Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

14 marca 2022

NR 62 (Luty 2022)

Mobilne trendy 2022 w pigułce

0 140

Blokada 3rd party cookies i jej konsekwencje to jeden z najważniejszych tematów w branży w 2022 r., jednak niejedyny. Przyjrzyjmy się bliżej trendom i wydarzeniom, które będą kształtować marketing mobilny w tym roku.

Przeniesienie budżetów reklamowych do aplikacji

Rok 2022 to czas przygotowań na świat bez 3rd party cookies. Zapowiadana przez Google blokada plików stron trzecich w wyszukiwarce Chrome wpłynie diametralnie na sposób realizacji i pomiaru kampanii reklamowych. Możliwości, które znikną lub zmienią się, to: retargeting w znanej nam do tej pory formie, targetowanie na podstawie segmentów 2nd i 3rd party cookie, dynamiczna optymalizacja materiałów reklamowych (DCO) oparta na cookie segmentach 2nd i 3rd party, capping oraz liczenie zasięgu cross-site, a także atrybucja konwersji na podstawie 3rd party cookie. 
Te zmiany dotyczą środowiska stron mobilnych i mocno wpłyną zwłaszcza na programmatic. Nie rzutują natomiast w żaden sposób na reklamę w aplikacjach, która wykorzystuje właściwe dla urządzenia identyfikatory reklamowe, a nie pliki cookies. W związku z wdrażaniem w życie polityki Google’a spodziewamy się przesunięcia budżetów reklamowych w stronę aplikacji, które to obecnie są najlepszą platformą dla reklam w modelu programmatic, a także wzrostu znaczenia identyfikatora reklamowego GAID (Google Advertising ID), który pozwala anonimowo śledzić aktywność użytkowników na urządzeniach z Androidem. Dzięki platformie Mobigate mamy możliwość zbierania danych dotyczących wykorzystywanych aplikacji, przeglądanych witryn czy lokalizacji użytkownika, jednak dopiero za pośrednictwem GAID możemy „złapać” go w środowisku mobilnym. 

POLECAMY

73% przedstawicieli domów mediowych uważa programmatic za jeden z najbardziej perspektywicznych rodzajów reklamy mobilnej, a 45% wymienia go wśród najważniejszych trendów i wydarzeń w reklamie mobilnej w 2022 r.
Źródło: Spicy Mobile, raport „Change and People”, 2021/2022.

Rich Media – pogłębiona analityka danych oraz nowe możliwości

Jedną z zalet kampanii w aplikacjach mobilnych jest możliwość zastosowania interaktywnych i angażujących formatów Rich Media. W takiej reklamie możemy zawrzeć m.in. galerię zdjęć, widok 360 stopni danego produktu, player wideo, mapę, formularz, prostą grę, a nawet umożliwić wysyłkę wiadomości czy dodanie informacji do kalendarza. Dla jednego z naszych klientów zrealizowaliśmy kampanię reklamową opartą na kreacji z dynamiczną treścią, gdzie informacje były na bieżąco „zaciągane” ze strony klienta. Choć popularność formatu Rich Media rośnie, wielu reklamodawców oraz wydawców nie wykorzystuje potencjału, jaki tkwi w danych zbieranych przy emisji tego typu reklam. Rodzaje interakcji, ich kolejność oraz czas spędzony na „zabawie” z kreacją to tylko pierwsze z brzegu przykłady.
Tymczasem możemy iść o krok dalej i na bazie informacji, w jaki sposób użytkownicy wchodzili w interakcje z reklamą, poprowadzić z nimi dalszą komunikację. Jak mogłoby to wyglądać dla firmy z branży motoryzacyjnej? Oto przykład:

  • Wyświetlamy użytkownikom kreację Rich Media, dzięki której mają możliwość prostej konfiguracji auta, np. typu SUV, Sedan, 4 × 4, w zależności od potrzeb.
  • W trakcie trwania kampanii zbieramy dane dotyczące wyboru konfiguracji.
  • Na bazie powyższych danych wyświetlamy poszczególnym użytkownikom reklamę z dalszymi informacjami (np. rabatami/promocjami), jednak dotyczącymi auta, które zainteresowało ich najbardziej.

Reklama Rich Media dla marki Fortuna
Najważniejsze informacje dotyczące meczy i obstawianych wyników w trakcie Euro 2021 były widoczne w kreacji reklamowej i automatycznie dopasowywały się do treści ze strony internetowej bukmachera. Ponadto kibice mogli z poziomu reklamy przejść na stronę konkretnego zakładu oraz dodać obstawiany mecz do kalendarza.

Źródło: Spicy Mobile

M-commerce i rozwój aplikacji sprzedażowych

Kolejny gorący temat to m-commerce. Wzrost zainteresowania zakupami mobilnymi potwierdzają m.in. wyniki badania przeprowadzonego przez Moją Gazetkę i Spicy Mobile w 2021 r., w którym wzięło udział ponad 2000 konsumentów. Ankietowani odpowiadali na pytania dotyczące zakupów tradycyjnych i internetowych w pandemii. Jak wynika z badania, aż 65% konsumentów robi zakupy na smartfonie. Najczęściej na mobile’u kupują użytkownicy w wieku od 25 do 34 lat. Wśród nich jedynie co piąty (19%) nigdy nie kupił nic na urządzeniu mobilnym. Należy przy tym podkreślić, że Polacy do zakupów chętniej wybierają aplikację niż stronę mobilną. 
M-commerce przenosi się ze stron mobilnych sklepów do aplikacji. Na podstawie wyników globalnego badania App Annie można stwierdzić, że korzystanie z aplikacji zakupowych wzrosło od stycznia do maja 2021 r. o 30% rok do roku i o 15% zwiększyła się wartość koszyka. Użytkownicy spędzają też w aplikacjach zakupowych więcej czasu. Największy wzrost odnotowano w regionie Azji i Pacyfiku (54%), a następnie w Ameryce (40%) oraz Europie i na Bliskim Wschodzie (EMEA) (38%). 
 

Wykres. 1. Jakie trendy/wydarzenia będą wiodące w 2022 r. – wymień trzy najważniejsze? Według osób odpowiedzialnych za planowanie i zakup mediów. Źródło: Spicy Mobile, raport „Change and People”, 2021/2022


Przed markami rozwijającymi mobilny kanał sprzedaży jest jednak wiele pracy. Część marketerów błędnie zakł...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy