Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

6 września 2022

NR 65 (Sierpień 2022)

PINTEREST DLA AMBITNYCH – w jaki sposób realizować kampanie performance?

0 62

Pinterest nazywa sam siebie „jedyną platformą, na której reklamy są sprawą dodatkową”, a mimo to oferuje szereg narzędzi reklamowych, dzięki którym możesz dotrzeć do 4,23 mln użytkowników w Polsce[1] . Co istotne, pinnerzy korzystają z platformy po to, by znaleźć inspirację do kolejnego projektu, odkryć nowe produkty lub pomysły. Dzięki temu są bardzo atrakcyjną grupą docelową dla reklamodawców

Reklamy dopracowane wizualnie

Chcąc realizować skuteczne kampanie reklamowe na Pintereście, musisz zrozumieć jego użytkowników i ich upodobania. Pinterest jest platformą typowo wizualną, przepełnioną pięknymi zdjęciami, infografikami i prostymi filmami, które opierają się na obrazie, który z łatwością zrozumiesz bez włączania dźwięku. Użytkownicy szukają tam inspirujących treści powiązanych z tematyką ich zainteresowań, którą określają przez wpisanie wybranej przez siebie frazy w wyszukiwarkę platformy. Pomiędzy organicznymi wynikami wyszukiwania znajdują się treści sponsorowane, które wyglądają dość naturalnie i „wtapiają się” w pozostałe Piny.

POLECAMY

Pinterest oferuje kilka rodzajów reklam. Znajomość ich możliwości jest kluczowa dla podjęcia decyzji, który z nich jest najlepszy dla Twojej marki. Krótką charakterystykę dostępnych formatów reklamowych znajdziesz w ramce „Formaty reklamowe”.

Zacznij od celu

Podobnie jak ma to miejsce w przypadku kampanii performance’owych na innych platformach, musisz określić cel swoich działań reklamowych. Reklamę na Pintereście możesz wykorzystać na każdym etapie lejka marketingowego, zaczynając od budowania świadomości marki. Na tym etapie masz do wyboru dwa cele reklamowe: świadomość marki, dzięki której możesz dotrzeć do jak największego grona odbiorców, jak najniższym kosztem, dzięki czemu pomożesz okryć swoją markę, produkty i usługi oraz wyświetlenia filmu, czyli cel dzięki któremu zwiększysz liczbę wyświetleń swoich treści wideo

Idąc dalej, możesz spróbować nakłonić użytkowników Pinteresta do rozważenia zakupu i sprawić, by więcej osób klikało w Twoją reklamę. Na tym etapie, możesz wybrać cel Rozważenie zakupu (wcześniej Ruch), dzięki czemu reklamy będą optymalizowane pod kątem liczby kliknięć.
 

Formaty reklamowe 

  • Piny standardowe - zawierają tylko jeden obraz, najlepiej o współczynniku proporcji 2 : 3. 
  • Filmy – mogą trwać od 4 s do 15 min, jednak optymalny czas trwania to 7–15 s. Możesz promować Piny filmowe o standardowej szerokości lub utworzyć reklamę z filmem, który zajmie całą szerokość na urządzeniu mobilnym (ten typ treści dostępny jest tylko jako płatny format). 
  • Piny karuzelowe – składają się z 2–5 obrazów, które użytkownik może przewijać. Zalecane proporcje to 1 : 1 lub 2 : 3. 
  • Kolekcje – są wyświetlane w aktualnościach na urządzeniach mobilnych w formie głównego obrazu nad trzema mniejszymi obrazami. Główny obraz lub film musi mieć standardowe proporcje, dodatkowo możesz wgrać od 3 do 24 obrazów. 
  • Reklamy produktowe – zawierają tylko jeden obraz i pozwalają użytkownikom kupować produkty znalezione na Pintereście. Reklamy produktowe mają takie same specyfikacje jak standardowe Piny

 

 

Rys. 1. Targetowanie reklam. Źródło: zrzut ekranu z panelu reklamowego Pinteresta
 

I w końcu, na etapie konwersji masz do dyspozycji dwa cele reklamowe. Pierwszy z nich to Konwersje, dzięki któremu zwiększysz liczbę osób podejmujących konkretne działanie (np. dodanie produktu do koszyka, czy zakup) na Twojej stronie internetowej, a drugi to Sprzedaż katalogowa, umożliwiająca wyświetlanie reklam produktowych.

Pinterest Tag

Do stworzenia tych dwóch typów reklam nie wystarczy samo założenie konta reklamowego. Do tworzenia reklam z celem konwersji konieczne jest zainstalowanie Pinterest Taga, czyli fragmentu kodu (odpowiednik Pixela Facebooka) na stronie internetowej lub skonfigurowanie API do konwersji. W przypadku reklam produktowych, musisz utworzyć też katalog produktów. 2 https://www.webfx.com/social-media/pricing/how-much-does-social-media-advertising-cost/ Dodanie Tagu Pinteresta do Twojej witryny umożliwi Ci nie tylko śledzenie i optymalizowanie konwersji, ale też mierzenie skuteczności Twoich działań reklamowych, tworzenie grup remarketingowych, a także uzyskanie statusu zweryfikowanego sprzedawcy. Tag Pinteresta składa się z dwóch głównych części: kodu podstawowego, czyli najważniejszej części, która powinna znaleźć się na każdej stronie witryny oraz kodu zdarzenia, który powinien zostać umieszczony na stronach, na których chcesz śledzić określone działania podejmowane przez użytkowników w witrynie. Jak umieścić Tag Pinteresta na swojej stronie? Skorzystaj z konfiguratora, w którym zostaniesz pokierowany krok po kroku lub prześlij instrukcję na maila i przekaż ją deweloperowi, odpowiedzialnemu za Twoją stronę www. Możesz również użyć Menedżera tagów Google lub innej platformy (np. Shopify, WooComerce, czy wtyczki Apptrain w Magento).

 

Rys. 2. Cele reklamowe. Źródło: zrzut ekranu z panelu reklamowego Pinteresta

 

Budżet reklamowy

Kolejnym krokiem po wybraniu celu reklamowego jest określenie budżetu i harmonogramu. To Ty decydujesz o tym, ile wydasz na reklamę i jak długo będzie wyświetlana. Możesz określić, czy chcesz utworzyć kampanię typu „always-on”, która będzie aktywna ciągle lub określić dokładną datę rozpoczęcia i zakończenia jej trwania. W zależności od typu kampanii możesz ustawić własne stawki lub pozwolić, żeby Pinterest zrobił to za Ciebie.

Jakich stawek reklamowych możemy się spodziewać? W zestawieniu przygotowanym przez WebFX, dotyczącym średnich kosztów CPM i CPC w poszczególnych kanałach social media w 2022 r., Pinterest wypada dość drogo, jeśli weźmiemy pod uwagę koszt dotarcia do 1000 odbiorców, jednak nie najgorzej, gdy pod uwagę weźmiemy koszt kliknięcia w link. Przykładowo, średni koszt CPM i CPC na Facebooku to odpowiednio 7,19 dolara za 1000 wyświetleń i 0,97 dolara za kliknięcie, na Instagramie jest to odpowiednio 7,19 dolara za 1000 wyświetleń i 3,56 dolara za kliknięcie, na LinkedIn 6,59 $ za 1000 wyświetleń i 5,26 $ za kliknięcie, a na Pintereście to 30 $ za 1000 wyświetleń i 1,50 $ za kliknięcie[2].

Znajdź swoich odbiorców

Tworząc reklamę na Pintereście, możesz wybrać strategię kierowania, która najlepiej odpowiada celowi Twojej kampanii, a Pinterest pomoże Ci ustalić jej taką konfigurację, aby ten cel osiągnąć. Do wyboru masz trzy strategie kierowania reklam:

  • Nawiąż ponowny kontakt z użytkownikami – wybierz tę opcję, aby kierować reklamy do osób, które weszły w interakcję z Twoją marką (listy klientów, zaangażowanie, osoby odwiedzające witrynę lub dynamiczne retargetowanie).
  • Znajdź nowych klientów – wybierz tę opcję, aby poszukać potencjalnych odbiorców wśród osób, które jeszcze nie miały kontaktu z Twoją marką.
  • Niestandardowe – wybierz tę opcję, aby samodzielnie podejmować wszystkie decyzje dotyczące kierowania danej grupy reklam. Ta opcja zalecana jest doświadczonym reklamodawcom.

Zainteresowania i słowa kluczowe

Opcje targetowania reklam na Pintereście dają naprawdę ciekawe i szerokie możliwości. Poza klasycznymi opcjami związanymi z danymi demograficznymi, które w lokalizacji ograniczają się do wyboru ca...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy