Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trendy w digitalu

24 lutego 2020

NR 50 (Luty 2020)

Virtual reality, czyli wirtualna rzeczywistość

180

VR (ang. virtual reality), czyli tzw. wirtualna rzeczywistość, która dzięki wykorzystaniu specjalnych okularów przenosi użytkownika w inny, wykreowany sztucznie, wymiar (np. rozrywka i gry dostępne dzięki Oculus Rift). Rzeczywistość wirtualną uzyskuje się przede wszystkim poprzez generowanie świata graficznego połączonego z efektami audio. Dużo mniej popularne są doznania zapachowe czy dotykowe.

Przykłady zastosowań VR:

  • Zastosowanie praktyczne, czyli różnego rodzaju symulacje, tworzenie modeli czy scenariuszy, które pozwalają przećwiczyć lub prototypować elementy świata rzeczywistego. Dobrymi przykładami mogą być symulatory lotnicze czy motoryzacyjne, modele i szkolenia w medycynie, projektowanie i rozwiązania o charakterze reklamowym.
  • Aspekty rozrywkowe z grami komputerowymi na czele. Tworzenie symulacji świata rzeczywistego celem zabawy, relaksu i odpoczynku (symulatory gier, awatary). Elementy związane z turystyką czy social media, które mają na celu dostarczenie nowych doznań obcowania z unikalnymi miejscami (np. Zakazane Miasto w Pekinie czy pamiętany jeszcze projekt Second Life).

PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA VR W MARKETINGU I BIZNESIE

Przykład 1. REWIND – jak doświadczać zakupu auta dzięki VR?

REWIND Salesdrive pozwala potencjalnym nabywcom przeglądać auta w zaciszu własnego domu. Podczas „wirtualnego spotkania z dealerem” klienci widzą pojazd pod różnymi kątami i mogą przetestować różne jego funkcje w czasie rzeczywistym.

POLECAMY

Dzięki platformie REWIND dealer uzyskuje dostęp do różnych opcji menu, w tym Styl życia i Personalizacja. Te z kolei pozwalają kupującym doświadczać typowych sytuacji w użytkowaniu samochodu – umieszczenie roweru na dachu auta czy fotelika dziecięcego na tylnym siedzeniu. Ponadto wirtualny nabywca ma wpływ na zmiany koloru nadwozia, dostosowanie swoich preferencji odnośnie felg, obręczy i kół oraz ma możliwość weryfikacji osiągów technicznych samochodu.
Po wirtualnym spotkaniu dostępne są na platformie mapy cieplne pokazujące, czego i gdzie szukają klienci. Pomagają one dealerom w dalszym dostosowywaniu ich prezentacji. Opracowana we współpracy z HP i Intel platforma Salesdrive miała swój debiut na Unite LA w październiku 2018 roku. 

Więcej na: rewind.co
 

Rys 1. REWIND Salesdrive – jak kupić auto dzięki VR?


 

Przykład 2. Zapach, dźwięk, emocje, czyli VR i kawiarnia

Chińskie studio projektowe Office-Aio stworzyło przestrzeń zaprojektowaną, aby zanurzyć klientów w zapachu i dźwięku picia kawy. Według Office-Aio projekt ten wzbogaca doświadczenie, podkreślając „unikalne momenty” w kawiarni Basic Coffee w Pekinie.

30-metrowa kawiarnia została przekształcona w plan filmowy, na którym głównym bohaterem jest klient. Wykorzystano tam poszczególne partycje powierzchni do tworzenia „widoków w ramkach” podobnych do klatek filmu. Ma to podkreślać doświadczania picia dobrej filiżanki kawy. Wrażenie to potęguje odpowiednie użycie światła, które uwydatnia momenty odczuwane przy parzeniu kawy i cieszeniu się nią.
Projektanci zastosowali także przegrody, aby izolować ekspres kawowy. Zamiast tego klienci są witani jedynie zapachem i dźwiękiem parzonej kawy. 
Kiedy odwiedzający wchodzą do kawiarni Basic Coffee, ich widok na kuchnię jest zasłonięty metalowym ekranem, który prezentuje innych klientów pijących kawę. Ekran zmusza także odwiedzających do podążania okrężną ścieżką do baristy. Idąc korytarzem, mogą czuć zapach i słyszeć dźwięki kawiarni, ale jej nie widzą.
Zamawianie kawy odbywa się w strategicznym miejscu, między obszarem warzenia a...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy