Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Materiał partnera

5 lipca 2021

Jak napisać newsletter?

102

Newsletter jako główny element email marketingu

Newsletter to jeden z filarów email marketingu. Jest to forma regularnej komunikacji pomiędzy Twoją marką a jej odbiorcami. Zamawiają go odbiorcy, którzy są zainteresowani Twoją ofertą. W praktyce nie oznacza to jednak, że przeczytają wszystko, co im wyślesz. Aby newsletter był czytany i skuteczny, musi być prowadzony zgodnie z pewnymi zasadami. W tym artykule dam Ci kilka wskazówek na temat tego, na co zwrócić uwagę, rozpoczynając prowadzenie newslettera.

Niech temat e-maila zachęca do jego otwarcia 

Nakreślę w nim kilka podstawowych wątków, od których warto rozpocząć praktykę tworzenia newsletterów. Jeśli jednak nie zetknąłeś się wcześniej z email marketingiem, to koniecznie przeczytaj o tym, jak prowadzić email marketing dla początkujących.

Pierwszym elementem newslettera, z którym styka się Twój odbiorca, jest temat. Bardzo często to właśnie od niego zależy, czy w gąszczu codziennych wiadomości, to właśnie mail od Ciebie zostanie odczytany. Dlatego też tytuły newsletterów powinny być chwytliwe (ale nie clickbaitowe) po to, by zachęcić odbiorcę do kliknięcia. Podpowiem też, że według badania zamieszczonego w Forbesie, prawdopodobieństwo zapoznania się ze spersonalizowanymi newsletterami (np. z imieniem odbiorcy), zwiększa się nawet o 26% w porównaniu do tych pozbawionych personalnego wydźwięku.

Above the fold - najważniejsze jest to, co na początku

Z kolei po otwarciu maila (lub nawet w jego podglądzie) powinny być widoczne najważniejsze elementy wiadomości: Twój logotyp, nagłówek, wstęp. Wszystko to należy umieścić zgodnie z regułą „above the fold”, która mówi, że najważniejsze informacje, muszą znajdować się ponad linią przewijania ekranu. Bierze się to stąd, że dawniej, w tradycyjnych gazetach, winieta, nagłówek i kluczowe newsy znajdowały się powyżej linii zagięcia gazety (czyli w dosłownym tłumaczeniu właśnie „above the fold”). Jak więc widać, na przestrzeni 100 lat, nic się w ludzkiej percepcji nie zmieniło i warto stosować sprawdzone metody.

Jak to wygląda w praktyce? Poniżej zebrałam kilka przykładów sekcji „above the fold” z newsletterów.

ILUSTRACJA 1

Przykład 1. 


ILUSTRACJA 2

Przykład 2.
 


ILUSTRACJA 3

Przykład 3.
 


ILUSTRACJA

Przykład 4.
 


Dlaczego powinno być więcej tekstu niż grafiki?

Dobry newsletter charakteryzuje się również tym, że ma więcej tekstu niż grafiki. Jest tak z dwóch powodów.

Po pierwsze, dlatego że maile to (podobnie jak tradycyjne listy) medium przede wszystkim pisane. Odbiorcy zapisują się na newslettery, aby otrzymywać treść stworzoną specjalnie dla nich. Zwróć też uwagę, że tekst może być odczytany praktycznie na każdym urządzeniu – nawet na małym smartfonie czy bardzo starym komputerze z powolnym dostępem do internetu. Niektóre programy pocztowe nie pobierają automatycznie większych grafik, więc gdyby mail składał się tylko z grafik, to mógłby nawet nie być odczytany.

Po drugie, należy zachować proporcję maksymalnie 40% grafiki do 60% tekstu, dlatego że większa ilość grafiki może uaktywniać filtry antyspamowe, a to wpływa na dostarczalność Twoich maili - nie tylko konkretnego newslettera, ale również kolejnych. Dlaczego warto unikać spamu - napisałam poniżej.

Jak często wysyłać newsletter?

Jest to jedno...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy