Virtual reality, czyli wirtualna rzeczywistość

Trendy w digitalu

VR (ang. virtual reality), czyli tzw. wirtualna rzeczywistość, która dzięki wykorzystaniu specjalnych okularów przenosi użytkownika w inny, wykreowany sztucznie, wymiar (np. rozrywka i gry dostępne dzięki Oculus Rift). Rzeczywistość wirtualną uzyskuje się przede wszystkim poprzez generowanie świata graficznego połączonego z efektami audio. Dużo mniej popularne są doznania zapachowe czy dotykowe.

Przykłady zastosowań VR:

  • Zastosowania praktyczne, czyli różnego rodzaju symulacje, tworzenie modeli czy scenariuszy, które pozwalają ćwiczyć lub prototypować elementy świata rzeczywistego. Dobrymi przykładami mogą być: symulacje medyczne, projektowanie i szkolenia oraz marketingowe innowacje i rozwiązania w e-commerce.
  • Aspekty rozrywkowe i gry komputerowe oraz media społecznościowe w wirtualnej rzeczywistości (symulatory, gry, zabawy). Elementy związane z turystyką czy social media, które mają na celu dostarczenie nowych doświadczeń z unikalnymi miejscami (np. Zakazane Miasto w Pekinie czy przestrzenie znane z projekt Second Life).

 

POLECAMY

PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA VR W MARKETINGU I BIZNESIE

Przykład 1. REWIND – jak doświadczać zakupu auta dzięki VR?

REWIND Salesdrive pozwala potencjalnym kupującym doświadczać wizyty w wirtualnym salonie. Podczas wirtualnego spotkania z dealerem samochodowym, możliwe jest obejrzenie pojazdu z różnych perspektyw, sprawdzenie jego funkcji w czasie rzeczywistym.

Dzięki platformie REWIND dealer uzyskuje dostęp do dodatkowych informacji, które pozwalają lepiej dopasować ofertę do oczekiwań klienta, w tym w zakresie Personalizacji. Te z kolei pozwalają kupującym doświadczać typowych sytuacji w użytkowaniu samochodu – umieszczenie roweru na dachu czy fotelika dziecięcego na tylnym siedzeniu. Ponadto wirtualna rzeczywistość pozwala na wyświetlanie materiałów dostosowanych swoich preferencji odnośnie koloru, felg i innych elementów wyposażenia.

Po wirtualnym spotkaniu dostępne są na platformie mapy ekranowe pokazujące, czego i gdzie szukają klienci. Pomagają one dealerom w dalszym dostosowywaniu ich prezentacji. Opracowana we współpracy z HP i Intel platforma Salesdrive miała swój debiut na Unite LA w październiku 2018 roku.

Więcej na: rewind.co

Rys 1. REWIND Salesdrive - jak kupić auto dzięki VR?

Przykład 2. Zapach, dźwięk, emocje, czyli VR i kawiarnia

Chińskie studio projektowe Office-Aio stworzyło przestrzeń zaprojektowaną, aby zanurzyć klientów w zapachu i dźwięku picia kawy. Według Office-Aio projekt ten wzbogaca doświadczenie, podkreślając „unikalne momenty” w kawiarni Basic Coffee w Pekinie.

30-metrowa kawiarnia została zaprojektowana na plan filmu krótkometrażowego, którego bohaterem jest klient. Wkroczywszy tam przez pojedyncze wąskie przejście prowadzące na „miejsce kawowe” pachnące i otoczone dźwiękami, mało prawdopodobne doświadczenie przeradza się w unikalne. Wrażenia te zostały dodatkowo wzmocnione dzięki specjalnym kanapom oraz umieszczeniu w pomieszczeniu różnych urządzeń dostarczających zapachów. Zamiast tego klienci są wpinani i łączeni z systemem zmysłów kawowych, a następnie przenoszeni wprost do kawiarnianej strefy Basic Coffee, tła wielu różnych niezwykłych historii.

Przestrzeń, otwarta na krótki czas, zyskała uznanie klientów i mediów. Każdy, kto brał udział w tym projekcie, mógł odczuć różnorodność zapachów i dźwięków, a także skorzystać z możliwości zanurzenia się w doświadczeniu sensorycznym, które miało na celu przybliżenie wyjątkowego smaku i atmosfery kawiarni.

Więcej na: office-aio.com

Rys. 2 Kawa i VR - doświadczenie symulujące zmysł smaku, zapachu, węchu...

Chińskie studio projektowe Office-Aio stworzyło przestrzeń zaprojektowaną, aby zanurzyć klientów w zapachu i dźwięku picia kawy. Według Office-Aio projekt ten wzbogaca doświadczenie, podkreślając „unikalne momenty” w kawiarni Basic Coffee w Pekinie.

Przykład 3. Szwajcarski bank UBS opracowuje cyfrowego klona swojego najlepszego ekonomisty

Szwajcarski gigant bankowy UBS opracował cyfrową replikę swojego głównego ekonomisty Daniela Kalt’a. Wirtualny analityk prezentował się na ekranie w formie realistycznej, trójwymiarowej postaci, uzupełnionej nagraniami wideo, które idealnie odwzorowywały ruch ust i mimikę.

Ten cyfrowy klon mógł odpowiadać na pytania klientów dotyczące prognoz gospodarczych oraz przedstawiać najnowsze analizy ekonomiczne w czasie rzeczywistym. Technologia ta opierała się na sztucznej inteligencji oraz rozwiązaniach VR, które pozwoliły bankowi jeszcze bardziej spersonalizować obsługę klienta i skrócić czas dostarczania informacji.

Dzięki temu klienci UBS mogli w interaktywny sposób rozmawiać z cyfrowym doradcą i uzyskiwać odpowiedzi niemal tak, jakby prowadzili dialog z prawdziwym ekspertem. Wirtualny Daniel Kalt będzie dostępny dla klientów…

Rys.3 Wirtualny klon głównego ekonomisty szwajcarskiego banku UBS

 

Przypisy