Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

7 września 2022

Jak zoptymalizować opis oferty, żeby zwiększyć sprzedaż na platformach marketplace?

0 193

Sprzedaż na platformach marketplace, choć opłacalna nie jest lekkim kawałkiem chleba. Liczba konkurencji wzrasta praktycznie z dnia na dzień, a wyróżnienie się w tłumie graniczy z cudem. Jak sobie pomóc? Tworząc zoptymalizowany opis oferty i produktu.

Dlaczego unikalny opis oferty jest ważny? Jakich błędów nie popełniać

Poprawny opis oferty powinien spełniać kilka podstawowych funkcji, musi być unikalny, informacyjny, poprawny i atrakcyjny dla kupującego. Optymalizacja tekstów towarzyszących Twojej ofercie to dobra droga do generowania wyższej sprzedaży. Obecnie większość portali stawia na jak największą unifikację wyglądu ofert wystawianych przez sprzedawców. Oznacza to brak jakikolwiek wyróżników graficznych, które dodatkowo przyciągają uwagę – tekst musi obronić się sam.

Pamiętaj o odbiorcy

Na początku wspomnieliśmy o tym, że dobry opis musi być informacyjny, czyli zawierać jak najwięcej danych o sprzedawanym produkcie. Przedstawienie parametrów technicznych jest kluczowe, w końcu na takie informacje liczy klient. Jednak warto już na etapie planowania treści zastanowić się nad aspektem perswazyjnym wypowiedzi. Po drugiej stronie ekranu siedzi człowiek, to do niego kierujemy komunikat i jego potrzeby chcemy poznać oraz zaspokoić. Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez nowych przedsiębiorców jest przeświadczenie, że ich oferta jest skierowana do każdego. Zwyczaje i możliwości zakupowe 25-letniej studentki Karoliny oraz 46-letniego prezesa Marka będą drastycznie różne.

Przy stworzeniu profilu nabywcy bardzo pomogą narzędzia analityczne. Jeśli prowadzisz profil firmy na Facebooku masz dostęp do Audience Insights, który zbiera informacje o wieku, zatrudnieniu czy zainteresowaniach osób, które lubią dany profil. Posiadaczy stron internetowych wspiera w tej kwestii Google Analytics. Zakładka “Odbiorcy” to kopalnia danych demograficznych oraz geograficznych na temat Twoich klientów. Możesz również przeglądać recenzje pozostawione przez odbiorców, dzięki nim dowiesz się, jakimi kierują się wartościami, co ich motywuje, a co frustruje.

Wykorzystaj język korzyści

Stosowanie języka korzyści w opisach ofert to nic innego jak wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom kupującego. Skupiając się tylko na cesze danego produktu, możemy doprowadzić do przeciążenia informacyjnego, a w efekcie stracić klienta. Oczekiwane korzyści przynosi stosowanie modelu CZK (cecha – zaleta – korzyść). Cecha to atrybut produktu, zaleta to możliwości wynikające z atrybutu, a korzyść to realna wartość dodana, którą zyskamy, kupując daną rzecz. Posługiwanie się emocjami w komunikacji marketingowej ma działanie motywujące do zakupu. Jak to wygląda w praktyce?

Opis 1
Bawełniane spodnie damskie z lampasami dostępne w rozmiarach S, M, L i XL. Pochodzą z najnowszej kolekcji, pasują do stylu sportowego i codziennego.

Opis 2
Bawełniane spodnie damskie wykonane są z bawełny organicznej, która zapewnia najwyższy komfort użytkowania. Ozdobny lampas idealnie wpisuje się w gorące trendy ostatnich lat. Ze względu na uniwersalny krój spodnie sprawdzą się zarówno w stylizacjach codziennych, jak i bardziej sportowych. Przywitaj nowy sezon w dobrym stylu!

Co powinno znaleźć się w opisie produktu?

Podczas pracy nad dobrym opisem warto również poświęcić czas na wybór słów kluczowych. Są to frazy stosowane przez użytkowników w celu wyszukiwania informacji o danym produkcie. Aby podnieść skuteczności listingu na platformach marketplace, wzbogać go o trafnie dobrane słowa kluczowe. Jak to zrobić?

Na początku zastanówmy się, jak sami byśmy szukali danych usług czy produktów w internecie. Określenie intencyjności takiego zapytania to duży krok do sukcesu. Fraza powinna mieć od 3 do 5 wyrazów, należy unikać zbyt złożonych lub specjalistycznych określeń, gdyż będą miały bardzo niski wolumen wyszukiwań. Następnie można podeprzeć się rozmaitymi narzędziami używanymi przez pozycjonerów.

Najprostszym są podpowiedzi Google, czyli tzw. autofill. Wystarczy zacząć wpisywać frazę w pasku wyszukiwania, a sugestie same pojawią się w polu drop-down. Do bardziej złożonych (i darmowych) narzędzi należą m.in AnswerThePublic, Ubersuggest czy Keywordtool.io.

Kolejnym istotnym aspektem jest dopasowanie opisu produktu do danej platformy. Musi on spełniać zasady zawarte w regulaminie.

Opis produktu na Allegro

Allegro wymienia dwa scenariusze, w których oferta może zostać usunięta. W przypadku kiedy sprzedawca wystawia towar zakazany (lista obejmuje 49 pozycji) oraz kiedy oferta zostanie powielona. Tytuł, opis, zdjęcia, kategoria, i parametry powinny stanowić spójną całość, nie wprowadzać użytkownika w błąd i nie zawierać sprzecznych informacji.

Warto pamiętać o tym, że obecnie panuje kultura skanowania tekstu, a dobre formatowanie treści jest tym, co odróżnia konwertująca ofertę od tej, która sobie nie radzi w morzu podobnych listingów. Do prawidłowego sformatowania tekstu potrzebujesz:

  • nagłówków,
  • listy punktowanej lub numerowanej,
  • pogrubień,
  • połączenia tekstu z elementami graficznymi.

Opis produktu na portalu Amazon

Na portalu Amazon szczegóły Twojej oferty są dostępne na stronie produktu. Można wymienić 4 podstawowe elementy, które wpływają na pozycję Twojej oferty w wewnętrznej wyszukiwarce serwisu.

  1. Tytuł – może mieć do 200 zzs, powinien zawierać najważniejsze słowa kluczowe. Nie należy umieszczać tam znaków specjalnych oraz słów typu hit, okazja, promocja.
  2. Punktory – krótkie zdania opisujące najważniejsze cechy i korzyści. Warto skupić się na rzeczowym opisie produktu bez technicznych parametrów. To właśnie punktory decydują o tym, czy klient dalej zapozna się z ofertą.
  3. Opis produktu – tak jak w przypadku Allegro warto zwiększyć atrakcyjność wizualną oferty. Zrezygnuj ze ściany tekstu na rzecz dobrego formatowania, może to skutkować nawet 5% wzrostem sprzedaży.
  4. Buy Box – oferta wyróżniona, którą klienci mogą od razu dodać do koszyka bez konieczności przechodzenia na stronę produktu. Aby wygrać pozycję w Buy Boxie (obecnie aż 82% wszystkich sprzedaży jest realizowanych za jego pośrednictwem), należy również dynamicznie zarządzać cenami.

Amazon daje możliwość monitorowania kondycji swojego konta poprzez sprawdzanie wskaźnika wadliwych zamówień, wskaźnika zamówień anulowanych czy wskaźnika opóźnień w wysyłce.

Masowe wystawianie ofert – to proste!

Prowadząc sprzedaż na platformach marketplace, warto pomyśleć o implementacji systemu, który wspiera sprzedawcę w sprawnym wystawianiu ofert i automatyzacji ich obsługi. BaseLinker posiada Manager Marketplace, dzięki któremu wystawisz 1000 ofert w 5 minut. Dodatkowo narzędzie pozwala na masowe przenoszenie aukcji i ofert z jednej platformy marketplace na drugą, wystawianie aukcji z dowolnego magazynu oraz dokonywanie na nich masowych zmian. Ręczne ustawienie parametrów podczas wystawiania produktu na aukcję może być bardzo czasochłonne. Dzięki BaseLinkerowi wszystkie pola formularza wystawiania uzupełnią się automatycznie.


Sprawdź, jak szybko wystawić tysiące ofert marketplace!

Przypisy