1. Wzrost z czasów COVID-19 został utrzymany
W czasie pandemii mierzyliśmy się z wieloma obostrzeniami i problemami w związku z robieniem zakupów w sklepach stacjonarnych. Spowodowało to szybki wzrost odsetka osób kupujących online. W efekcie w 2021 r. 75% badanych zadeklarowało, że kupuje w polskich e-sklepach, co stanowiło wzrost o 12 p.p. w porównaniu z rokiem 2019. I na tym wzrost się skończył (rys. 1).
Tegoroczna edycja raportu „E-commerce w Polsce” jest czwartą z kolei, w której odsetek ten nie uległ zmianie. Fakt, że udało się utrzymać pandemiczny wzrost (i z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że zostanie on utrzymany w kolejnych latach), jest z pewnością pozytywną informacją dla branży.
POLECAMY

Raport „E-commerce w Polsce 2024”
2. Polacy kupują na chińskich marketplace’ach
Mniej pozytywną informacją dla branży jest wzrost odsetka osób kupujących w zagranicznych sklepach i marketplace’ach, przy mocnej ekspansji tych ostatnich na polski rynek. 36% badanych internautów kupuje na zagranicznych serwisach internetowych. Na rysunku 2 znajdziesz informacje, jak wyglądało to w poszczególnych serwisach w podziale na płeć i wiek użytkowników.

Dobrym przykładem takiej sytuacji jest azjatycki marketplace Temu, który nie tylko wyprzedził pod względem zasięgu dwóch azjatyckich konkurentów – Shein i Aliexpress – ale również...