Blockchain (łańcuch blokowy)

Trendy w digitalu

Blockchain to technologia tzw. łańcucha bloków, która służy do przechowywania oraz przesyłania informacji o transakcjach zawartych w sieci.

Po co?

Przykłady zastosowań:
Najpopularniejszym przykładem zastosowania technologii blockchain są kryptowaluty, np. bitcoin lub ethereum.
Zastosowanie blockchain jest dużo szersze i obejmuje takie branże, jak:

POLECAMY

  1. finanse, np. rachunkowość, transfery bankowe, wymiana walut, płatności oraz pożyczki peer-to-peer i transakcje giełdowe;
  2. zdrowie – przechowywanie dokumentacji medycznej; 
  3. handel – transakcje zawierane bez pośredników i instytucji;
  4. internet rzeczy (Internet of Things) – śledzenie stanu, historii, wymiana zdarzeń; 
  5. digitalizacja dokumentów – np. księgi wieczyste; 
  6. transport – wynajem i współdzielenie przejazdów;
  7. weryfikacja i monitoring dóbr luksusowych – śledzenie dzieł sztuki, zegarków, dóbr kolekcjonerskich; 
  8. edukacja – rejestr uczniów, ocen, wyników oraz świadectw.

Jak? Przykłady zastosowania technologii blockchain w praktyce

Przykład 1. 
Przeglądarka internetowa, która płaci za oglądanie reklam!

Niszowa przeglądarka Brave płaci użytkownikom własną kryptowalutą za oglądanie reklam. 
Przeglądarka internetowa typu Opensource Brave płaci użytkownikom za oglądanie reklam. Preinstalowane adblockery można wyłączyć w zamian za nagrodę. Tylko w 2020 r. Brave informował o przekroczeniu 20 mln pobrań na platformach Android.
Użytkownicy, którzy zdecydują się oglądać reklamy, otrzymają nagrodę wypłaconą w kryptowalucie BAT (Basic Attention Token). Pieniądze trafiają do portfela wbudowanego w przeglądarkę. Użytkownicy mają również możliwość blokowania reklam, jeśli nie są zainteresowani ich oglądaniem. Dyrektor generalny Brave, Brendan Eich, obiecał, że użytkownicy mogą zarobić nawet do 200 euro z tytułu wprowadzenia takiej usługi.

Więcej na:
www.brave.com 
lub www.community.brave.com
 

Rys. 1. Brave – płaci za oglądanie reklam


Przykład 2. 
Blockchain weryfikuje autentyczność Oliwy z Oliwek

Zdecentralizowana baza danych wykorzystywana jest do weryfikacji autentyczności produktów żywnościowych, takich jak oliwa z oliwek…
Jeden z największych producentów oliwy z oliwek w basenie Morza Śródziemnego, tunezyjski CHO, 
połączył siły z IBM, aby zweryfikować autentyczność swojej oliwy Terra Delyssa. Korzystając z technologii blockchain IBM, zaszyfrowanej bazy danych używanej do śledzenia transakcji, można udokumentować kluczowe etapy życia przesyłki.
W cyfrowej księdze rejestruje się osiem punktów kontroli jakości dla każdej wysyłki, w tym młyn, w którym oliwki zostały zmiażdżone, oraz obiekty, w których oliwa była filtrowana, butelkowana i dystrybuowana. 
Blockchain zapewnia klienta, że kupuje legalną oliwę z oliwek, ponieważ jego baza danych ma wiele kopii przechowywanych przez różne strony, w których każda zmiana w zapisie musi zostać uzgodniona przez wszystkich zaangażowanych.
CHO jest najnowszym głównym dostawcą żywności, który dołączył do IBM Food Trust, który został uruchomiony w 2017 r. i oferuje blockchain do śledzenia łańcucha dostaw żywności. Sieć zapewnia możliwości łączenia ze sobą członków łańcucha dostaw, pozwalając każdej zaangażowanej stronie dzielenie się danymi, które zapewniają identyfikowalność i informacje o żywności. Food Trust liczy obecnie ponad 200 członków.
Klienci będą mogli uzyskać dostęp do tych informacji z listopadowymi zbiorami, które mają pojawić się w sklepach w marcu, skanując smartfonem kod QR na każd...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy