Dołącz do czytelników
Brak wyników

Prawo dla marketera

30 sierpnia 2019

NR 47 (Sierpień 2019)

Co możesz naruszyć swoimi działaniami marketingowymi? Pięć najczęstszych powodów sporów prawnych

149

W pracy marketera wezwanie do zapłaty czy pozew na pewno nie jest najchętniej otrzymywanym darem losu poczty tradycyjnej. Powoduje stres i konieczność analizy, czy wszystko zostało wykonane zgodnie z prawem – a więc trzeba poświęcić temu czas, który mógłby zostać poświęcony na to, w czym marketer jest najlepszy. Spróbujmy uniknąć tego poprzez wspólną analizę powodów takich pism, które zdarzają się najczęściej.

Dobra osobiste

To właśnie na tym od strony prawnej – pomijając oczywistą kontrowersję etyczną – polegał problem z kreacjami takich marek jak Żytnia i Tiger, które obrażały dobre imię osób zasłużonych historycznie. Dobrem osobistym może być właśnie takie dobre imię (możemy to przełożyć na personal brand, markę osobistą), ale także imię i nazwisko, prywatność, nietykalność pomieszczeń i tak dalej. 
W przypadku naruszenia domagać się można usunięcia skutków czy oświadczeń, ale również zapłaty pieniędzy dla pokrzywdzonego czy na cel społeczny. 
 

Wnioski:

Jeśli Twoja kreacja polega np. na nielegalnych zdjęciach z czyjegoś domu, jednocześnie będąc w jakiś sposób dla niego kompromitująca, bądź ostrożny. Musisz liczyć się z tym, że otrzymasz pismo od prawnika. 
To jeszcze nie znaczy, że „tamci” mają rację i np. wygrają przed sądem, jednak musisz być świadomy kosztów takiej kontrowersji.

Konkursy

Najlepszym przykładem będzie tutaj Facebook, bo on akurat ma precyzyjne wymagania w tym zakresie (są w Regulaminie Usługi Strony). Portal domaga się chociażby tego, aby konkurs miał regulamin – jeśli go zabraknie, konkurs poleci. Zresztą to w Twoim interesie jest, aby regulamin był. Słyszałeś o Olimpii Zambrów? Klub piłkarski nie miał regulaminu konkursu, który określałby, że zwycięzcą zostanie osoba, która napisała najbardziej kreatywny komentarz i dlatego musiał uznać za zwycięzcę użytkownika, którego hasło zapraszające na mecz brzmiało... „zapraszam wszystkich na mecz”. Może to i tak dobrze, że nie trafili na „jazda z ...”, bo wulgaryzmów regulamin też nie zakazał. Dlaczego? Bo go nie było.
Natomiast jak to jest z tym proszeniem o share’y w konkursach na portalu oraz tego, jakich zapisów Facebook od nas wymaga? Wiedziałeś o tym, że portal chce być zwolniony z odpowiedzialności za przebieg konkursów? Mogą się one zakończyć zatem pismem od ekipy Marka (czy innego portalu) lub niezadowolonego uczestnika, jednak nie tylko. Jeśli nie zadbasz o aspekty podatkowe lub nie zgłosisz losowania, również możesz doczekać się pisma – tym razem od urzędów. 

Wizerunek

Wyobraź sobie, że nagle dowiedziałeś się, że Twoja twarz reklamuje produkt, z którym nie chcesz mieć nic wspólnego – w dodatku zwykle za reklamowanie produktów dostaje się pieniądze. Jesteś wkurzony? Nic dziwnego – właśnie naruszono Twoje prawo do wizerunku. 
Wiedza o tym, na jakich warunkach możesz użyć czyjeś twarzy lub nagrania głosu jest zawarta w artykule 81 prawa autorskiego. Jest to zgoda osoby, bycie przez nią częścią większej całości itd. 
 

Przykładowo nie masz obowiązku, by pytać o zgodę na wykorzystanie wizerunku niezidentyfikowanych przechodniów, gdy zrobiłeś z okna zdjęcie ulicy.


Pismo może do Ciebie trafić również wtedy, gdy użyjesz zdjęcia bez czyjejś zgody lub gdy ktoś – powiedzmy uczestnik Twojego konkursu – to zrobi. W takich przypadkach musisz być pewien, że zobowiązał się on do odpowiedzialności za taki czyn lub – jeśli to jednak Ty n...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy