Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trendy w digitalu

11 sierpnia 2020

NR 53 (Sierpień 2020)

Augmented reality (AR), czyli rozszerzona rzeczywistość

37

AR (z jęz. ang. augmented reality) – to tzw. rozszerzona rzeczywistość, która dzięki zastosowaniu obrazu z kamery łączy świat rzeczywisty z wirtualnym. Najczęściej korzystamy z niej przy pomocy smartfonów.

Po co?

Przykłady zastosowań AR:

POLECAMY

  • przemysł motoryzacyjny i tzw. head-up display, czyli prezentacja istotnych z punktu widzenia kierowcy informacji na przedniej szybie auta; oprócz wygodnego przedstawiania danych dotyczących choćby prędkości i jej ograniczeń poprawia także bezpieczeństwo – kierujący nie musi odrywać wzroku od tego, co dzieje się na trasie,
  • sztuka i turystyka – eksponaty oraz punkty na trasie mogą być oznakowane i prezentować fakty historyczne.
  • usługi – prezentacja przestrzeni do wynajmu lub zakupu w przypadku nieruchomości i obiektów handlowych,
  • rozrywka – prezentacja wirtualnych postaci/bohaterów/zwierząt na ekranie smartfonów (przykład dostępny po wpisaniu nazwy zwierzęcia, np. labrador, w przeglądarce na smartfonie – opcja wyświetl 3D).

Jak? 

Przykłady zastosowania ar w marketingu i biznesie

Przykład 1. Lego pop-up store i doświadczanie zakupów 
Do 2025 r. możemy oczekiwać milionów kupujących, którzy będą korzystać z technologii rozszerzonej (jak i wirtualnej) rzeczywistości.
Duńskie Lego zademonstrowało potencjał zakupów realizowanych dzięki AR, uruchamiając tzw. sklep typu pop-up w Londynie. Jest on całkowicie pusty, a możliwość doświadczania świata Lego realizuje się dzięki QR kodom i aplikacji Snapchat. 
Potencjalni nabywcy spacerują po pustej przestrzeni handlowej, oglądając wirtualny sklep za pośrednictwem swoich telefonów. Znalazło się tam m.in. interaktywne stoisko DJ-a, bramkarz LEGO, automat do gier i ubrania.
 

Rys. 1. Lego i AR – sklep i rozszerzona rzeczywistość w Londynie


I chociaż doświadczenie mogło być wirtualne, to już zakupy były prawdziwe. Klienci płacili za pomocą funkcji „Kup teraz” Snapchata, która łączyła się ze stroną e-commerce Lego Wear. Zakupione przedmioty zostały dostarczone bezpośrednio do wskazanej przez klienta lokalizacji.

Więcej na: https://tiny.pl/757c7

Przykład 2. Jak zmienić zwykłego klienta w modela z branży modowej?
Aplikacja Superpersonal kieruje swoją ofertę do klientów, którzy chcieliby przemienić się w wirtualnych modeli. Takich osób oczywiście nie brakuje.
Superpersonal to start-up z Wielkiej Brytanii, który stworzył aplikację pozwalającą jej użytkownikom na wirtualne przymierzanie ubrań. 
Użytkownicy zasilają aplikację podstawowymi informacjami, takimi jak płeć, wzrost i waga. Następnie apka rejestruje ruchy głowy usera. Na podstawie tych ograniczonych danych rozwiązanie tworzy wirtualną postać modela, który ubiera proponowane codziennie przez Superpersonal części garderoby. Aplikacja jest wciąż w fazie rozwoju. Ma za sobą pierwsze sprawdziany, między innymi na londyńskim pokazie mody w lutym 2...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy