Dołącz do czytelników
Brak wyników

10 marketera

17 lutego 2021

NR 56 (Luty 2021)

10 pytań do VIP

16

Jak zmieni się analityka webowa w 2021 roku wraz z nową wersją najpopularniejszego narzędzia Google Analytics? Jakie są najlepsze i najważniejsze funkcje nowego GA4? O tym, czy będziemy mieli przełom w badaniach online z Maciejem Lewińskim rozmawia Artur Maciorowski.

Artur Maciorowski: Na początek prowokacyjnie – dlaczego bounce rate jest już passe?
Maciej Lewiński:
Trzeba sobie powiedzieć wprost, że powoli odsłony jako metryka w GA odchodzą do lamusa. Dlaczego? Ze względu na sposób budowy stron (robimy długie, chude, piękne landing page, na których mamy wszystko podane jak na dłoni. Użytkownik nie musi się przeklikiwać przez pozostałe podstrony. Zazwyczaj kierujemy ruch na strony sprzedażowe, co wpływa na zliczanie wysokich współczynników odrzuceń. 

AM: Czas, scroll strony – czym zastąpić współczynnik odrzuceń?
ML:
Czas może nie jest najlepszym pomysłem, bo ktoś może otworzyć naszą stronę w zakładce i… jej nie widzieć. Zdecydowanie większy nacisk kładłbym na zaangażowanie rozumiane jako interakcja ze stroną. I tu dla każdej ze stron interakcyjność może mieć zupełnie inne znaczenie. Wszystko zależy od kontekstu, np. dla stron contentowych istotny będzie scroll, czyli przewijanie…

AM: Google Analytics 4 to najgorętsze hasło przełomu 2020/2021 w analityce webowej. Jak zmienia się filozofia badań online wraz z nową wersją najpopularniejszego narzędzia?
ML:
Filozofia się nie zmieniła. Nadal badamy to samo, ale robimy to teraz dokładniej dzięki Google Analytics 4, bo wszystko opiera się na eventach (czytaj: zdarzeniach), przez co mamy bardziej szczegółowy obraz tego, co się wydarzyło podczas wizyty na stronie. 
No i nie zapominajmy o tym, że użytkownik w GA4 też zaczyna być liczony zdecydowanie bardziej precyzyjnie.

AM: Z czym się wiąże przejście na GA4 – z utratą danych, nauką nowego panelu, to może... zostać przy obu wersjach, o ile to możliwe?
ML:
Jeśli mam być szczery, to nie rekomenduję przejścia w 100% tylko na GA4. Najlepszą praktyką jest utrzymanie obu wersji Google Analytics na stronie – Google Universal Analytics oraz Google Analytics 4. Dlaczego? Bo GA4 nie jest jeszcze finalnie skończonym produktem. Cały rok 2021 w roadmapie GA4 jest nastawiony na to. żeby funkcjonalnością dogonić GUA.

AM: TOP3 najlepszych i najważniejszych funkcji GA4 według Macieja Lewińskiego to...
ML:
Po pierwsze, nowe metody sposobu zliczania użytkowników. Następnie metryki predykcyjne. I wreszcie darmowy dostęp do BigQuery.

AM: Avinash Kaushik (swego czasu guru analityki) miał powiedzieć kiedyś, że Google Analytics ma 10 000 raportów, z czego 99% jest nieprzydatnych. Jakie są kluczowe raporty według Ciebie?
ML:
Nie przebiję Avinasha, ale chyba wyrównam do jego szeregu. Większość pracy, jaką wykonuje się na danych, opiera się w głównej mierze na eksporcie do zewnętrznych narzędzi, takich jak BI 
(tj. Business Intelligence) czy chociażby Excel. I tam poddaje dalszej obróbce. A dzięki darmowemu dostępowi do BigQuery jest to tylko łatwiejsze. Biznes to liczby. A każdy biznes ma na swojej drodze i...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy