilnych. W tym aspekcie ważne będzie także jego uproszczenie, m.in. poprzez wprowadzenie płatności odroczonych.

#3 Zakupy w social media i poszerzona wirtualna rzeczywistość

Zakupy są z natury doświadczeniem społecznym. Ponieważ ludzie spędzają więcej czasu w mediach społecznościowych, zakupy online stają się teraz również społecznościowe. Stąd na popularności zyskuje social commerce, na co szczególny wpływ ma rozwój platform takich jak Instagram czy Facebook. W 2021 roku pilotażowo został uruchomiony również TikTok Shopping. To narzędzie ma szansę zyskać w 2022 roku wielu klientów, a nawet wprowadzić małą rewolucję. Podobnie zresztą jak inne kanały SoMe, które dają możliwość interaktywnego doświadczenia z produktem przed podjęciem decyzji, co upraszcza podróż kupującego. Warto dodać, że angażujące i wciągające formaty sprzedaży, jak np. handel na żywo, wirtualne pokoje, VR...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy