Eksperci w ogniu pytań

Eksperci w ogniu pytań

Kampanie digital - jakie są kluczowe obszary optymalizacji algorytmów, gdzie kończy się opłacalność optymalizacji i jakich błędów należy unikać w procesie tworzenia kampanii? Poprosiliśmy ekspertów z branży o podzielenie się swoimi przemyśleniami opartymi na wieloletnim doświadczeniu.

1. TOP 3–5 kluczowych obszarów optymalizacji algorytmów w kampaniach digital?

Jacek Józwiak 
Head of Marketing Platforms w Salestube. Z branżą internetową związany od 2009 r (wcześniej pracował między innymi w Google). Certyfikowany trener Google Marketing Platform (Display & Video 360), członek grupy roboczej Programmatic w IAB. 
W SalesTube odpowiedzialny za pracę zespołu Marketing Platforms, specjalizującego się w sprzedaży i obsłudze technologii Google Marketing Platform czy Salesforce, konsultingu digitalowym oraz organizacji szkoleń.

POLECAMY

Na pytanie o kluczowe obszary nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Istotne będzie to, kto będzie definiował te obszary, bo co branża to inne aspekty będą w centrum uwagi. Dla mnie osobiście kluczowymi miejscami do optymalizacji kampanii są kampanie SEM i programmatic. 
SEM i programmatic w wielu branżach zajmują niezwykle ważne miejsca w mediaplanach klientów, zarówno pod kątem przeznaczanych na nie budżetów, jak i dowożenia celów określanych przy planowaniu kampanii. Programmatic przejmuje zakup reklamy wideo czy wiele formatów sprzedawanych wcześniej bezpośrednio. Dostawcy narzędzi do optymalizacji tych kanałów (np. Google) od lat inwestują w ich rozwój. Na przykład, w platformie Display & Video 360 liczba dostępnych KPI, pod które algorytm może optymalizować kampanie, zwiększyła się kilkukrotnie w ostatnich kilkunastu miesiącach – rozróżniając KPI pod działania wideo, mobile, display, ale teraz także wizerunkowe czy efektywnościowe kampanie. Jako że programmatic, SEM czy paid social zagospodarowują dużą część budżetów, to ich poprawna i zaawansowana optymalizacja z użyciem algorytmów jest kluczowa.
Wiele możliwości do optymalizacji algorytmów daje także coraz popularniejsze podejście open source. Dziś producenci narzędzi (Google, Facebook czy inni) otwierają własne API, żeby każdy mógł usprawnić swój proces realizacji kampanii – np. dodając możliwości algorytmów napisanych przez wewnętrznych data scientists. Dzięki temu wiele firm produkuje unikatowe narzędzia na podstawie często nietypowych, szczegółowych zapotrzebowań i integracji danych z innych źródeł swoich klientów. 

Marcin Michalski
Niezależny Digital Strategy Consultant | Projektant skutecznych, cyfrowych lejków sprzedażowych. Autor bloga https://MarketingHacker.pl

W roku 2022 algorytmy są PRAWIE idealne. W zasadzie wszystko w marketingu podlega obecnie optymalizacji, a kluczowe obszary optymalizacji to:

  • grupa docelowa

To maszyny dobierają za nas idealną grupę docelową. Wiedzą dokładnie kto jest zainteresowany naszą marką. Nie musimy już super-ultra precyzyjnie określać naszej grupy docelowej, tylko...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy