Potęga kreatywności – czyli czy lubimy niekonwencjonalne reklamy i jak wpływają na zachowania konsumentów?

Reklama

Kreatywność – hasło, które od początku historii reklamy jest w nim praktycznie obecne. Dosłownego wyjaśnienia pojęcia, tak ściśle związanego z branżą reklamową, należy szukać, w łacinie. „Creatus” oznacza bowiem tyle co „twórczy”, a za kreatywność uważa się „zdolność czy też sztukę tworzenia czegoś nowego”. Tyle jeśli chodzi o wyjaśnienie pojęcia.

Ludzie od wieków wykazywali się większą lub też mniejszą kreatywnością, a szczególnymi przedstawicielami posiadającymi zdolność do tworzenia czegoś nowego byli i są artyści. To właśnie m.in. dzięki wychodzeniu poza standardy w tworzeniu takie nazwiska, jak Da Vinci, Van Gogh, Kahlo, Monet, Picasso, Warhol oraz Dali, są znane do dzisiaj. Kolejną rzeczą, która łączy najwybitniejszych twórców i ich dzieła, są emocje, jakie wzbudzają w swoich odbiorcach. A jak się ma do tego reklama? Obie te dziedziny zaczęły się w pewnym momencie przenikać, czego przykładem może być chociażby nazwisko Salvadora Dalego, który to zaprojektował logotyp lizaków Chupa Chups. To przenikanie trwa do dzisiaj, a to, co łączy sztukę i kreatywną reklamę, to właśnie emocje. Zarówno sztuka, jak i reklama mają bowiem zamiar wywarcia emocjonalnego wpływu na widza, a co za tym idzie wywołania u niego jakiejś reakcji emocjonalnej. Pomimo tego, że co do zasady, sztuka ma na celu wyrażać, a reklama przekonywać do zakupu, to można śmiało powiedzieć, że świat reklamy jest największą galerią sztuki na świecie. Kreatywność jest nieodłącznym elementem najbardziej rozpoznawalnych kampanii, które często czerpią inspiracje z dzieł największych artystów. Najbardziej znane reklamy powstają z udziałem współczesnych twórców, a ich projekty są traktowane niemal jak prawdziwe dzieła sztuki. 

POLECAMY

 Rys. 1. Advertising Agency: TBWA\PHS Helsinki, Finland, Kampania Zeldox, lek na schizofrenię.
Źródło: https://www.adsoftheworld.com/campaigns/van-gogh-4a294b55-1fd2-4549-b80b-cfdc29214e1b

O ile w reklamie prasowej, czy też wideo, łatwo jest odnaleźć kreatywne elementy, to digital również zaskakuje innowacyjnością i odchodzeniem od powszechnie przyjętych schematów. 
Reklama internetowa wraz ze swoi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy