Dołącz do czytelników
Brak wyników

Szlak z drogowskazami

17 kwietnia 2020

NR 51 (Kwiecień 2020)

Szlak w reklamę trafia

44

Marketing to tylko niewielka cegiełka w walącym się z powodu koronawirusa gmachu światowej gospodarki. Firmy na różne sposoby reagują na sytuację kryzysową. Świat reklamy nie został jednak zdominowany przez ten jeden temat. Sprzedaż trzeba utrzymać, markę wzmacniać, a kryzys nie powinien tu być przeszkodą. Zanim pandemia rozlała się po całym świecie, pojawiło się sporo wydarzeń wartych odnotowania.

Ocena: 4/5
Marki reagują na pandemię. Wycofują reklamy, które mogłyby być źle odebrane. Najlepszy przykład to KFC. Brand w globalnej kampanii chciał pokazać, jak klienci oblizują ze smakiem palce. Ford natomiast zastąpił aktualną reklamę spotem bazującym na materiałach z przeszłości, gdzie promuje bezpieczeństwo oraz swoje usługi ubezpieczeniowe. Google, Facebook i Amazon ograniczają z kolei kampanie reklamowe maseczek na twarz i środków medycznych, by zatrzymać napływ nieuczciwych ofert. 

Źródło: KFC


Ocena: 0/5
Z analizy Sequoia Capital wynika, że jednym ze skutków epidemii będzie wzrost kosztów pozyskania nowych klientów. Warto zatem powrócić do zasady Pareto i dbać o lojalność już pozyskanych. Z drugiej strony dane historyczne wskazują, że te marki, które nie szczędziły środków na marketing masowy w kryzysie, zyskiwały później lepszą pozycję na rynku niż oszczędna konkurencja. Wniosek nasuwa się sam – nie można wstrzymywać działań marketingowych, jeśli marka ma mieć jakąś przyszłość. 

Ocena: 0/5
Firmy wspierają szpitale, szyjąc maseczki, wysyłając lekarzom posiłki czy drukując na drukarkach 3D niezbędne akcesoria medyczne – i nagłaśniając własne zaangażowanie. Czasem realizują swój CSR po cichu, tak jak firma odzieżowa LPP, która wykupiła milion maseczek i wysłała je pracownikom fabryk na Dalekim Wschodzie, gdzie produkuje odzież. Niektóre łączą pomoc z biznesem, jak firma 4F, która wesprze szpitale za część przychodów ze sprzedaży specjalnych koszulek. Nie chodzi o to, by pozbywać się zasobów, lecz utrzymać biznes w ruchu. 
 

Źródło: Ford


Ocena: 1/5
W dobie pandemii zawiodła fabryka rajstop Adrian. Zaoferowała koronkową maseczkę. Po krytyce klientów usiłowała rozegrać sytuację jako akcję społeczną. Ostatnie działania tak konsekwentnej niegdyś w movement marketingu marki wskazują na coraz większe zagubienie. Brand to twór zbiorowy, warto słuchać głosów z zewnątrz, by zachować spójność komunikacji.  
 

Źródło: Fabryka Rajstop Adrian


Ocena: 2/5
Po ulicach kilku polskich miast jeździły samochody z hasłami „Miejsce kobiet jest w kuchni”, „Kobiety ciągle gadają i gadają” czy „Kobiety są przewrażliwione na punkcie dzieci”. Okazało się, że dyskryminujące hasła to teaser kampanii producenta drzwi Porta. We właściwej akcji „Otwórz się na siebie” miały zyskać one nowe znaczenie. Niestety – nie bardzo się udało. Zabrakło elementu pozytywnego zaskoczenia i rzeczywistych aspiracji kobiet. 
 

Źródło: Marketing przy Kawie


Ocena: 5/5
Na Dzień Kobiet aktorka Aleksandra Domańska podchodziła do pań i mówiła im, że są piękne. Ich reakcje stały się podstawą wideo opublikowanego w sieci, uzupełniając kampanię Tymbarku „Jesteś piękna. Dbaj o to”. Spontaniczne, pozytywne i naturalne emocje są nie do podrobienia, a dla marki stanowią wyjątkową walutę. 
 

Źródło: Tymbark

Ocena: 5/5
Na początku lutego odbywa się finał Super Bowl, wielkie święto reklamy, przegląd trendów reklamowych i popis kreatywności. Może nie było faworyta na miarę „Małego Dartha Vadera” VW sprzed kilku lat, ale parę nawiązań do filmów też się znalazło. Brian Cranston („Breaking Bad”) imitował „Lśnienie” z siekierą w jednej ręce i butelką MtnDew w drugiej, a Wynona Rider („Fargo”) w zimowej scenerii pracowała nad swoją stroną internetową. 
 


Ocena: 1/5
Ewa Chodakowska sprowokowała dwa kryzysy wizerunkowe. Pierwszy przez niewłaściwe traktowanie fanek z #Chodagangu, które wykorzystywała do nieodpłatnej promocji produktów i usług, mamiąc obietnicami wspólnych spotkań, drugi – gdy ujawniono, że celebrytka chciała wymienić usługi profesjonalnego fotografa za jeden obrazek w swoim InstaStory. Kiedy jest się bogatym influencerem ze sprawnie działającym biznesem, wypada porzucić metody jak z „gangu”. 
 

Źródło: Facebook.com/chodakowskaewa


Ocena: 1/5
Aktorka Katarzyna Zielińska równocześnie promuje zdrowe odżywianie się i zachwala śmieciowe jedzenie. W akcji „Zdrowiej” stowarzyszenia Polskie Amazonki przekonywała do zdrowego stylu życia i mówiła o jego znaczeniu w zapobieganiu nowotworom. Dla McDonald’s stołowała się wraz z Tomaszem Karolakiem w jednym z barów, wychwalając burgera za to, że jest „pyszny” i „super”. W imieniu własnej marki należy pilnować celebrytów, by ich wiarygodność nie była na sprzedaż. 
 

Źródło: McDonald’s


Ocena: 0/5
Kobe Bryant zginął w wypadku helikoptera. Przez wiele lat był twarzą kampanii Nike. Postać niejednoznaczna, mimo to bardzo popularna wśród fanów koszykówki. Marka stała przy nim nawet wtedy, gdy został oskarżony o gwałt. Po jego śmierci brand wycofał obuwie sygnowane jego nazwiskiem, by nie stało się polem do nadużyć. I oczywiście pożegnał go tak, jak na bohatera przystało. 
 



Ocena: 0/5
Żywiec promuje recykling akcją „Wielka zwrotka Ż”. Zaczął od odwrócenia nazwy marki na etykietach. Docelowo chce wyrobić w klientach nawyk oddawania butelek, a w kontrahentach wolę przyjmowania butelek bez paragonów. W reklamach występują Monika Brodka, Marcin Dorociński i Maciej Musiał. Ważniejsza od wykorzystania celebrytów jest jednak możliwość oddawania butelek także innych marek koncernu oraz próba zmiany praktyki liczącej już trzy dziesięciolecia. 
 

Źródło: Grupa Żywiec


Ocena: 1/5
Ogromną dyskusję w b...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy