Zapomniana strona główna – jakie błędy najczęściej popełniają właściciele e-sklepów

Temat numeru

Zanim przejdę do tematu głównego, chciałbym poświęcić pierwszy akapit na wyjaśnienie, dlaczego w tym artykule skupię się właśnie na stronie głównej. Wszyscy zapewne zgodzimy się z tym, że robiąc zakupy online, klienci chcą je zrealizować szybko i łatwo. Jeśli będą mieli problemy, żeby znaleźć to, czego szukają, spróbują na to trafić w innym sklepie. To z kolei przełoży się na brak konwersji, za który odpowiadają błędy sklepów internetowych. Pytanie tylko, gdzie ich szukać?

Siedząc w tej branży od dziesięciu lat, uczestnicząc w różnych konferencjach, przeglądając internet wzdłuż i wszerz, bardzo często spotykam się z nagłówkami: 

POLECAMY

  • Jak zoptymalizować ścieżkę zakupową?
  • Jak powinna wyglądać idealna strona produktu czy kategorii?
  • Jak zoptymalizować proces płatności?
     

Przyczyna popularności wymienionych elementów strony jest bardzo prosta. Kojarzą się one z poprawą chyba najważniejszego współczynnika e-commerce, tj. współczynnika konwersji. 
Oczywiście, nie podważam tego, jak ważna jest zoptymalizowana ścieżka zakupowa, proces płatności, strona produktu czy kategorii. Jednak zwracam uwagę na element strony internetowej sklepu, który – w moim odczuciu – jest nierzadko pomijany w szerokiej dyskusji, czyli stronę główną. 

Dlaczego warto przyjrzeć się błędom na stronie głównej? 

Wydawałoby się, że nawyki zakupowe użytkowników w ostatnich latach zmieniły się na niekorzyść strony głównej. Niejednokrotnie zdarza się przecież, że wchodzimy na stronę produktu z poziomu np. zakupów Google czy kont sklepu w mediach społecznościowych. 
Czy zatem rzeczywiście strona główna traci znaczenie? Zupełnie nie. 
W praktyce badań z użytkownikami i analiz mojego zespołu spotykamy się z tym, że coraz większa liczba badanych zwraca uwagę na zawartość i działanie strony głównej. Ma to miejsce przede wszystkim, gdy znajdujemy się na danej stronie po raz pierwszy i próbujemy zbudować zaufanie do danej usługi/marki. Niestety, różnego rodzaju błędy mogą spowodować, że użytkownicy opuszczą dany serwis nawet przed zapoznaniem się z jeg...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy