Dołącz do czytelników
Brak wyników

Prawo dla marketera

5 listopada 2019

NR 48 (Październik 2019)

Analiza ryzyka prawnego w marketingu. Jakie pytania warto sobie zadać?

0 49

Działając jako marketerzy, poruszamy się oczywiście w pewnych ramach prawnych, a naszym zadaniem jest unikanie sytuacji odpowiadania za te ruchy. I jak to zwykle bywa, lepiej postarać się przewidzieć obszary najbardziej zagrożone oraz dopuszczalne granice ryzyka. Przewidzieć po to, by w razie ich wystąpienia nas nie zaskoczyły. Pozwól, że w tym artykule wyręczę Cię w tym pesymistycznym podejściu i zadawaniu sobie pytania: „Co jeszcze może się posypać?”.  

Obszary, w których występują zagrożenia, można mnożyć w nieskończoność, dlatego postaram się wymienić te, które jak wynika z mojego doświadczenia są najczęstsze. Są to: ochrona danych, relacje z klientem, relacje z załogą oraz prawa autorskie.  

Ochrona danych 

Nie chcę Cię straszyć RODO, choć jest to teraz w modzie. Zresztą nie chodzi tylko o dane osobowe, ale też tajemnice firmy typu know-how itp. Zadaj sobie tylko następujące pytanie: Co, jeśli na najbliższej konferencji ukradną Ci plecak lub torebkę? Może masz tam jakieś ważne papiery – jak w ogóle do tego doszło, że tam są? Czy to było niezbędne w tych okolicznościach? A co z komputerem? Czy jak go teraz trzymasz, osoba postronna może dostać się na pulpit? Pewnie masz go zabezpieczonego hasłem, jednak pamiętaj, że to tylko system – jak wyjmę dysk z Twojego komputera i otworzę na innym Windowsie czy Linuksie, mam dostęp do Twoich danych. Jesteś w stanie wymienić z pamięci, co znajdę na Twoim pulpicie? Zastanów się jeszcze raz – może jest tam folder zatytułowany „stary pulpit” albo taki z imieniem i nazwiskiem poprzedniego pracownika. Nawet jeśli Twój pulpit jest czysty, to jest możliwe, że masz zapamiętane hasła i bez problemu dostanę się do firmowej poczty, slacka czy chmury. Chociaż jak mam już tę torebkę, to pewnie łatwiej byłoby mi przez telefon. Tutaj dzieli mnie pewnie tylko jedno hasło, bo masz widżet.  
Załóżmy, że następuje kradzież Twoich sprzętów – czy jesteś w stanie szybko pozmieniać hasła? Czy wiesz, jakie pliki mimo tego są w moich rękach? Może potrafisz zidentyfikować, gdzie znajduje się telefon czy komputer – w końcu są do tego aplikacje. 
 

Przykład

W kontekście obowiązku zgłoszenia wycieku danych zgodnie z RODO. Na to wszystko nakłada się temat dzielenia danymi z innymi podmiotami i tego, na jakich warunkach się to odbywa. Chodzi m.in. o tak zwane umowy powierzenia, o których opowiem dalej.


Nie wiedziałeś, że są? No właśnie. Pomyśl jeszcze, do kogo powinieneś się w tej sytuacji odezwać, co powiedzieć itp. 

Relacje z klientem 

Mówi się, że umowy nawiązuje się podczas pokoju, ale scenariusze przewiduje się na czas wojny. Zachęcam do stosowania się do tej maksymy. Właśnie dlatego zastanów się nad kilkoma czynnikami ryzyka, które mogą wystąpić w kontakcie z klientem. 
Czas na kolejny zestaw pytań. Czy to, na co się umówiliście, pokrywa się z przyjętą ofertą? Nie wystąpią na tym polu nieporozumienia? Pewnie prościej byłoby załączyć tę ofertę do umowy... Możesz się zdziwisz, że masz np. zakaz skorzystania z podwykonawcy, albo że odpowiadasz za niego bardziej, niż on wobec Ciebie. O tym jednak napiszę zaraz. 
A jeśli zrobisz coś więcej, niż jest w ofercie? Warto byłoby mieć w umowie jakiś zapis o tym, w jaki sposób rozliczyć się w takiej sytuacji. Być może należałoby ograniczyć liczbę dopuszczalnych poprawek – dobrze wiemy, że z niektórymi klientami potrafią się one ciągnąć w nieskończoność i „teoretycznie” nadal mieścić się w pierwotnie ustalonym budżecie.  W swojej praktyce zauważyłem też, że często ryzyko występuje w sytuacjach nagłych – zwłaszcza z powodu niewiedzy, z kim się wtedy pilnie kontaktować. Dlatego właśnie warto podać osoby kontaktowe. Sugeruję też jakiś uproszczony tryb ich zmieniania, żeby nie trzeba było zmieniać całej umowy. A jak już przy kontakcie jesteśmy – co, gdybyś był zobowiązany do reakcji w ciągu dwóch dni i otrzymał maila o 23.56? W praktyce zostanie Ci tylko jeden, prawda? Warto uzgodnić, do kiedy definiujemy otrzymanie zlecenia w danym dniu roboczym. 
 

Co do wspomnianego wcześniej dzielenia się danymi i umów powierzenia – zwróć uwagę na to, że opisane powyżej zniknięcie torebki może nastąpić u kogoś, kto przechowuje dane od Ciebie. Czy Cię o tym poinformuje? Nie chciałbyś się chyba dowiedzieć z mediów albo od niezadowolonych ofiar. Czy osoba ta będzie z Tobą współpracowała i potrafiła odpowiedzieć na pytania z pierwszej części wpisu? Warto ją do tego zobowiązać, a przede wszystkim zobligować do stosowania odpowiednich środków ostrożności i bezpiecznego przechowywania danych oraz posiadania odpowiednich procedur reakcji w razie potrzeby.


Relacje z załogą 

Przede wszystkim tematy niby najprostsze. Wyobraź sobie, że kończysz współpracę i pracownik zaczyna rozgadywać Twoje sekrety na rynku. Mówi, z jakimi działasz klientami, na jakich warunkach finansowych, przy pomocy jakich narzędzi. Zakładam, że nie jesteś tym zachwycony. A czy pomyślałeś o tym, żeby mu tego zakazać? Czy Wasza umowa przewidziała karę za takie zachowanie? Była w ogóle jakaś umowa? Albo może ktoś rozpocznie współpracę z kimś innym, opierając się na Twoim know-how, lub założy własną działalność i spróbuje przejąć Twoich klientów. Pewnie myślisz „tak się nie robi”, ale zaufaj prawnikowi, że nie takie numery widział. Oczywiście, że tak się nie robi, pod warunkiem, że ma się jednoznaczny zakaz. Gdzie? Wiadomo – w umowie. Nie zaszkodziłoby też precyzyjne określenie, co taką działalnością konkurencyjną jest i jakie grożą za to konsekwencje.  
Nie brakuje też innych zagrożeń. Wspominałem już w wątku o relacji z klientem o tym, że może się okaz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy