Nie samymi liczbami człowiek żyje – o tym, jak wznieść swoją analizę danych na najwyższy poziom

Analityka internetowa

W pewnym momencie zeszłego roku wszystkich nas zelektryzowała wiadomość, jakoby zasięgi organicznie pikowały w dół jak mewa polująca na dorodnego łososia. Oprócz tego, że zasięgi organiczne spadały, to dodatkowo mnożyły się teorie dotyczące czynników, które mogą mieć wpływ na ten tak ważny dla nas wskaźnik. Generalnie to gdybyście rzucili kamieniem za okno, to na bank trafilibyście w jakiegoś marketera, który ma swoje zdanie na temat tego, co możemy zrobić, by swoje zasięgi organiczne poprawić. Mój stosunek do tych wszystkich teorii był identyczny, jak do wszelkich innych opinii bez pokrycia. Pamiętajcie, że z opiniami ekspertów jest jak z dziećmi, ewentualnie z kotem pozostawionym sam na sam z kawałkiem szynki: ufaj, ale sprawdzaj.

Ufaj, ale sprawdzaj 

Postanowiłam więc to sprawdzić. Wzięłam dane dotyczące 30 różnych fanpage’y blogowych – były to strony blogów, a nie marek, z szalenie praktycznego powodu: marki nie chciały się swoimi statystykami dzielić. Były to blogi z bardzo różnorodnych kategorii: parentingowe, lifestylowe, sportowe i takie dla normalnych ludzi też. Następnie każdy z tych fanpage’y udostępnił mi dane dotyczące zarówno strony, jak i pojedynczych postów z okresu ostatnich sześciu miesięcy. Łącznie analiza objęła ponad 6000 postów i obejmowała takie zmienne, jak wielkość fanpage’a, częstotliwość postów, typ postów (wideo, link, zdjęcie, tekst) czy zaangażowanie na profilu. 

I teraz wiem, co sobie myślicie: myślicie sobie, że no dobra Janino, ale żebyśmy wiedzieli, który z tych czynników ma wpływ na zasięgi organiczne, to musielibyśmy trzasnąć regresję wielopoziomową dla danych zagnieżdżonych, z kontrolą statystyczną pozostałych zmiennych niezależnych. I oczywiście macie rację, i wiem, że wszyscy się szalenie podjaraliście, że teraz będziemy owy model krok po kroku liczyć, niemniej z przyczyn czasowych zdecydowałam się to zrobić za Was, a w tym artykule jedynie przedstawić wyniki. 

Dla tych z Was, którzy nie wiedzą, a chcieliby brylować na kolejnej Wiglii, już tłumaczę, co to jest ta regresja statystyczna. Jest to model ma...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy