Dołącz do czytelników
Brak wyników

Audyt www

21 grudnia 2021

NR 61 (Grudzień 2021)

TOP 10 skutecznych tricków na landing page – jak przygotować stronę docelową pod kampanię w 2022 r.?

0 294

W niniejszym artykule postaram się przybliżyć Ci kilka praktycznych rozwiązań, które sprawią, że Twoje strony docelowe będą lepiej konwertowały, czyli pozyskasz dzięki nim więcej potencjalnych klientów, których intencją będzie skorzystanie z Twoich usług lub zakup Twojego produktu. Zaintrygowany? Zachęcam do lektury.

Jedna strona, jeden cel

Zacznijmy od podstaw. Jeśli zechcemy porównać klasyczną stronę internetową i landing page, najczęściej wskażemy na brak rozpraszaczy na tej drugiej, czyli tych wszystkich pozycji w menu, które sprawiają, że poruszamy się po stronie w zasadzie bez jasno narzuconego celu. Słusznie. Strona internetowa ma bowiem przede wszystkim służyć jako wizytówka Twojej firmy lub brandu, która będzie odpowiednim miejscem odwiedzin osoby, która już zna Twoją markę i trafiła na nią z intencją pogłębienia wiedzy. Dla takiej osoby podstrony „kontakt”, „o nas”, „nasza misja” czy „blog” mają dużą wartość, bo właśnie taką zawartość spodziewamy się najczęściej zobaczyć w odpowiedzi na wpisanie konkretnej nazwy firmy w wyszukiwarce.
 

POLECAMY

Rys. 1. Porównanie strony internetowej i landing page


Sytuacja zupełnie odmienna zachodzi wtedy, kiedy nie szukamy konkretnego dostawcy, a rozwiązania problemu, który mamy. Wówczas w pierwszym kroku o wiele bardziej interesuje nas, nie to kto, ale jak nasz problem może rozwiązać. Do tego typu przedsięwzięć najlepiej służyć będzie właśnie landing page. Niezwykle istotne jest jednak, by na stronie docelowej nie starać się zamieścić kilku równorzędnych celów. Jednym z przykładów może być landing page, na którym zamieścimy formularz z możliwością umówienia się na rozmowę z konsultantem, zachęcimy do pobrania kodu rabatowego, a dodatkowo umożliwimy zapis do newslettera. To, niestety, ciągle częsta praktyka. Mimo świetnej struktury, przemyślanych tekstów i celnie dobranych grafik, taki landing page nie będzie nam gwarantował wysokiej konwersji i nie dostarczy wartościowych danych do analizy i późniejszej optymalizacji. Będzie tak z prostego powodu – odwiedzający będą realizować na niej różne cele, ale nigdy nie wszystkie jednocześnie. Po wypełnieniu formularza trafią bowiem na stronę podziękowania i w większości przypadków to zakończy ich interakcję z ofertą.
 

Rys. 2. Landing page z różnymi progami wejścia


Cel z niskim progiem wejścia

Przytoczone przykłady celów są bardzo zróżnicowane i także ich tzw. próg wejścia jest inny – zawsze chętniej zostawimy swoje dane kontaktowe, otrzymując coś w zamian, niż deklarując się na zakup produktu czy zobowiązując się do stawienia na spotkaniu o wyznaczonej godzinie. Musisz więc dobrze przemyśleć cel kampanii i zastanowić się, czy bardziej wartościowe będzie dla Ciebie pozyskanie pięciu klientów, którzy kupią Twój produkt na landing page od razu, czy 50 odbiorców newslettera, którzy – co prawda – nie kupią od razu, ale spośród nich 15 dogrzewanych działaniami email marketingowymi i remarketingiem kupi produkt w ciągu 3 miesięcy od zakończenia kampanii? Zastanów się również, o ile danych prosisz użytkownika w formularzu – czym mniej, tym lepiej i większa konwersja. Patrząc długofalowo, ja zawsze postawiłbym na niższy próg wejścia dla użytkownika, wiedząc, jak w dzisiejszych czasach ciężko pozyskać dane potencjalnych klientów i jak wiele można z nimi potem zdziałać.

Tylko kontekstowe CTA

„Wyślij” – to wciąż najczęściej umieszczany tekst na wezwaniu do działania formularza. Jeśli zapytam teraz, jaki cel realizuje taki landing page, z pewnością nie otrzymam od Ciebie precyzyjnej odpowiedzi, bo w tym opisie brakuje kontekstu. Jeśli jednak zamiast tego użyję zwrotu „Chcę porozmawiać” lub „Proszę o kontakt”, pewnie o wiele łatwiej będzie Ci wskazać cel lub przynajmniej zawężyć możliwości. Okazuje się, że użytkownicy chętniej wypełniają formularze, które posiadają kontekstowe CTA (call to action, wezwanie do działania), bo rozumieją, co się wydarzy po wypełnieniu formularza – jaki będzie kolejny krok lub czego mogą się spodziewać.

Landing page dostosowany do konkretnej persony

Jeszcze na etapie planowania tego, co umieścisz na stronie docelowej, zastanów się, kto dokładnie jest Twoim odbiorcą oraz czy przypadkiem tych odbiorców nie jest kilku. Dla każdego z nich możesz stworzyć odrębny landing page, by lepiej mogli się oni utożsamić z Twoim produktem. Czasem wystarczy zmienić nagłówek lub zdjęcie w tle albo dodać inne opinie, by uzyskać zamierzony efekt. Inaczej bowiem będziemy komunikować zalety naszego rozwiązania małej firmie i dużej korporacji czy dzieciom i dorosłym. Potem dobrze selekcjonując to, jaki ruch kierowany jest na konkretny landing page (np. dobierając inne słowa kluczowe), będziesz mógł oczekiwać wyższej konwersji, a także zestawiać ze sobą to, jak poszczególne grupy docelowe postrzegają Twoją ofertę.
 

Rys. 3. Przykład intro sekcji dla różnych person


Mów językiem korzyści

Opisując swój produkt lub usługę, skup się na tym, co naprawdę ważne. Ściana tekstu będzie działać odpychająco, więc postaraj się wpleść w niego także zdjęcia lub ikony, by również za ich pośrednictwem pokazać zalety produktu oraz uniknąć monotonii na stronie.

Siła rekomendacji

Charakterystyczne dla naszej ludzkiej natury jest to, że zwykle obawiamy się ryzyka. Wolimy sięgać po to, co sprawdzone i pewne. Stąd najtrudniej osiągnąć kamień milowy w postaci pierwszych dziesięciu sprzedaży i pozytywnych komentarzy. Jeśli już je masz, koniecznie podziel się nimi na stronie. Jeszcze lepszy efekt uzyskasz, gdy napiszesz coś więcej o osobie, która poleciła Twój produkt lub umieścisz jej zdjęcie. Całkiem łatwo jest nam identyfikować sztucznie spreparowane oceny, ale – niestety – w sieci można ich spotkać coraz więcej. Zadbaj więc o autentyczność opinii, które prezentujesz.

Wykorzystuj potencjał strony podziękowania

Po wypełnieniu dowolnego formularza najczęściej zadajemy sobie pytanie – co dalej? Strona podziękowania jest więc dobrym miejscem, by poinformować naszego odbiorcę, że – po pierwsze – wypełnienie formularza zostało zakończone powodzeniem, a po drugie podziękować mu za to, że skorzystał właśnie z naszej oferty.
Podobne informacje możesz umieścić także w autoresponderze, czyli w wiadomości wysyłanej automatycznie na adres pozostawiony w formularzu. Do wiadomości mailowej, w odróżnieniu od strony podziękowania, można powracać wielokrotnie. Zarówno na stronie podziękowania, jak i w autoresponderze możesz od razu umieścić link do wydarzenia, hasło dostępowe czy link do pobrania e-booka lub kuponu rabatowego.

Pamiętaj o użytkownikach mobilnych

Nie jest tajemnicą, że już większość odwiedzających nasze strony robi to za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Postaraj się, by widok mobilny był równie atrakcyjny, co wersja desktopowa. Pamiętaj, że niekoniecznie musisz zawrzeć w niej dokła...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy