Jak planować kampanie reklamowe online na 2023 r.?

Temat numeru

Planując kampanię reklamową w SEO, należy zacząć od wyznaczenia punktu startowego: czy zaczynamy kompletnie od zera, budując swoją markę w wynikach organicznych czy też jest to plan zakładający dalszy rozwój tego, co już wypracowaliśmy.

W obu tych przypadkach powinniśmy zacząć od:

POLECAMY

  • Analizy sytuacji mikro- i makroekonomicznej. Bez niej trudno zaplanować budżet oraz wytoczyć kamienie milowe do oceny przyjętej strategii. Na dziś mamy do czynienia z pędzącą inflacją, wojną oraz pandemią (tak czy siak, ona cały czas z nami jest) i to są czynniki, które będą wpływały zarówno na budżet, jak i grupę docelową.
  • Określenia grupy docelowej, czyli do kogo adresujemy nasze produkty czy usługi oraz jaki będzie ich koszt w najbliższych miesiącach. Niektóre grupy docelowe zapewne znikną z rynku lub już znikły lub mają ogromne problemy (np. branża gastronomiczna).
  • Analizy konkurencji i jej wpływu na nasz biznes. Jeżeli działamy poza internetem i teraz chcemy się do niego przenieść, musimy bardzo dokładnie przeanalizować zarówno konkurencję biznesową oraz organiczną, ponieważ to są dwa odrębne byty. Jeżeli sprzedajmy np. ekspresy do kawy do biura w ujęciu przemysłowym (do dużych biur), to tak czy siak naszą konkurencją są marketplace’y, mimo że biznesowo są rozłączne (one takich ekspresów nie sprzedają), ale trzeba się przebić w organiku na taką frazę przez wszystkich konkurentów.

 

 Rys. 1. Wykaz pozycji fraz kluczowych. Źródło: webpozycja.pl

 

Planując kampanie na 2023 r., dobrze jest wyznaczyć sobie mierzalne cele, do których będziemy dążyć. Współpracując z klientami, staramy się określić:

  • Wzrost przychodów z ruchu organicznego lub liczbę zdarzeń polegających na wypełnionych formularzach, kliknięcia w e-mail, telefony, zapytania o dojazd do siedziby firmy/sklepu.
  • Wzrost ruchu mierzonego w Google Search Console.
  • Liczbę fraz kluczowych w top 5.

Określając KPI, należy uwzględnić jedną rzecz: zarządzanie polityką ciasteczek i zgód na śledzenie użytkownika w serwisie. W przypadku, gdy użytkownik nie wyrazi zgody na śledzenie, KPI w postaci analizy Google Analytics staje się bezcelowe. Mamy przypadek, gdzie ok. 20% ruchu jest opomiarowanego – tylko tylu użytkownik wyraża zgodę na ciasteczka. Pozostaje więc wtedy jedynie pomiar na poziomie GSC oraz liczba fraz w top 5.

W planowaniu kampanii SEO trzeba uwzględnić kalendarz świąt, wydarzeń, a przede wszystkim to, czy nasz biznes jest sezonowy. Od tego może zależeć, czy na 3–5 miesięcy przed startem sezonu budżet reklamowy będzie odpowiednio większy, aby wstrzelić się z całym pozycjonowaniem w sezon i osiągnąć duże zyski.
 

Nic tak nie dopinguje agencji SEO do działania jak wyznaczone cele i bonus od ich osiągnięcia. Jednocześnie pokazuje, że agencja rozumie cele biznesowe klienta.

 

Monitorowanie konkurencji, analiza rynku i reagowanie na zmiany to jedno. A jak się przygotować na 2023 r. i czego się spodziewać?

 

Rys. 2. Przychody dla serwisu sezonowego. Źródło: webpozycja.pl

 

AI wchodzi w życie z butami

Przede wszystkim wielkimi krokami nadchodzi AI. W SEO od jakiegoś czasu powstają treści pisane przez AI i po korekcie oraz zmianach są publikowane. AI wkracza z butami w świat kampanii online i zaczyna być procesem, którego raczej nie unikniemy.

Nie od dziś wiadomo, że treści AI nie są jeszcze doskonałe, natomiast już Google pokazuje, że nie będzie akceptować takich treści – wysyła jasny komunikat, że są one sprzeczne z wytycznymi Google. 

 

Rys. 3. Informacja o generowanym tekście. Źródło: Twitter

 

Co ciekawe – taki sztucznie wygenerowany tekst potrafi nieźle rankować w wynikach wyszukiwania. Zapewne będzie tak się działo do czasu, aż Google wdroży odpowiedni algorytm, który będzie potrafił odróżnić taki tekst. Ale do tego czasu jeszcze droga daleka i na ten moment nie zawsze z takim tekstem potrafi sobie poradzić. 
 

Content generowany przez AI może się okazać dobrą alternatywą biznesową, jednak nie musi przynieść korzyści w SEO.

 

Rynek e-commerce rośnie 

Analizując konkurencję, musimy uwzględnić nie tylko tę, która już istnieje w sieci, ale też taką, która dopiero to planuje. Pandemia wymusiła na sprzedawcach wejście w rynek online. Świetnie obrazuje to artykuł: https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/pandemia-przyspieszyla-rozwoj-rynku-e-commerce/vkmt366.

 

 Rys. 4. Wykres przedstawiający rozkład liczby zamówień w sklepach internetowych w okresie prz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy