Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

10 maja 2022

NR 63 (Kwiecień 2022)

Poradnik formatów contentu wideo - jak tworzyć angażującą treść?

0 585

YouTube to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych. Według podsumowania wyników kanałów z sieci LifeTube w 2021 r. użytkownicy poświęcają średnio 5 min i 27 s na obejrzenie jednego wideo na YouTubie. Łączny czas oglądania dziennie treści na tej platformie to, według wyników badania firmy analitycznej Sensor Tower, aż 1 godz. i 9 min.

Duże zaangażowanie w treści na YouTubie sprawia, że pojawia się tu coraz większa liczba twórców, którzy chcą dotrzeć do widzów ze swoimi filmami. Z tego względu ważne jest, aby tworzyć angażujące treści, które pozwolą na przyciągnięcie widzów na dłużej. WatchTime jest jednym z najważniejszych wskaźników na platformie, dlatego – jeżeli chcemy, żeby algorytm był dla nas łaskawy, a nasze firmy docierały do maksymalnej liczby odbiorców – musimy tworzyć angażujące treści. 

POLECAMY

Określenie targetu

Pierwsza czynność, którą powinniśmy wykonać, jeżeli chcemy tworzyć angażujące treści, jest określenie naszego targetu. Kluczowe pytanie brzmi: do kogo kierujemy nasze treści? Zupełnie innymi widzami są osoby, które oglądają filmy o tematyce beauty, a jeszcze innymi oglądające materiały z nowinkami technologicznymi. Im lepiej określimy naszego odbiorcę, tym łatwiej nam będzie tworzyć treści, które mogą go zainteresować. Co warto o nim wiedzieć? Oprócz wieku czy płci powinniśmy określić również jego zainteresowania, które mają znaczący wpływ na materiały wyszukiwane przez niego na platformie. Mając te wszystkie dane, jesteśmy w stanie nie tylko dobrać tematykę naszych treści, ale również dostosować język używany w materiałach czy szatę graficzną kanału. Dodatkowo dobra znajomość swojego widza pozwoli nam również dobierać odpowiednie współprace z markami, które będą wartościowe i zainteresują naszych odbiorców, a także będą wyglądały naturalnie. Dokładne zapoznanie się ze swoimi widzami zdecydowanie ułatwi nam nie tylko tworzenie angażujących treści, ale również przyniesie wiele innych korzyści.
 

Rys. 1. Źródło: YouTube Studio


Sprecyzowana formuła treści

Dużo mówi się o różnicach między internetem a telewizją. Jednak są rzeczy, które dobrze działają zarówno na YouTubie, jak i w TV. Jedną z nich są określone formaty, które pojawiają się regularnie w danym miejscu. Nie mówimy tutaj o jednym formacie. Może być ich kilka, przeplatanych ze sobą lub łączonych tak długo, jak pozostają one w obrębie tej samej tematyki. Telewizja przyzwyczaiła nas do wyczekiwania na ulubiony program na antenie, a ten zwyczaj coraz częściej przenosi się na YouTube’a – czekamy na kolejny odcinek z naszej ulubionej serii. Określone formaty pozwalają nam przyzwyczaić widzów do konkretnych treści, które regularnie udostępniamy. Warto również zadbać o to, aby nasze filmy były jak najbardziej czytelne nie tylko dla regularnych widzów, ale również dla osób, które pierwszy raz weszły na nasz kanał. To pozwoli na obniżenie progu wejścia dla nowych widzów, a każda osoba, która odtworzy materiał, dzięki czytelnej formule od razu pozna, co znajdzie na danym kanale. Przykładem regularnych formatów, które znajdziemy na YouTubie, są np.: 

  • wywiady Rafała Gębury z kanału 7 metrów pod ziemią, które nagrywane są zazwyczaj w tym samym miejscu, a całość zachowana jest w charakterystycznej dla nich stylistyce; 
  • testy nowości kosmetycznych na kanale Adrianny Grotkowskiej, która bierze pod lupę najpopularniejsze marki na rynku beauty;
  • seria filmów z grania w GTA V u Kalucha. 

Każdy z tych formatów jest charakterystyczny dla danego twórcy i regularnie pojawia się na kanale, dzięki czemu widzowie z niecierpliwością wyczekują kolejnych odcinków. 

Odpowiedni branding

Sposób, w jaki „opakujemy” nasze treści, ma na YouTubie gigantyczne znaczenie, szczególnie że jedną z kluczowych metryk na całej platformie jest klikalność miniatur. Duża część twórców decyduje się na tworzenie ich w charakterystycznym stylu, który na pierwszy rzut oka od razu się z nim kojarzy. Takie podejście mają np. twórcy z kanału Urbex History, Cyber Marian czy dziewczyny z Love and Great Shoes. Charakterystyczna miniatura oraz chwytliwy tytuł pozwalają wyróżnić się naszym materiałom na stronie głównej czy jako wideo proponowane widzowi. Stworzenie charakterystycznego brandingu sprawi, że widzowie od razu rozpoznają przygotowane przez nas materiały, a także że będą wyróżniały się one spośród innych filmów udostępnionych na platformie. Miniatura to tylko jedna z części brandingu. Musimy pamiętać również o szacie graficznej całego kanału. Składowymi mogą tu być takie elementy, jak używane fonty, określona kolorystyka, logotyp czy wygląd i tło filmów. To wszystko ułatwi odbiorcy odróżnienie naszych filmów spośród całej masy treści, które publikowane są na YouTubie (obecnie ponad 500 godz. treści publikowanych jest na platformie co minutę). Jako pozytywne przykłady kanałów, które dbają o czytelność brandingu, możemy wyróżnić: Matura to bzdura, Blowka czy MsDoncellitę. Oglądając treści na tych kanałach, widzimy charakterystyczne formaty, podobne miniaturki dla każdego filmu, a także styl, który od razu kojarzy nam się z danym twórcą.

Mechanizmy angażujące odbiorcę

Tworząc treści na YouTube’a, musimy zadbać o to, aby nasi widzowie mieli poczucie, że stanowią pełnoprawną składową kanału. Jako twórcy powinniśmy sprawić, aby odbiorca poczuł, że kanał jest też w pewnym stopniu jego. Odpowiednie zaangażowanie widzów sprawi, że będą oni chętnie wracać na nasz kanał i oglądać dużą ilość treści, co z kolei pozwoli nam na szybki i dynamiczny rozwój. W tym celu możemy wykorzystywać całą masę mechanizmów, które YouTube oddaje do naszej dyspozycji – od regularnych wpisów na karcie Społeczność czy publikowania YouTube Storiesów, po regularne odpisywanie na komentarze fanów i odwoływanie się do nich w ramach Q & A. Możemy również pozwolić widzom decydować, jakie treści pojawią się na kanale (np. wybór tematu kolejnego odcinka). Tego typu działania sprawią, że wokół kanału stworzy się grupa lojalnych odbiorców, którzy sami będą regularnie wracać na niego, aby obejrzeć nowe materiały. Wierny fanbase ułatwi nam popularyzowanie naszych treści, a także pomoże w ich promocji. W końcu to prawdziwi fani najchętniej kupują koszulki czy inne gadżety ze swoimi idolami,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy