Marketing partyzancki – przykłady, charakterystyka

Strategia Otwarty dostęp
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Znaczenie i karakterystykę marketingu partyzanckiego oraz porównanie z marketingiem wirusowym.
  • Metody i cele stosowania marketingu partyzanckiego dla zwiększenia rozpoznawalności produktów i usług.
  • Sposoby na szokowanie i zaskakiwanie odbiorcy jako kluczowe aspekty marketingu partyzanckiego.
  • Praktyczne porady i techniki wykorzystywane w ramach marketingu partyzanckiego, w tym teaser release czy flash-mob.
  • Zalecenia dotyczące wykorzystania przestrzeni publicznych i prywatnych w reklamie typu ambient events.
  • Porady, jak za pomocą marketingu wirusowego sprawić, by konsumenci sami promowali produkt lub usługę.
  • Inspirujące przykłady zastosowania marketingu partyzanckiego przez znane marki, takie jak DHL, Adidas, czy Lipton.
  • Wskazówki dotyczące zachowania równowagi między efektywnym szokowaniem a ryzykiem utraty pozytywnego wizerunku marki.
  • Rola kreatywności i unikalności przekazu w budowaniu skutecznej kampanii marketingu partyzanckiego.
  • Znaczenie dostosowania działań marketingowych do grupy docelowej, aby zwiększyć skuteczność kampanii partyzanckiej.

Jay Conrad Levinson napisał, że kluczem do tego, aby marketing partyzancki był skuteczny, jest zwracanie uwagi na to, co dzieje się wokół nas oraz umiejętność kreatywnego wykorzystania aktualnych wydarzeń w procesie promocji. Jak to zrobić?

Czym jest marketing partyzancki?

Marketing partyzancki (ang. guerilla marketing) to ciekawa forma marketingu, która przypomina marketing wirusowy, polegający na promowaniu produktów i usług przy użyciu niekonwencjonalnych metod. Marketing partyzancki polega na szokowaniu odbiorcy i zaskakiwaniu go obecnością przekazu na każdym kroku. Jest to metoda, która skupia się na kontaktowaniu głównie z istniejącym już klientem, a nie na pozyskiwaniu nowych. Marketing partyzancki sprawia, że informacje o produkcie czy usłudze stają się dla klientów czymś, o czym warto powiedzieć znajomym, bo przekaz:

POLECAMY

  • szokuje,
  • przeraża,
  • bawi,
  • dziwi, a dzięki temu staje się plotką. 

Marketing partyzancki jest o tyle atrakcyjny, że nie wymaga ogromnych nakładów finansowych. Wydaje się więc być idealnym rozwiązaniem dla firm, które dopiero zaczynają rozwijać swoje zaplecze marketingowe lub po prostu nie chcą wydawać wielkich sum na działalność reklamową. W marketingu partyzanckim liczy się przede wszystkim pomysł i wyobraźnia, ale trzeba pamiętać, aby znaleźć złoty środek, który pozwoli jednocześnie zszokować odbiorcę i nie trafić do kategorii reklam zakazanych. 

Wszystkie chwyty dozwolone? Techniki w marketingu partyzanckim

Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz wykorzystać marketing partyzancki? Jak się wyróżnić na tle konkurencji i na dobre zagościć w świadomości odbiorców? Nie ma na to prostego przepisu, ale warto poznać kilka technik, które mogą Ci w tym pomóc. W marketingu partyzanckim najważniejszy jest otwarty umysł i niekonwencjonalne wykorzystanie konwencjonalnych środków.

 

Pamiętaj! Wszystko może być Twoją przestrzenią reklamową. 

 

Oto kilka najpopularniejszych technik marketingu partyzanckiego:

  • TEASER RELEASE, czyli krótki zwiastun reklamowy, w którym zawarte jest niewiele informacji o produkcie. Niedobór treści może spowodować u odbiorcy zaciekawienie i chęć bliższego zapoznania się z danym produktem.
  • FLASH-MOB, czyli akcja, która odbywa się w miejscach publicznych i angażuje przechodniów. Taka technika marketingu partyzanckiego pozwala stworzyć krótki i zaskakujący pokaz, który stanie się popularny dzięki obserwatorom wydarzenia. 
  • EARLY BIRDS to metoda, która zapewnia pierwszym klientom firmy specjalne korzyści, promocje lub rabaty za skorzystanie z oferty w określonym czasie. 
  • GRY MIEJSKIE, które dzięki temu, że angażują klientów i wywołują emocje, umacniają pozytywny wizerunek firmy, a co za tym idzie — wpływają na zwiększenie sprzedaży. Gry miejskie polegają na tym, że uczestnicy wykonują powierzone im zadania, poruszając się po planszy do gry, którą staje się dane miejsce, np. miasto, las. 
  • LIFESTYLE INSERT, czyli reklamy, które ukazują zastosowanie promowanego produktu w życiu codziennym i przedstawiają jego przydatność i użyteczność. Dzięki temu wpływają na emocje, nierzadko nawet przywołują pozytywne wspomnienia, stosując odwołania do dzieciństwa, domu rodzinnego itp. 
  • AMBIENT EVENTS to reklamowanie produktu/usługi w niekonwencjonalnych przestrzeniach miejskich, na przykład na schodach, szlabanach lub drzewach.
  • MARKETING WIRUSOWY (viral marketing), który polega na tym, że konsumenci sami rozsyłają między sobą informacje o produkcie. Aby ta technika marketingu partyzanckiego przyniosła zakładany efekt, nadawca musi jednak stworzyć odpowiednią sytuację, która zachęci odbiorców do działania.

Należy pamiętać, że w marketingu partyzanckim chodzi głównie o wyjątkowość przekazu. Najskuteczniejsza reklama to ta, której jeszcze nie było. Nie można więc ograniczać swojej wyobraźni jedynie do stworzonych już technik. Aby założenia marketingu partyzanckiego miały swoje przełożenie w rzeczywistości, przekaz musi być zaskakujący, kreatywny, unikalny i chwytliwy.

Techniki marketingu partyzanckiego - przykłady 

Jak przyciągnąć uwagę klienta i wpłynąć na jego emocje? W sposób niepowtarzalny! Jak robili to inni? Sprawdź przykłady zastosowań technik marketingu partyzanckiego.

 

Źródło: blog.crosstown.pl

DHL, czyli firma kurierska, która postanowiła zastosować marketing partyzancki, wykorzystując narzędzie swojej pracy - samochód dostawczy. Czerwone auto namalowane na samochodzie dostawczym symbolizuje tempo dostarczania przesyłek.

Źródło: blog.ambnetmedia.pl

IWC Schaffhausen, czyli szwajcarskie przedsiębiorstwo produkujące zegarki mechaniczne, które wykorzystało uchwyty w autobusach lotniskowych jako reklamę swoich produktów, pozwalając pasażerom na przymierzenie zegarka na własnym nadgarstku. 

Źródło: hotinsocialmedia.com

Adidas, czyli producent odzieży i obuwia sportowego, który stworzył sklep wyglądający jak duży karton po butach.

Źródło: hotinsocialmedia.com

Reklama pasty do zębów, w której producent w przerysowany sposób przedstawia, w jaki sposób stosowanie jego produktu wpływa na  kondycję zębów konsumentów. 

 

 

Źródło: marketerplus.pl, website-studio.pl

 

Lipton, czyli firma produkująca herbaty, wykorzystuje infrastrukturę miejską oraz elementy garderoby do promowania swoich produktów. 

Przykładów marketingu partyzanckiego jest w Internecie całe mnóstwo, więc nietrudno znaleźć inspirację. Działania reklamowe będą skuteczne jeśli będziemy pamiętać o dostosowaniu środków do grupy docelowej, aby nie uzyskać odwrotnych efektów.

Przypisy