Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

13 grudnia 2019

NR 49 (Grudzień 2019)

Audyty stron internetowych – co testować i jak przeprowadzić diagnostykę witryny, landing page'a i sklepu online?

0 60

W pracy digital marketera wielokrotnie mierzymy się z odbiorem stron internetowych. Audyt warto wykonywać systematycznie, by zweryfikować poprawne działanie witryny i sprawdzić, czy nie posiada ona luk bezpieczeństwa, a także czy wszystkie jej komponenty są aktualne. Audyt będzie przydatny również w momencie podejmowania decyzji o rozwoju działalności online, rozbudowie sklepu czy chęci zwiększenia efektywności sprzedażowej strony. Ostatecznie każdy ma jakiś cel obecności w internecie, prawda?

W codziennej pracy napotykamy na liczne ograniczenia. Gonią nas terminy, sprzedaż stoi w martwym punkcie, mamy rozgrzebane projekty sprzed miesiąca, brakuje funduszy na wszystkie wymarzone narzędzia. Brzmi znajomo? Dlatego ważne jest znalezienie instrumentów, które w prosty i tani sposób pozwolą nam przyspieszyć, zautomatyzować oraz usprawnić pracę przy audycie strony. Potrzebujemy narzędzi, które pokażą nam rzeczywiste statystyki i pozwolą ocenić efektywność landing page'a czy sklepu, a także wypunktują wady oraz wskażą drogę rozwoju produktu online. 

Dlaczego to takie ważne?

Strona internetowa, jak każdy inny produkt, posiada własny cykl życia. Podczas tego cyklu konieczne jest monitorowanie jej efektywności, niezawodności, bezpieczeństwa oraz wyciąganie wniosków w celu poprawy wskaźników. Warto więc zaplanować stałe pomiary, a audyt przeprowadzać systematycznie. Za jego organizację mniej lub bardziej świadomie odpowiada wiele osób z różnych działów firmy. Co, jeśli mamy tylko jedną osobę do dyspozycji i tą osobą jesteś Ty? 

Weryfikacja nowej witryny

Zacznij od przeprowadzenia testów funkcjonalnych witryny. Przygotuj coś do notowania – byłoby idealnie, gdybyś mógł od razu podzielić się spostrzeżeniami z przedstawicielami software house'u. Postaw więc na rozwiązania w chmurze, np. Arkusze Google lub produkty Microsoftu. W przeglądarce zainstaluj rozszerzenie umożliwiające tworzenie szybkich screenshotów. W przypadku Chrome możesz wybrać Lightshot, a w kontekście programów desktopowych idealny będzie Monosnap.
 

Rys. 1. Lightshot


Sprawdź zgodność projektu graficznego z zakodowaną stroną

Zacznij od weryfikacji zgodności zakodowanej witryny i projektu graficznego. Pomoże ci w tym kolejna wtyczka do Chrome o wdzięcznej nazwie PerfectPixel by WellDoneCode. Dzięki niej z łatwością zauważysz braki i odstępstwa od projektu graficznego. Pozwala ona na nałożenie grafiki koncepcyjnej na zakodowaną stronę. Sprawdzając różnice, weź pod uwagę fakt, że projekt graficzny przygotowany został na określoną szerokość i wysokość. Natomiast zakodowana strona jest responsywna i nieustannie „pracuje”, dlatego nie przykładaj wielkiej wagi do drobnych przesunięć. Jeśli całość wygląda dobrze, nie ma podstaw do paniki.
 

Rys. 2. PerfectPixel


Sprawdź, jak Twoja witryna wyświetla się na urządzeniach mobilnych i w różnych przeglądarkach

Zanim przejdziesz do testów funkcjonalnych, koniecznie sprawdź, czy Twoja strona wyświetla się poprawnie na różnych urządzeniach mobilnych i przeglądarkach. Nie mając dostępu do wszystkich typów urządzeń czy aplikacji ze starszymi ich wersjami, musisz zdać się (i słusznie) na narzędzia temu dedykowane. Łatwym i przyjemnym w obsłudze programem do weryfikacji responsywności jest Responsinator, który wyświetli, jak wygląda Twoja witryna na tabletach i telefonach, zarówno w układzie wertykalnym, jak i horyzontalnym.
 

Rys. 3. Responsinator


Natomiast dzięki BrowserShots bardzo szybko sprawdzisz, jak Twoja witryna prezentuje się nie tylko na najważniejszych przeglądarkach, ale nawet na takich programach, jak SeaMonkey, Arora czy Dill.
Kolejną kwestią są testy funkcjonalne. Niestety tutaj nie ma obejścia, musisz ręcznie sprawdzić, czy wszystkie funkcjonalności działają poprawnie. Po przeprowadzeniu testów prześlij wypełniony arkusz do agencji lub software house'u.
 

Co sprawdzić przed odbiorem strony internetowej:

  • sprawdź zgodność strony internetowej z projektem graficznym,
  • przejdź proces zakupowy.
  • sprawdź poprawność działania kodów rabatowych,
  • zapisz się do newslettera,
  • wyślij wiadomości przez formularze kontaktowe,
  • dodaj i zmodyfikuj kilka produktów,
  • wprowadź i zmodyfikuj artykuł na blogu,
  • jeśli strona posiada kalkulatory, przetestuj je,
  • spróbuj założyć i usunąć konto użytkownika,
  • zaloguj się na konto użytkownika i zobacz, czy wszystkie transakcje się zapisały, a także czy można modyfikować dane użytkownika,
  • sprawdź działanie harmonogramów i promocji,
  • sprawdź, czy kody śledzące zostały poprawnie zaimplementowane,
  • zweryfikuj stronę internetową pod kątem prawnym (cookies, regulaminy, zgody marketingowe).


Weryfikacja efektywności i widoczności strony internetowej

Kwestie oczywiste za nami. Co dalej? Przede wszystkim należy zweryfikować najważniejsze parametry, takie jak czas ładowania się witryny, zgodność ze standardami kodowania, a także czy witryna jest przyjazna SEO, czy Google ją indeksuje, czy wszystkie kody śledzące zostały wpięte, a dane sczytywane są poprawnie.

Jak sprawdzić szybkość ładowania się witryny?

Szybkość ładowania się witryny oraz jej ocenę warto weryfikować w pierwszym, ale nie jedynym, o którym dziś będziemy mówić, narzędziu od Google. Mowa oczywiście o Google PageSpeed Insights. Rozwiązanie to jest o tyle dobre, że pokazuje oczekiwania, jakie ma gigant z Mountain View wobec nowoczesnej strony. A co za tym idzie – ocena z tego narzędzia może mieć wpływ na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google. Wdrożenie wszystkich rekomendacji wskazanych w GPI nie zawsze oznacza przyspieszenie strony, ponieważ są to jedynie wymagania algorytmu. W konsekwencji uzyskanie 100 punktów na desktop i mobile może oznaczać wykorzystywanie obejść, które nie są dobre dla efektywnie działającej witryny. 
Innym bardzo ciekawym narzędziem tego typu jest Website Speed Test od Pingdom. Narzędzie to oceni naszą stronę pod kątem wydajności, szybkości ładowania czy rozmiaru. Z raportu dowiesz się także, co sprawia, że witryna wczytuje się w takim, a nie innym tempie. Poznasz czynniki, które wpłynęły na ocenę uzyskaną w teście. Innymi słowy, znajdziesz tutaj wszystko, co powinieneś wiedzieć o tym, co w Twojej aplikacji należy poprawić pod kątem szybkości ładowania się strony. W przeciwieństwie do Google PageSpeed Insight narzędzie od Pingdom jest bardziej stabilne w swojej ocenie i skupia się w szczególności na prędkości wczytywania witryny. GPI z kolei ocenia również jakość witryny pod kątem pozycjonowania, dostosowania do urządzeń mobilnych czy choćby często zmieniających się standardów przyjętych przez Google.
 

Rys. 4. Pingdom


Innym ważnym standardem (jeśli nie najważniejszym) jest standard W3C, czyli kryterium organizacji zajmującej się standaryzowaniem tworzenia stron internetowych. Tu z pomocą przychodzi dedykowane narzędzie tej instytucji Markup Validation Service. Dzięki temu walidatorowi możemy wykryć i naprawić wszystkie niezgodności ze przyjętymi standardami. Sprawdza on składnię HTML. W przypadku stron zbudowanych na gotowych komponentach przejście walidacji w 100% może okazać się niemożliwe.

Jak sprawdzić, czy strona została zaindeksowana przez Google?

Kolejnym niezbędnym narzędziem każdego digital marketera, które za darmo można dostać od kalifornijskiego giganta, jest Google Search Console. Absolutny must have na naszej liście. Po pierwsze, dowiesz się, czy Twoja strona została poprawnie zaindeksowana przez roboty Google. Sprawdzisz, jakie parametry w witrynie należy poprawić, by stała się dla nich przyjazna, a także jakie błędy pojawiają się podczas indeksowania. Poznasz słowa kluczowe, na jakie wyświetla się Twoja witryna, średnią pozycję, którą zajmuje w wynikach wyszukiwania czy click through rate (współczynnik klikalności) na poszczególne frazy. To, czy strona została zaindeksowana, możesz również sprawdzić, wpisując w wyszukiwarce Google komendę „site:...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy