Czym jest ślepota reklamowa?
To zjawisko znane z UX, czyli dziedziny, która zajmuje się tworzeniem pozytywnego doświadczenia użytkowników. Badania przeprowadzone przez Norman Nielsen Group pokazują, że użytkownicy nauczyli się ignorować treści:
POLECAMY
- wyglądające jak reklamy;
- znajdujące się w pobliżu reklam;
- pojawiające się w lokalizacjach tradycyjnie przeznaczonych na reklamy (np. prawa strona serwisu internetowego).
Spójrz na poniższy przykład (rys. 1).

Czerwone kropki to punkty, na których zatrzymał się wzrok użytkownika. Linie odzwierciedlają szybkie ruchy oczu (sakkady) – mózg nie rejestruje wówczas obrazu. Jak widać, sponsorowany wynik wyszukiwania w Google został całkowicie pominięty.
Ślepota reklamowa jest jednak znacznie szerszym zjawiskiem. Nie dotyczy wyłącznie elementów interfejsu i nie zachodzi tylko w internecie. Warto przyjąć szerszą definicję, zgodnie z którą:
- odbiorcy świadomie blokują reklamy;
- odbiorcy dążą do uniknięcia reklam;
- odbiorcy nie zwracają uwagi na reklamy.
Przykłady:
- Radio i telewizja: zmieniamy kanał w trakcie bloku reklamowego (zapping).
- Prasa: przewracamy stronę, gdy pojawia się reklama.
- YouTube: klikamy przycisk „pomiń...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!