Quiz badawczy, czyli jak upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu

Badania

Chyba wszyscy znamy facebookowe quizy, prawda? Odpowiadasz na kilka pytań i dowiadujesz się, jakim aktorem jesteś albo czy potrafisz dogadać się ze swoim czworonogiem. Wszyscy też lubimy psychotesty, z których możemy dowiedzieć się czegoś o naszych zaletach, wadach czy predyspozycjach. A gdyby tak testy czy quizy mogły służyć nie tylko niewinnej rozrywce czy zabiciu czasu, ale być również sposobem komunikacji z konsumentami i narzędziem badań marketingowych?

Grywalizacja w badaniach i marketingu

Coraz popularniejsze w badaniach rynkowych staje się podejście grywalizacyjne, tj. wplatanie w wywiady i ankiety elementów właściwych grom. Mogą to być elementy ludyczne, związane z rywalizacją czy wywołujące określoną atmosferę itp. Zasadniczo grywalizacja służy zwiększeniu zaangażowania respondentów i rozmówców, a co za tym idzie, wpływa na polepszenie jakości badań, czyli uzyskanie bardziej wiarygodnych wyników. Przykładami grywalizacji w badaniach mogą być pytania w formie wyzwań, np. z ograniczeniem czasowym, wirtualne nagrody czy gry planszowe w badaniach fokusowych. 

POLECAMY

Użycie grywalizacji w marketingu opiera się na podobnych założeniach, czyli osiąganiu celu (zwiększenie sprzedaży, stopnia lojalności itp.) przez zwiększenie zaangażowania konsumenta. Wśród praktyk opartych na grywalizacji można wymienić programy lojalnościowe czy aplikacje z zadaniami (np. Starbucks).

Niezależnie od dziedziny skuteczne wprowadzanie elementów grywalizacyjnych powinno być oparte na zasadzie trzech F: fun, friends, feedback. 

Każdy z tych elementów przekłada się na lepsze doświadczenie użytkownika, stanowiąc ostatecznie o jego zaangażowaniu. Każda gra musi sprawiać fun. Niezależnie od tego, czy będzie się on objawiał śmianiem się do rozpuku czy pełną koncentracją i kroplą potu na czole. Esencją gry jest informacja zwrotna (feedback) – musimy się dowiedzieć, czy wygraliśmy, czy weszliśmy na k...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy