Dlaczego patrzymy, ale nie widzimy?

Reklama

Czy zauważyłeś, że czasem mimowolnie ignorujesz reklamy? To efekt tzw. ślepoty banerowej – sprawia, że użytkownicy omijają wzrokiem nachalne komunikaty marketingowe. Jak to wpływa na reklamodawców i jak temu zaradzić?

Czym jest ślepota reklamowa?

To zjawisko znane z UX, czyli dziedziny, która zajmuje się tworzeniem pozytywnego doświadczenia użytkowników. Badania przeprowadzone przez Norman Nielsen Group pokazują, że użytkownicy nauczyli się ignorować treści:

POLECAMY

  • wyglądające jak reklamy; 
  • znajdujące się w pobliżu reklam; 
  • pojawiające się w lokalizacjach tradycyjnie przeznaczonych na reklamy (np. prawa strona serwisu internetowego). 
     

Spójrz na poniższy przykład (rys. 1).

Rys. 1. Badanie eyetrackingowe Norman Nielsen Group w wyszukiwarce Google

Czerwone kropki to punkty, na których zatrzymał się wzrok użytkownika. Linie odzwierciedlają szybkie ruchy oczu (sakkady) – mózg nie rejestruje wówczas obrazu. Jak widać, sponsorowany wynik wyszukiwania w Google został całkowicie pominięty.
Ślepota reklamowa jest jednak znacznie szerszym zjawiskiem. Nie dotyczy wyłącznie elementów interfejsu i nie zachodzi tylko w internecie. Warto przyjąć szerszą definicję, zgodnie z którą:

  • odbiorcy świadomie blokują reklamy;
  • odbiorcy dążą do uniknięcia reklam;
  • odbiorcy nie zwracają uwagi na reklamy. 


Przykłady:

  • Radio i telewizja: zmieniamy kanał w trakcie bloku reklamowego (zapping). 
  • Prasa: przewracamy stronę, gdy pojawia się reklama. 
  • YouTube: klikamy przycisk „pomiń...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy