Dołącz do czytelników
Brak wyników

Badania

17 kwietnia 2020

NR 51 (Kwiecień 2020)

Adblock, czyli wołanie o lepszą treść

184

Używanie programów do blokowania reklam jest powszechną praktyką wśród internautów. Do wyłączenia wtyczki na odwiedzanej stronie internetowej skłoni... atrakcyjna treść!

Oprogramowanie blokujące wyświetlanie reklam podczas przeglądania stron internetowych to nie lada wyzwanie dla reklamodawców, wydawców i użytkowników internetu. Dla reklamodawców jest kolejną barierą, która utrudnia dotarcie z własnymi treściami do odbiorców. Wydawcom, w szczególności finansującym działalność z reklam, komplikuje i tak niełatwą sytuację na rynku. Kluczem dla jednych i drugich jest zrozumienie nastawienia odbiorców, którzy – jako adresaci komunikatów promocyjnych – wcale nie muszą być traktowani jako przeciwnicy. A sposób wykorzystywania przez nich tarczy antyreklamowej może być podpowiedzią, jak skuteczniej docierać do grupy docelowej.

POLECAMY

Reklamy ogólnie nielubiane

W sondażu, jaki przeprowadziło Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat®, więcej niż połowa jego uczestników deklaruje, że akceptuje banery reklamowe widoczne na stronach www (w sumie 54,4%, w tym 8,0% w pełni akceptuje). Brak akceptacji wyraża w sumie 28,4% pytanych, z czego 6,8% zdecydowanie nie akceptuje reklam w internecie (rys. 1)
 

Rys. 1


Nie zaskakuje więc, że ponad 90% uczestniczących w sondażu internautów słyszało o narzędziach blokujących reklamy typu AdBlock. Jednak zainstalowane programy blokujące wyświetlanie reklam na stronach www ma tylko 47,4% z nich. Wyraźnie przy tym różnią się w nastawieniu do reklam młodzi użytkownicy oraz osoby w średnim wieku. Posiadanie wtyczek blokujących emisję materiałów promocyjnych deklaruje niemal dwóch na trzech internautów w wieku poniżej 24 lat. 
Odwrotna sytuacja jest natomiast w grupie 35-44-latków, gdzie dwóch na trzech nie instaluje narzędzi blokujących wyświetlanie reklam na stronach internetowych (rys. 2). 
 

Rys. 2


Dla wydawców wtyczki blokujące reklamy są nie lada problemem. Osoby przeglądające treści w internecie, które zainstalowały oprogramowanie blokujące wyświetlanie reklam, zrobiły to przede wszystkim na laptopach (73,5%). Nieco mniej niż połowa użytkowników oprogramowania blokującego reklamy zainstalowała je na komputerach stacjonarnych (46,5%). Co ciekawe, 27,9% respondentów z tej grupy deklaruje, że posiada narzędzia blokujące reklamy w smartfonach, a co dziesiąty – w tablecie. Wśród uczestników badania, którzy używają narzędzi blokujących, najczęściej wtyczki blokujące reklamy instalowane są w przeglądarce Chrome (77,2%). O ponad połowę mniej respondentów stosuje je w Mozilla Firefox (35,7%). Trzecią przeglądarką najczęściej łączoną z adblokerami jest Opera (19,1%) (rys. 3 i rys. 4).
 

Rys. 3

 

Rys. 4


Wydawcy proszą – wyłącz AdBlocka

Wydawcy na różne sposoby starają się nakłonić użytkowników do wyłączenia omawianych rozwiązań. Wyniki sondażu pokazują zaskakująco częstą gotowość do zrezygnowania z blokady. Działania wi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy