Dołącz do czytelników
Brak wyników

SEM/SEO

6 lipca 2022

NR 64 (Czerwiec 2022)

Techniczne aspekty audytów SEO dla opornych

0 69

Audytować każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej – tymi słowami, parafrazując klasyka, można zacząć rozważania o technicznych aspektach przeprowadzania audytów SEO. Niniejszym artykułem chciałbym zwrócić uwagę na kilka elementów, które samodzielnie możecie sprawdzić, czy i na ile Wasza strona www czy sklep są przygotowane od strony technicznego SEO.

Zacznijmy od tego, że przygotowując audyt SEO, powinniśmy spojrzeć na trzy obszary:

POLECAMY

  • off-page – czynniki zewnętrzne wpływające na pozycję strony;
  • on-page – czynniki wewnętrzne, znajdujące się w obrębie samej strony www;
  • aspekty techniczne, czyli np. te związane z indeksowaniem serwisu.

Możliwe, że się ze mną nie zgodzicie, ale czynniki on-page, czyli te odpowiedzialne za SEO na serwisie, są dość proste w zarządzaniu oraz optymalizacji. Trochę mniej „lotnie” analizowane są elementy off-site.

Najtrudniej jednak jest przeanalizować serwis pod kątem technicznym, czyli znaleźć problemy i odpowiednio je zaadresować i zarekomendować zmiany, które pozwolą wycisnąć maksimum korzyści ze strony www. Informacje o tym, co zawiera audyt SEO, możecie znaleźć pod adresem https://bit.ly/zgredobook, a tutaj skupimy się nad kilkoma rzeczami, które w prosty sposób możecie sprawdzić samodzielnie.

Canonical

Zacząć należy przede wszystkim od parametru rel=”canonical”, który jest pierwszą rzeczą, jaką robot Google weryfikuje po wejściu na stronę www. Parametr ten służy m.in. do zarządzania duplikacją (https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/consolidate-duplicate-urls?hl=pl), ale jest niezwykle krytyczny pod kątem indeksacji. Dość powiedzieć, że jego brak nie powoduje jakichś negatywnych skutków, natomiast jego implementacja powoduje lepszą indeksację serwisu.

Z punktu widzenia technicznego SEO parametr ten występuje w Google Search Console nawet w czterech przypadkach w zakładce wykluczonych adresów.

Te cztery przypadki to:

  • Duplikat, wyszukiwarka Google wybrała inną stronę kanoniczną niż użytkownik – bardzo wredne działanie – i, jak widać, Google samodzielnie wybrał inną podstronę. Pewnie dochodzi do duplikacji treści i dlatego takie działanie. Trzeba bardzo dokładnie przeanalizować adresy w tej zakładce i podjąć stosowne działania;
  • Alternatywna strona zawierająca prawidłowy tag strony kanonicznej – w tym przypadku w zasadzie jest wszystko dobrze, ale lepiej rzucić okiem, czy aby na pewno adresy mają dobrze wykonany tag;
  • Duplikat, użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej – w tym przypadku Google wprost informuje o problemie;
  • Duplikat, przesłany URL nie został oznaczony jako strona kanoniczna – i tutaj także bezwzględnie trzeba zajrzeć, dokonać analizy adresów i podjąć działania.

We wszystkich przypadkach działania na adresach z jednej zakładki będą miały wpływ na dane w innych zakładkach, więc trzeba być na to przygotowanym. Jeśli jakieś wykluczenia wykonaliśmy celowo, to nie ma się czego obawiać.

Podkreślam, że Google może samodzielnie zmienić canonical ze względu na problemy w witrynie, dlatego jest to niezwykle krytyczny parametr wpływający na indeksację serwisu.
 

 

Jeżeli na stronie nie znajdujesz tagu canonical, lepiej go natychmiast wdrożyć. Unikniesz potem problemów z prawidłowym indeksowaniem serwisu.


Crawl budget

Warto zwrócić uwagę na to, co indeksuje Google, w jaki sposób i na ile szybko informacje są indeksowane.

Na crawl budget ma wpływ wiele czynników związanych z limitem wydajności indeksowania oraz zapotrzebowaniem na indeksację określone przez samo Google.

Na „Limit wydajności indeksowania” wpływają następujące elementy: 

  • czas odpowiedzi serwera; 
  • status code odpowiedzi; 
  • limity ustawione w Google Search Console; 
  • ograniczone zasoby Google. 

Na „Zapotrzebowanie na indeksacje” wpływają następujące elementy: 

  • możliwość indeksacji stron, które tego nie wymagają, jak np. duplikaty, strony z błędami, thin content, strony sortowania i filtracji, błędy skryptów pozwalające na tworzenie nieskończonej liczby adresów URL itd.; 
  • popularność strony – im strona jest popularniejsza, tym Google chętniej ją odwiedzi, żeby sprawdzić, czy nie ma na niej nowych zmian. 

Co można zrobić na stronie w celu poprawy budżetu indeksacji? Przede wszystkim zatrudnić crawlery (płatne: Sitebulb, ScreamingFrog, JetOctopus, DeepCrawl, OnCrawl lub bezpłatne: Xenu, SEO Macroscope) i zweryfikować oraz poprawić m.in. następujące elementy:

  • blokować adresy, które nie wymagają indeksacji, np. panel rejestracji;
  • rozwiązać problem z duplikacją treści, np. sterując canonicalem;
  • wyeliminować strony z błędami 4xx czy 5xx;
  • unikać łańcuchów przekierowań 3xx;
  • zniwelować pozorne błędy przekierowań;
  • dodać do usuniętych stron kody 404 (not found) lub 410 (gone);
  • zadbać o szybkie ładowanie strony, czyli Core Web Vitals;
  • zaktualizować mapy witryny, co jest niby trywialną rzeczą, ale często o tym zapominamy;
  • zwiększyć możliwości serwera, np. jego wydajność, albo po prostu zmienić hosting na lepszy;
  • ograniczyć strony z niską jakością treści – tutaj niektórzy ją usuwają, a inni blokują do inde...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy