Dołącz do czytelników
Brak wyników

Szlak z drogowskazami

7 września 2022

NR 65 (Sierpień 2022)

Szlak w reklamę trafia

0 169

Innowacyjne pomysły, nowe media, pomysłowe wykorzystanie istniejących – pod tym znakiem upłynął nam w marketingu maj, czerwiec oraz lipiec. Rozwija się współpraca marek z muzykami, testowanie nowych platform kontaktu z konsumentami, a nawet kreatywny outdoor. Gdzieś w tle pojawiają się pierwsze ograniczenia – UOKiK nakłada kary na influencerów, Kraków redukuje outdoor, SAR walczy z greenwashingiem, a UE szykuje Omnibusa. Nic nie szkodzi, bo właśnie ograniczenia inspirują kreatywność.

Ocena 4/5

POLECAMY

Innowacyjne pomysły, nowe media, pomysłowe wykorzystanie istniejących – pod tym znakiem upłynął nam w marketingu maj, czerwiec oraz lipiec. Rozwija się współpraca marek z muzykami, testowanie nowych platform kontaktu z konsumentami, a nawet kreatywny outdoor. Gdzieś w tle pojawiają się pierwsze ograniczenia – UOKiK nakłada kary na influencerów, Kraków redukuje outdoor, SAR walczy z greenwashingiem, a UE szykuje Omnibusa. Nic nie szkodzi, bo właśnie ograniczenia inspirują kreatywność. 

 

Źródło: Pyszne.pl 

 

Ocena 5/5 

Coca-Cola obchodzi 50-lecie obecności w Polsce. W 1972 r. powstała pierwsza linia produkcyjna w Browarze Warszawskim. Z okazji jubileuszu marka zatrudniła Sarę James, laureatkę 4. edycji „The Voice Kids”, żeby nagrała dla niej piosenkę. We wspólnej akcji z Kubotą Coca-Cola nagradza zaś fanów klapkami, ręcznikami, torbami i innymi gadżetami. W ramach intensywnej kampanii reklamuje się w mediach masowych i cyfrowych. Nie mogło też zabraknąć murali. Ten napój to popkulturowy symbol, także w naszym kraju, a hucznie obchodzona feta może przesłonić chmury zbierające się nad producentem z powodu oskarżeń o promowanie niezdrowego stylu życia i przyczynianie się do otyłości w społeczeństwie. 

 

Źródło: Coca-Cola

 

Ocena 5/5

Trzy polskie agencje zdobyły nagrody w konkursie Cannes Lions. Gong w kategorii Outdoor za akcję promującą serial Netflixa „Lupin” dostał złoto. Agencja VMLY& wywalczyła brąz w kategorii Health and Wellness za akcję BNP Paribas „Pierwsza Pomoc Ludzkości / First Aid For Humanity”. Brąz w tej samej kategorii zdobyła również agencja Publicis Worldwide Poland za kampanię „Najmłodszy Headhunter na świecie” dla Fundacji K.I.D.S. Żadna z tych kampanii nie miała wielkiego zasięgu, ale liczył się pomysł i innowacyjne wykorzystanie dostępnych mediów. Jeśli z takich korzystamy i agencja ma ambicje (oraz środki na opłaty konkursowe), warto rozważyć własny udział w tych zawodach. Fame jest ważny. 

 

 Źródło: Netflix

 

Ocena 3/5

Meta otwiera sklep z odzieżą dla awatarów. Będzie w nim można kupić cyfrowe ubrania Balenciagi, Prady i Thoma Browne’a. Taki jest plan na początek, ale sklep ma się rozwinąć w marketplace, gdzie inni developerzy będą mogli sprzedawać swoje gadżety do metaverse. Jednocześnie Meta redukuje swoje wydatki i plany zatrudnienia na ten rok, jeśli chodzi o inżynierów i średni szczebel zarządzania. Ogłasza, że szykuje się na duże spowolnienie gospodarcze. Może dlatego ucieka do metaverse. 

 

 Źródło: Meta

 

Ocena 5/5

Świat gier i mniejszych platform społecznościowych to jeszcze nie do końca rozpoznany obszar ekspansji marketingu. Coś jednak w ostatnim czasie drgnęło. Pringles organizuje konkurs na awatara w grze Train Sim City na konsolę Xbox. Zwycięzca za 20 tys. dol. użyczy na rok swego wizerunku jako pracownik opróżniający automaty z przekąskami. W Fortnite marka Old Spice zorganizowała akcję, w której gracze psikali się dezodorantami zamiast zabijać. Gucci chce zadbać o zdrowie psychiczne początkujących zawodników e-sportu. Szlachetna Paczka zorganizowała na Twitchu event wspierający uchodźców z Ukrainy. Nawet krakowski Uniwersytet Ekonomiczny zbudował swój kampus w Minecrafcie. Z kolei na Robloxie Tommy Hilfiger rozszerza swoją obecność, organizując tam m.in. multimedialne i crossplatformowe pokazy mody. Spotify zaś służy jako element kampanii energetyka Rockstar. Wbrew nazwie kieruje do utworów hip-hopowych. TikTok zapowiada zaś wprowadzenie na swojej platformie gier. Z tego miksu mediów i pomysłów powoli wyłania się nowy krajobraz, w którym marki przebijają się do czegoś, co można uznać za przedsionek metaversu. Warto to śledzić. 

 

 Źródło: Pringles

 

Ocena 3/5

Livestreaming e-commerce jest bardzo popularny w Chinach i Azji Płd.-Wsch. TikTok zamierzał przenieść go na rynki zachodnie. Po doświadczeniach w Wielkiej Brytanii zrezygnował jednak z planów rozwoju tego narzędzia w Europie i USA. Mimo starań, firma nie zrealizowała zakładanych celów. Przyczyny można upatrywać w braku świadomości usługi bądź w różnicach kulturowych. Pracownicy TikTok Shop narzekali także na nierealistyczne cele (być może ustawione według chińskich norm) i toksyczną kulturę pracy. Alternatywą jest właśnie wprowadzona funkcja Branded Mission. Umożliwia ona reklamodawcom pozyskiwanie autentycznych treści od twórców i przekształcanie ich w reklamy. Branding zamiast twardej sprzedaży – przynajmniej do czasu przekonania konsumentów, że usługa na podobieństwo Mango TV może być atrakcyjna także w internecie.  

Ocena 1/5

Skończył się epizod Elona Muska z Twitterem. Łatwo przyszło, łatwo poszło. Musk wykorzystał niejasności związane z liczbą fałszywych kont i – tym samym – wyceną firmy, żeby wycofać się z umowy. Misja walki o wolność słowa przegrała wobec nieprzejrzystości danych serwisu społecznościowego. Kaprysy miliarderów i pomysły potentatów technologicznych to coś, co musimy uwzględniać w swoich rachubach, bo wszyscy od nich zależymy. 

Ocena 3/5

Biedronka pozazdrościła Lidlowi i wprowadziła kolekcję ubrań sygnowanych logo sieci. W ramach Fan Collection dostępne są bluzy, T-shirty, skarpetki z logo, klapki oraz sneakersy. Widać w tym działaniu nadzieję na to, że wizerunek marki co najmniej dorównuje Lidlowi. Proces premiumizacji marki rozpoczęty ponad 10 lat temu wszedł tym samym na nowy poziom. Tylko czy marka tym razem nie przestrzeliła? Czy klienci czują wystarczającą dumę z zakupów w Biedronce, by afiszować się w jej odzieży? Chyba że będą robić to ironicznie. 

 

 Źródło: Biedronka

Ocena 0/5

W ostatnim czasie światło ujrzały trzy raporty na temat influencerów. „Influence Power Index” Mediacomu pokazuje, że celebryci są bardziej rozpoznawalni, ale to influencerzy cieszą się większą wiarygodnością i uznawani są za bardziej spontanicznych. Na wszystkich miarach wizerunkowych analizowanych w badaniu wypadają lepiej. Badanie Hash.fm by Streetcom „Alchemia zaufania” pokazało natomiast, że 40% respondentów kieruje się zdaniem influencerów w swoich decyzjach zakupowych. Celebryci są lepsi tylko w kategorii dóbr luksusowych – jednak zaledwie o 2%. Konsumenci nie przywiązują też wagi do oznaczania treści reklamowych przez influencerów. Nie zwracają uwagi na to, czy influencer jest podobny do nich, czy ich znajomi też go obserwują. Dla odbiorców liczy się specjalizacja influencera, merytoryczność, spójność, a nie promowanie wszystkiego, jak leci. Platforma Reach a Blogger w swoim badaniu reklamodawców z kolei podkreśla, że firmy szukają influencerów samodzielnie, rzadziej przez agencje. Istotnie zwiększyła się też liczba influencerów, z którymi marka jednocześnie współpracuje. Króluje Instagram, potem Facebook i YouTube. TikTok znalazł się poza podium. Marketerzy współpracują zwykle z mikro-, medium- i nanoinfluencerami. Ten rynek nadal się rozwija i powoli przekształca nasze rozumienie internetu. 

 

 Źródło: Streetcom 

 

Ocena 5/5

Żabka testuje nowe pomysły. Do serwowania hot dogów zatrudnia robota, wchodzi w catering dietetyczny, współpracuje z Vito Bambino i raperem Kizo. Ten ostatni stworzył własną mrożoną pizzę „Sukcesiliana” na wzór niemieckiej „Gangstarelli” rapera Capital Bra. Obie są własnością Universal Music. Miks muzyki, innowacji technologicznych i nowych pomysłów biznesowych to już znak rozpoznawczy sieci sklepów Żabka. Nie pasuje tylko do tego dotychczasowy wizerunek stworzony...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy