Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trendy w digitalu

24 lutego 2020

NR 50 (Luty 2020)

Virtual reality, czyli wirtualna rzeczywistość

45

VR (ang. virtual reality), czyli tzw. wirtualna rzeczywistość, która dzięki wykorzystaniu specjalnych okularów przenosi użytkownika w inny, wykreowany sztucznie, wymiar (np. rozrywka i gry dostępne dzięki Oculus Rift). Rzeczywistość wirtualną uzyskuje się przede wszystkim poprzez generowanie świata graficznego połączonego z efektami audio. Dużo mniej popularne są doznania zapachowe czy dotykowe.

Przykłady zastosowań VR:

  • Zastosowanie praktyczne, czyli różnego rodzaju symulacje, tworzenie modeli czy scenariuszy, które pozwalają przećwiczyć lub prototypować elementy świata rzeczywistego. Dobrymi przykładami mogą być symulatory lotnicze czy motoryzacyjne, modele i szkolenia w medycynie, projektowanie i rozwiązania o charakterze reklamowym.
  • Aspekty rozrywkowe z grami komputerowymi na czele. Tworzenie symulacji świata rzeczywistego celem zabawy, relaksu i odpoczynku (symulatory gier, awatary). Elementy związane z turystyką czy social media, które mają na celu dostarczenie nowych doznań obcowania z unikalnymi miejscami (np. Zakazane Miasto w Pekinie czy pamiętany jeszcze projekt Second Life).

PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA VR W MARKETINGU I BIZNESIE

Przykład 1. REWIND – jak doświadczać zakupu auta dzięki VR?

REWIND Salesdrive pozwala potencjalnym nabywcom przeglądać auta w zaciszu własnego domu. Podczas „wirtualnego spotkania z dealerem” klienci widzą pojazd pod różnymi kątami i mogą przetestować różne jego funkcje w czasie rzeczywistym.

Dzięki platformie REWIND dealer uzyskuje dostęp do różnych opcji menu, w tym Styl życia i Personalizacja. Te z kolei pozwalają kupującym doświadczać typowych sytuacji w użytkowaniu samochodu – umieszczenie roweru na dachu auta czy fotelika dziecięcego na tylnym siedzeniu. Ponadto wirtualny nabywca ma wpływ na zmiany koloru nadwozia, dostosowanie swoich preferencji odnośnie felg, obręczy i kół oraz ma możliwość weryfikacji osiągów technicznych samochodu.
Po wirtualnym spotkaniu dostępne są na platformie mapy cieplne pokazujące, czego i gdzie szukają klienci. Pomagają one dealerom w dalszym dostosowywaniu ich prezentacji. Opracowana we współpracy z HP i Intel platforma Salesdrive miała swój debiut na Unite LA w październiku 2018 roku. 

Więcej na: rewind.co
 

Rys 1. REWIND Salesdrive – jak kupić auto dzięki VR?


 

Przykład 2. Zapach, dźwięk, emocje, czyli VR i kawiarnia

Chińskie studio projektowe Office-Aio stworzyło przestrzeń zaprojektowaną, aby zanurzyć klientów w zapachu i dźwięku picia kawy. Według Office-Aio projekt ten wzbogaca doświadczenie, podkreślając „unikalne momenty” w kawiarni Basic Coffee w Pekinie.

30-metrowa kawiarnia została przekształcona w plan filmowy, na którym głównym bohaterem jest klient. Wykorzystano tam poszczególne partycje powierzchni do tworzenia „widoków w ramkach” podobnych do klatek filmu. Ma to podkreślać doświadczania picia dobrej filiżanki kawy. Wrażenie to potęguje odpowiednie użycie światła, które uwydatnia momenty odczuwane przy parzeniu kawy i cieszeniu się nią.
Projektanci zastosowali także przegrody, aby izolować ekspres kawowy. Zamiast tego klienci są witani jedynie zapachem i dźwiękiem parzonej kawy. 
Kiedy odwiedzający wchodzą do kawiarni Bas...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy