Grywalizacja w badaniach i marketingu
Coraz popularniejsze w badaniach rynkowych staje się podejście grywalizacyjne, tj. wplatanie w wywiady i ankiety elementów właściwych grom. Mogą to być elementy ludyczne, związane z rywalizacją czy wywołujące określoną atmosferę itp. Zasadniczo grywalizacja służy zwiększeniu zaangażowania respondentów i rozmówców, a co za tym idzie, wpływa na polepszenie jakości badań, czyli uzyskanie bardziej wiarygodnych wyników. Przykładami grywalizacji w badaniach mogą być pytania w formie wyzwań, np. z ograniczeniem czasowym, wirtualne nagrody czy gry planszowe w badaniach fokusowych.
POLECAMY
Użycie grywalizacji w marketingu opiera się na podobnych założeniach, czyli osiąganiu celu (zwiększenie sprzedaży, stopnia lojalności itp.) przez zwiększenie zaangażowania konsumenta. Wśród praktyk opartych na grywalizacji można wymienić programy lojalnościowe czy aplikacje z zadaniami (np. Starbucks).
Niezależnie od dziedziny skuteczne wprowadzanie elementów grywalizacyjnych powinno być oparte na zasadzie trzech F: fun, friends, feedback.
Każdy z tych elementów przekłada się na lepsze doświadczenie użytkownika, stanowiąc ostatecznie o jego zaangażowaniu. Każda gra musi sprawiać fun. Niezależnie od tego, czy będzie się on objawiał śmianiem się do rozpuku czy pełną koncentracją i kroplą potu na czole. Esencją gry jest informacja zwrotna (feedback) – musimy się dowiedzieć, czy wygraliśmy, czy weszliśmy na...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!