Macierzyństwo na Instagramie
W ciągu jednego półrocza młode matki generują na Instagramie około pół miliona treści. Użytkowniczki odkrywają Instagrama, gdy poszukują informacji o ciąży i macierzyństwie. Widzą w niej możliwość podzielenia się swoimi codziennymi przeżyciami (pamiętnik ciąży) oraz obserwowania codziennych problemów innych matek.
POLECAMY
Publikowanie wizerunku dzieci w mediach społecznościowych
Głównym tematem ich wpisów są dzieci (prawie 80% treści). Podmiotem nieco ponad 20% postów jest mama.
.png)
Matki dzielą się swoimi emocjami. Użycie hastagów pozwala na odnalezienie zainteresowanym osobom danej treści i zwiększa zasięg wpisu (ponad znajomych konkretnej matki). Nieco rzadziej przedmiotem wpisów stają się relacje z codziennego życia (np. informowanie o aktualnym wieku bądź zabawnym wydarzeniu). Pojawiają się także relacje z zabaw (np. kreatywne spędzanie czasu z dzieckiem) – są one wyrazem dbania o rozwój malucha.
Mama w social mediach
Prawie co piąte zdjęcie przedstawiało wizerunek kobiety. We wpisach o sobie samej, kobieta najczęściej pisze o tym, w jaki sposób dba o siebie (porusza zarówno kwestie wyglądu, sportu jak i odżywiania). Wyróżniają się szczególnie wpisy prezentujące #fitmum, w których matki pokazują, w jaki sposób wracają do formy po porodzie.
Dla części kobiet ważne jest, aby mimo przybierania na wadze w czasie ciąży, podkreślać swoją kobiecość (#sexymum). Dla części matek Instagram jest też sposobem na pochwalenie się własną aktywnością (rękodzieło, własny biznes).
Anna Przychodzień,
Badacz w IRCenter