Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

24 lutego 2020

NR 50 (Luty 2020)

10 nieoczywistych narzędzi w e-commerce

211

E-commerce rozwija się niezwykle szybko i na przestrzeni ostatnich kilku lat wiele osób zdało sobie sprawę, że nie można jego potencjału ignorować. Doprowadziło to do sytuacji, w której rywalizacja na tym rynku jest niezwykle zacięta, a wyprzedzenie konkurentów wymaga dużego wysiłku i zaangażowania. Często potrzebne jest do tego kierowanie się na ścieżki, w które inni jeszcze się nie zgłębili, aby móc uzyskać przewagę.

Dlatego też tak istotne jest korzystanie nie tylko z tych rozwiązań, które zna każdy, ale także z tych mniej oczywistych. Stanowią one ciekawą i wartościową alternatywę dla popularnych narzędzi o podobnej funkcjonalności. Poniższa lista zawiera właśnie tego typu narzędzia – nie są one znane na ogromną skalę, nie zawsze też ich zastosowanie w e-commerce jest widoczne na pierwszy rzut oka.
Warto się nimi zainteresować, ponieważ mogą pozwolić osiągnąć realną przewagę nad rywalami i to często bardzo niewielkim kosztem. Trzeba jednak podkreślić, że poniższe zestawienie jest subiektywne, a różnorodność w e-commerce jest tak duża, że to, co sprawdza się w jednym przypadku, w drugim może być już znacznie mniej skuteczne. 

POLECAMY

1. Metrilo

Nikomu chyba nie trzeba już tłumaczyć, że korzystanie z narzędzi analitycznych jest jednym z kluczy do sukcesu, nie tylko w zarobkowej działalności w internecie, ale także poza nim. Trzeba jednak pamiętać, że to, co się sprawdza przy innego typu biznesach, w e-commerce już niekoniecznie będzie takie skuteczne.
Warto zatem wyjść częściowo poza swoją strefę komfortu, czyli Google Analytics i narzędzia pokrewne. Może być opłacalne również zwrócenie się w stronę mniej popularnych, ale bardzo wartościowych, zwłaszcza w e-commerce, narzędzi analitycznych, takich jak Metrilo.
 

Rys. 1. Narzędzie Metrilo


W takim razie co Metrilo oferuje? Przede wszystkim – łatwą i szybką integrację z platformami, takimi jak WooCommerce, Shopify i Magento. Pozwala to uzyskiwać wartościowe raporty sprzedaży w czasie rzeczywistym bez jednoczesnego zwalniania strony, a także umożliwia łatwą identyfikację problemów stojących na drodze do rozwoju marki.
W rzeczonych raportach znajdziemy dodatkowo niesamowicie przydatne pod względem marketingowym informacje o tym, co sprzedaje się najlepiej, a także które produkty klienci kupują ze sobą najchętniej w parach, co może ułatwić tworzenie zarówno promocji, jak i mechanizmów upsellingu.
Krótko mówiąc, Metrilo jest pełnowartościowym narzędziem analitycznym z krwi i kości, którego największą zaletą jest to, że zostało stworzone bezpośrednio z myślą o e-commerce. Dzięki temu dopasowane jest konkretnie do wyzwań, z którymi zmagają się specjaliści od SEO, marketerzy i właściciele tego typu biznesów.

Sprawdź to narzędzie na https://www.metrilo.com/

2. Oberlo
 

Rys. 2. Narzędzie Oberlo


Dropshipping to niezwykle w ostatnim czasie popularny model sprzedaży. Ogranicza on rolę sklepu internetowego do wirtualnego pośrednika między dostawcą a klientem, bowiem cały towar jest wysyłany bez jego udziału. Co to oznacza? 
Przede wszystkim brak potrzeby posiadania magazynów, a więc wynajmowania przestrzeni, zatrudniania pracowników i ponoszenia innych kosztów z tym związanych. Ta metoda jest bardzo lubiana, ponieważ pozwala łatwo ograniczyć koszty i nakłady pracy, maksymalizując przy tym zysk.
Stosowanie dropshippingu stawia jednak pewne wyzwania. Najważniejszym z nich jest znalezienie odpowiednich dostawców, którzy będą szybko i bezproblemowo dostarczali klientom towary wysokiej jakości, a przy tym oferowali ceny, które pozwolą sklepowi internetowemu sporo na każdej transakcji zarobić. Nie brzmi to łatwo i faktycznie takie nie jest…, chyba że zna się pomocne w tym procesie narzędzia, takie jak właśnie Oberlo.
Wystarczy podpiąć swój sklep na Shopify pod Oberlo i zacząć za jego pomocą wyszukiwać produkty, które pasują do profilu naszej działalności. Dodanie ich do swojej oferty jest niezwykle szybkie, proste i intuicyjne. Dzięki temu w krótkim czasie wirtualne półki naszego sklepu mogą stać się pełne, mimo nieposiadania przez nas fizycznie żadnych towarów.
Największy bonus? Pakiet startowy Oberlo, który pozwala na dodanie do swojego sklepu 500 produktów, jest całkowicie darmowy. Nie obowiązuje w nim także żaden limit zamówień. Jeśli potrzebna nam jest większa liczba produktów lub dodatkowe funkcje, takie jak monitorowanie statusu zamówienia czy integracja z programem partnerskim AliExpress, możemy zastanowić się nad wykupieniem planów płatnych. Jednak zwłaszcza na początku swojej przygody z e-commerce z pewnością przydatna będzie możliwość darmowego korzystania z tej platformy.

Sprawdź to narzędzie na https://www.oberlo.com/

3. Visual Web Optimizer
 

Rys. 3. Narzędzie Visual Web Optimizer


Bez regularnego i rzetelnego przeprowadzenia różnego rodzaju testów ciężko liczyć na sukces w e-commerce. Prawda jest bowiem taka, że to, co nam się wydaje najlepsze i najskuteczniejsze, niekoniecznie naprawdę takie będzie. Nawet jeśli nasze założenia oparte są na logice, to często przegrają w konfrontacji z rzeczywistością. To, jak działają klienci i co na nich wpływa, nie zawsze jest możliwe do przewidzenia. Po prostu trzeba podejść do tego metodą prób i błędów. Nie warto kierować się w tym przypadku samą intuicją, ponieważ nawet mimo dużego doświadczenia i wiedzy nie zawsze skończy się to pozytywnie.
Tylko jak przeprowadzać testy, żeby były one rzeczywiście wiarygodne i dostarczały wartościowych danych? Istnieją już narzędzia, które pozwalają w ten czy inny sposób prześledzić zachowania klientów na naszej witrynie i zweryfikować swoje hipotezy. 
Należy do nich m.in. bardzo popularny Hotjar, który umożliwia tworzenie map cieplnych strony, a także oglądanie zapisów poszczególnych wizyt użytkowników. Alternatywą do niego jest mniej znane, ale również niezwykle kompleksowe (a przy tym stosunkowo łatwe i intuicyjne w obsłudze) narzędzie do szeroko zakrojonych testów o nazwie Visual Web Optimizer (VWO).
Umożliwia ono nie tylko sprawne przeprowadzanie testów A/B, ale także wielowariantowych (gdzie przetestować możemy nawet kilkadziesiąt wersji nagłówka) – i to bez praktycznie żadnej znajomości programowania, więc w całości może się tym zająć nawet niemający na tym polu jakiegokolwiek doświadczenia marketingowiec. 
Nie bez znaczenia są również inne funkcje, takie jak wspomniane już w kontekście Hotjara tworzenie map świetlnych i nagrywanie sesji. Przydatna może okazać się także opcja umieszczania w witrynie ankiet.
Nie da się VWO zarzucić, że jest to narzędzie ubogie w funkcje. W zakresie testowania i badania zachowania użytkowników ciężko wskazać cokolwiek, czego by w nim brakowało, dlatego też zdecydowanie warto się nim zainteresować. Zwłaszcza jeśli mamy na stronie duży ruch, a co za tym idzie, możliwe będzie analizowanie danych na podstawie większej (i dzięki temu bardziej reprezentatywnej) próbki.

Sprawdź to narzędzie na https://vwo.com/

4. HypeAuditor
 

Rys. 4. Narzędzie HypeAuditor


Influencerzy to coraz bardziej użyteczne „narzędzie marketingowe” niemal w każdej możliwej branży. Nie inaczej jest w e-commerce. Faktem jest, że fani lubią kupować przedmioty (odzież, biżuterię, kosmetyki i wiele innych), które ich ulubieńcy nawet niekoniecznie sami noszą czy używają, ale tylko je reklamują. Ponadto testy potwierdzają, że ludzie są gotowi za ten sam produkt zapłacić więcej, jeśli sygnowany jest nazwiskiem osoby, którą lubią i szanują.
Brzmi to bardzo ciekawie, jednak trzeba pamiętać, że nie wystarczy skontaktować się z pierwszą lepszą osobą, która ma imponującą dla nas liczbę fanów na Instagramie czy YouTubie. W każdym razie nie wtedy, jeśli chcemy, aby przeprowadzona z nią kampanią odniosła sukces i nie skończyła się porażką wizerunkową dla marki. 
W takim wypadku niezwykle użyteczny okaże się HypeAuditor, narzędzie do wyszukiwania, ale też przede wszystkim do analizowania internetowych influencerów. Dzięki niemu możemy znaleźć osoby, które mają zasięgi na właściwym dla nas poziomie w odpowiedniej dla nas grupie pod względem miejsca zamieszkania, wieku czy używanego języka.
Chodzi tu nie tylko o odpowiednie zasięgi w zakresie samej liczby fanów i subskrypcji, ale także m.in. poziomu ich zaangażowania. Dowiemy się także, np. do kogo głównie dana osoba dociera. 
Może się okazać, że dobrze zapowiadający się potencjalny partner jest śledzony w dużej mierze przez boty i podejrzane konta.
Odpowiednia selekcja influencerów, z którymi będziemy współpracować, jest w e-commerce niezwykle istotna i może mieć ogromny wpływ nie tylko na sukces kampanii marketingowej pod względem czysto finansowym, ale także na przyszłe postrzeganie marki przez klientów.
Samodzielne zbieranie, obliczanie i zestawianie statystyk różnych potencjalnych partnerów jest jednak czasochłonne i żmudne. Dlatego też bardzo użyteczne jest takie narzędzie, jak HypeAuditor, które przeanalizuje wszystko za nas, a do tego jeszcze pozwoli nam pobrać przejrzysty raport w formacie PDF.

Sprawdź to narzędzie na https://hypeauditor.com/

5. Like2have.it
 

Rys. 5. Narzędzie Like2have.it


E-commerce i Instagram idą obecnie ze sobą w parze, a wiele firm właśnie za pomocą tej platformy potrafi osiągać świetne wyniki. Nie warto więc tracić tak dobrej okazji na dostęp do nowych potencjalnych klientów – sklep e-commerce z prawdziwego zdarzenia powinien prowadzić sprzedaż przez wiele różnych kanałów, w tym niewątpliwie przez Instagram.
Like2have.it umożliwia w prosty i szybki sposób tworzenie na swojej witrynie galerii zdjęć z Instagrama, do których dodana zostanie funkcja zakupowa, umożliwiająca błyskawiczne przejście do strony, na której można dany przedmiot zakupić. 
Działa to na bardzo nieskomplikowanej zasadzie – musimy jedynie wybrać zdjęcia z Instagrama, które chcemy mieć w naszej galerii, a następnie otagować je nazwą i linkiem do danego produktu. Gotową galerię wstawiamy na naszą witrynę i cieszymy się rezultatami.
Jaki jest w tym wszystkim sens? Zdjęcia z Instagrama z reguły nie wyglądają jak typowe zdjęcia, które znaleźć można w katalogach produktów w sklepach internetowych. Są bardziej „życiowe” i atrakcyjne wizualnie. Do zakupu szczególnie skutecznie zachęcają estetyczne zdjęcia promujące odzież czy kosmetyki, które wyglądem samym w sobie nie przypominają reklamy. 
Jednak kto ma czas i chęci, aby specjalnie wyszukiwać, gdzie można znaleźć element widoczny na zdjęciu? Właśnie dlatego tak dobre wyniki daje możliwość przejścia do karty produktu bezpośrednio ze zdjęcia.

Sprawdź to narzędzie na https://like2have.it/

6. JungleScout
 

Rys. 6. Narzędzie JungleScout


Amazon to prawdziwy gigant w kategorii e-commerce. W Polsce nie jest może szczególnie popularny, ale też nie jest przecież obowiązkiem funkcjonowanie tylko na rynku polskim – wręcz przeciwnie, jak największe rozszerzanie zasięgu sprzedaży i liczby kanałów sprzedażowych w wielu sytuacjach może się opłacać.
JungleScout jest narzędziem, które pomoże w rozpoczęciu działalności właśnie na tym portalu i jej nieustanne rozwijanie. Wśród dostępnych funkcji znajdują się m.in.: 

  • baza danych produktów ze specjalnymi filtrami, które ułatwiają wyszukiwanie,
  • możliwość śledzenia dowolnego produktu (pod względem sprzedaży, średnich ocen i innych danych),
  • baza danych dostawców,
  • wyszukiwarka słów kluczowych,
  • narzędzie analityczne,
  • menedżer inwentarza.

Wszystkie te funkcjonalności pozwolą analizować wyniki zarówno własne, jak i konkurencji, a także dostosowywać...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy