Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

5 listopada 2021

NR 60 (Październik 2021)

Narzędziownik Social Media Managera

0 20

Stanowisko Social Media Managera w jednej osobie łączy wiele kompetencji. Od dobrego socialowca oczekuje się zarówno kreatywnej głowy, jak i strategicznego myślenia oraz umiejętności analitycznych. Osoby na tym stanowisku często odpowiadają również za model działania całego zespołu pracującego nad kanałami społecznościowymi marki (zarówno wewnątrz organizacji, jak i w relacjach agencja–klient).

W przypadku tak szerokiego zakresu kompetencji wyjątkowo pomocne w wykonywaniu obowiązków Social Media Managera są narzędzia usprawniające jego pracę. W artykule zostały one podzielone na kilka kategorii. 
 

POLECAMY

#inspiracja – narzędzia pomagające w wymyślaniu contentu i wzbogacające komunikację marki o nowe, wartościowe konteksty
#copywriting – narzędzia pomocne przy tworzeniu tekstów
#visual – narzędzia do obróbki zdjęć i tworzenia materiałów wideo
#zarządzanie – narzędzia pomagające planować publikację treści w mediach społecznościowych i zarządzać contentem
#analityka – narzędzia mierzące efektywność komunikacji
#organizacja – narzędzia usprawniające organizację pracy zespołu pracującego przy projektach w social mediach


Mając na uwadze praktyczny wymiar tekstu, a także ograniczenia objętościowe artykułu, autorzy skupiają się w nim na tych narzędziach Social Media Managera, z których sami najczęściej korzystają w codziennej pracy. 

#inspiracja

Sięgnij inspiracjami poza „kalendarz świąt nietypowych” i stwórz treści, które zachwycą odbiorców Twojej komunikacji. Inspiracje możesz czerpać z memów, facebookowych grup czy działań innych marek w social mediach (niekoniecznie z kategorii dla której pracujesz). Twoje „horyzonty komunikacyjne” pomogą Ci również poszerzyć praktyczne narzędzia:

  • Twitter trends – zacznij dzień od przeglądu trendów na Twitterze, aby dowiedzieć się, co aktualnie rozgrzewa polski internet. Przy odrobinie szczęścia znajdziesz tu inspirację do mocnego RTM-a. 
  • Brand24 i SentiOne – ważne jest, żeby o nas mówili, ale ważniejsze, żeby nie za plecami! Narzędzia, takie jak Brand24 czy SentiOne, umożliwiają monitorowanie wszystkich dyskusji prowadzonych na temat brandu (lub konkurencji) w internecie (rys. 1). Dzięki temu marka ma możliwość szybkiej reakcji na komentarze i artykuły pojawiające się na jej temat. Analiza fraz kontekstowych może pomóc we wpisaniu projektowanej komunikacji w social mediach w aktualne dyskusje użytkowników.
     
     Rys. 1. Monitoring internetu – SentiOne
  • Pinterest – wystrój wnętrz, aranżacje, moda, architektura, zdjęcia, makijaż, przepisy... Pinterest to nie tylko platforma social mediów, ale prawdziwa kopalnia inspiracji! Jeśli tylko prowadzisz działania w kontekstach bliskich powyższym kategoriom, na Pintereście łatwo sprawdzisz, co jeszcze interesuje odbiorców marki, dla której pracujesz (rys. 2). 
     
     Rys. 2. Pinterest
  • Facebook for Business – najtrudniej jest zacząć. Jeśli stoisz przed wyzwaniem wymyślenia ciekawej kampanii w ekosystemie Facebooka, sięgnij po inspiracje, które dostarcza sam... Facebook. W „przestrzeni dla biznesu” wejdź w zakładkę „Inspiracje” (rys. 3). Znajdziesz tam regularnie aktualizowane Case Studies, przykłady skutecznych kreacji, a także obszerne artykuły o nowych funkcjach serwisów. Uwaga! Ta kopalnia inspiracji WCIĄGA.
     
     Rys. 3. Przykłady udanych kampanii (Facebook for Business): (https://www.facebook.com/business/success) 

#copywriting

Polski język nie należy do najłatwiejszych. I choć każdy specjalista zajmujący się mediami społecznościowymi powinien mieć go w małym palcu... nawet najlepszym czasem może przydać się pomoc. Twojej uwadze polecamy:

  • Słownik synonimów synonim.net – to zbiór ponad 600 tys. wyrazów bliskoznacznych. Tego typu narzędzie pomoże Ci, gdy będziesz chciał urozmaicić swoją wypowiedź lub po prostu zabraknie Ci słów. 
  • Wtyczka LanguageTool – koniec z literówkami! Ta wtyczka do Google Chrome sprawdza tekst pod kątem błędów w stylu i gramatyce. Działa na każdej niemal stronie internetowej (w tym również w serwisach społecznościowych). Narzędzie podkreśli wszystkie Twoje błędy w tekście za pomocą kolorów, wraz z dokładnym opisem oraz wskazówkami, jak powinna wyglądać poprawna pisownia.
  • Licznik znaków ile.liter.pl – narzędzie przydatne osobom, które tworzą teksty do reklam (np. Facebook Ads), nagłówków czy newsletterów. To darmowe narzędzie, które zlicza liczbę słów lub znaków w tekście. Dzięki niemu nie przekroczysz więcej limitu treści. 

#visual

Tworzenie treści do mediów społecznościowych to nie tylko dobre „copy”, ale również (a może przede wszystkim!) wizualna strona komunikacji. Aby kanały społecznościowe marki wyglądały atrakcyjniej, skorzystaj z intuicyjnych narzędzi stworzonych z myślą o produkcji grafik czy materiałów wideo. Zwróć uwagę na kilka z nich:

  • Canva – serwis oferujący możliwość kreatywnego tworzenia grafik „od podstaw” lub bazujących na udostępnianych w narzędziu (częściowo darmowych) szablonach (rys. 4). Canva dostępna jest zarówno w przeglądarce, jak i w aplikacji mobilnej (możliwości obu są takie same). Narzędzie w łatwy sposób pozwala na tworzenie projektów dopasowanych pod konkretne kanały, czy placementy social mediów (np. stories). W canvie znajdziesz nawet szablony tiktoków! Dużą zaletą jest możliwość współdzielenia projektów między użytkownikami. Alternatywnym dla Canvy narzędziem jest Crello (ma podobne funkcje oraz interface, ale brakuje tu możliwości współtworzenia plików). 
     
    Rys. 4. Canva
  • Lightroom mobile – aplikacja uwielbiana zarówno przez profesjonalnych fotografów, jak i instagramerów! Lightroom mobile w wersji darmowej pozwala na korzystanie z wielu możliwości edycji zdjęć – ustawienia kontrastu, balansu bieli, koloru, a także swobodne nakładanie filtrów (łącznie z ich edycją). W wersji Premium aplikacja oferuje jeszcze więcej – np. rozpoznawanie na zdjęciach osób i obiektów czy możliwość skorzystania z zaawansowanego pędzla korygującego, który usunie ze zdjęcia praktycznie wszystko, niezależnie od wielkości. 
  • Giphy – bardzo prosta w obsłudze witryna, która pozwala na stworzenie gifa lub naklejki (stickera) na IG stories.
  • Online Video Cutter – narzędzie do podstawowej edycji wideo w różnych formatach w oknie przeglądarki. Nie wymaga rejestracji.
  • Inshot – aplikacja do edycji filmów, która oferuje wszystkie najważniejsze funkcje, takie jak: przycinanie klipu, jego obracanie, dodawanie filtrów, naklejek i tekstu, edycję głośności dźwięku oraz dodawanie muzyki do wideo (rys. 5). Inshot udostępnia także zaawansowane opcje edycji, takie jak efekt zamrożenia filmu czy powielanie klatek. Stworzone klipy można zapisać w wersjach roboczych i wrócić do nich później. 
     
    Rys. 5. Inshot

Pamiętaj

Aby naklejka na Instagram stories zadziałała, musisz zweryfikować swoje konto Giphy jako firmowe. Można to zrobić, klikając w zakładkę:  Support – Giphy For Brands And Artists – Apply for a Brand Channel.

 
#zarządzanie

Inspiracja, przygotowywanie copy, tworzenie grafiki/wideo – najtrudniejsze już za Tobą! Teraz czas na publikację. Pomogą Ci w tym narzędzia, które poza tą funkcjonalnością mogą być również przydatne na innych etapach pracy Social Media Managera:

  • Facebook Business Suite – absolutna podstawa pracy każdego social mediowca. To cała infrastruktura do zarządzania i monitorowania treści, zarówno na Facebooku, Instagramie (w tym stories) oraz Messengerze. Z poziomu tego narzędzia możesz planować i publikować posty, a także zarządzać komentarzami użytkowników, ustawiać reklamy oraz monitorować efektywność komunikacji. W kalendarzu publikacji z łatwością sprawdzisz, jak rozkładają się Twoje treści na przestrzeni miesiąca (rys. 6). 
     
     Rys. 6. Facebook Business Suite
  • Feed Preview – prowadzisz komunikację na Instagramie? Skorzystaj z Feed Preview. To prosta aplikacja do planowania i publikacji postów na tej platformie. Dzię...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy