#TikTokMadeMeBuyIt. Dlaczego TikTok sprzedaje?

Social Media

#TikTokMadeMeBuyIt to oznaczenie wyjątkowe, próżno bowiem szukać podobnych na innych platformach, a jeśli już się one pojawiają, to są wtórne względem hashtaga tiktokowego. Trudno stwierdzić, w którym momencie pojawiło się ono na platformie, ale z pewnością było już na niej obecne w momencie największego przyrostu użytkowników, czyli w pierwszych miesiącach pandemii.

Hashtag ten wykształcił się w ramach oznaczania poleceń produktowych. Pojawia się pod filmami wideo, które koncentrują się na towarach i ich użyciu oraz na zakupach, a zatem pod ogromną różnorodnością kategorii contentowych. 
#TikTokMadeMeBuyIt flaguje nie tylko treści jawnie sprzedażowe, takie jak recenzje i testy produktowe (reviews i try outs), relacje zakupowe (haul i unboxing) czy zestawienia lub kompilacje, ale także te bardziej lifestylowe, ukazujące organizację przestrzeni, uzupełnianie zapasów, „zrób to sam” (DIY, do it yourself), codzienne stylizacje (GRWM, get ready with me) i wiele, wiele innych (rys. 1).

POLECAMY

Rys. 1. Przykłady contentu flagowanego #TikTokMadeMeBuyIt (od lewej: unboxing, kompilacja produktowa i restock)

W momencie pisania tego artykułu pod hasztagiem tym znajdziemy prawie 11 mln postów (rys. 2), co przekłada się na miliardy jednostkowych wyświetleń i setki inspirowanych zobaczoną treścią zakupów. Jeśli jesteś użytkownikiem TikToka, to rozejrzyj się, bo jestem przekonana, że w Twojej przestrzeni znajduje się przynajmniej jeden przedmiot kupiony bezpośrednio lub pośrednio dzięki poleceniu z tej platformy (i dlaczego to pewna różowa pasta do czyszczenia).

Rys. 2. Wyszukiwanie hashtagów pod frazą „TikTok Made Me Buy It” wewnątrz aplikacji TikTok

Kiedy zaczniemy przyglądać się temu bliżej, to niemal natychmiast odkryjemy, że #TikTokMadeMeBuyIt jest jedynie symptomem większego zjawiska. Promocja produktów jest bowiem obecna na TikToku praktycznie wszędzie i to w najbardziej pożądanej przez nas, marketerów, formie – napędzana przez organiczny buzz. Co jednak sprawia, że TikTok jest tak skuteczny w promocji, a finalnie w sprzedaży produktów na tak ogromną skalę? Odpowiedź, a przynajmniej jej część, kryje się w najbardziej bazowych elementach platformy – specyfice działania algorytmu i faworyzowanych...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy