Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zanim ruszysz w drogę – czyli jak przygotować samochód do podróży?

Artykuł | 3 kwietnia 2017 |
209
Zbliżająca się Wielkanoc i okres wiosenno-letni zachęcają do podróży i weekendowych wypadów. Każdy kierowca wie, że po zimie wypada przynajmniej zmienić opony na letnie. Co jeszcze warto zrobić, aby podróż była miłym początkiem urlopu, a nie koszmarem?

Zbliżająca się Wielkanoc i okres wiosenno-letni zachęcają do podróży i weekendowych wypadów. Każdy kierowca wie, że po zimie wypada przynajmniej zmienić opony na letnie. Co jeszcze warto zrobić, aby podróż była miłym początkiem urlopu, a nie koszmarem?

POLECAMY

Statystyczny polski kierowca przejeżdża rocznie do 20 tys. km – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Santander Consumer Bank i opublikowanych w raporcie „Polak za kierownicą – wydatki kierowców”. Największa grupa, bo prawie jedna trzecia kierowców pokonuje między 10 a 20 tys. km. Tylko co dziesiąty kierowca pokonuje więcej, niż 50 tys. km. Najbardziej mobilni są mieszkańcy dużych miast. Natomiast najkrótsze dystanse pokonują mieszkańcy wsi.

Nieważne czy krótsza czy dłuższa - bezpieczna podróż zaczyna się już w domu, od upewnienia się,
że nasz samochód jest w odpowiednim stanie technicznym. Przed dłuższą wyprawą, zwłaszcza,
jeśli będziemy jeździć za granicą, warto też sprawdzić jaki jest zakres naszego ubezpieczenia.
Pakiet assistance, zapewniający wsparcie w razie wypadku lub awarii, mają najczęściej posiadacze ubezpieczenia autocasco, ale mogą też z  niego korzystać np. posiadacze ubezpieczeń turystycznych czy niektórych kart kredytowych. Ubezpieczenie takie może obejmować pomoc w przypadku awarii, kradzieży samochodu, czy braku paliwa, a nawet nocleg w trasie czy opiekę nad dziećmi. Tak jest przykładowo w przypadku karty kredytowej Visa TurboKARTA, wydawanej przez Santander Consumer Bank.

Poniżej przypominamy 5 podstawowych elementów profilaktyki awarii, jakie warto podjąć przed dłuższą podróżą.

Stan opon

Opona styka się z jezdnią na powierzchni zbliżonej do wielkości kartki pocztowej. Niewiele, prawda? Dlatego zadbaj by ten kontakt był jak najwyższej jakości. Na przyczepność pojazdu do szosy wpływ ma stan i wiek opony. Czy wiesz, ile lat mają opony na których jeździsz? Nawet głęboki bieżnik niewiele da, kiedy guma stwardnieje i popęka od starości i złych warunków przechowywania.

Przyjmuje się, że graniczny wiek przydatności opon do użytkowania to około osiem lat. Jednak jeśli guma była często na słońcu, lub  narażona była na kontakt z płynami i olejami, to jej rzeczywisty wiek drastycznie się skraca. Datę produkcji znajdziesz na boku opony. Cztery cyfry w owalnej obwódce
to oznaczenie tygodnia i roku. Na przykład cyfry 2115 oznaczają, że opona powstała w 21. tygodniu 2015 roku, a więc stosunkowo niedawno. Jeśli Twoja opona ma oznaczenie 0109, czyli została wyprodukowana w styczniu 2009 roku – najwyższy czas na wymianę na nowszy egzemplarz.

Stan opony koniecznie trzeba monitorować niezależnie od jej wieku. Pierwsza sprawa to stan bieżnika. Zgodnie z przepisami jego głębokość musi być większa niż 1,6 mm. W praktyce lepiej nie schodzić poniżej 3 mm. W przeciwnym razie bieżnik nie odprowadza nadmiaru wody, co drastycznie zwiększa ryzyko poślizgu.

Kolejna kwestia to wygląd opony. Jeśli widać na niej pęknięcia, a z boku wybrzuszenia, to oponę powinieneś wymienić. Pamiętaj, żeby opony zawsze zmieniać parami, nigdy pojedynczo. Jeśli masz wątpliwości, czy potrafisz sam prawidłowo ocenić stan opony, poradź się specjalisty w zakładzie wulkanizacyjnym. Dobrą okazją do takiej rozmowy będzie wymiana opon na letnie.

Jeśli nie robisz tego regularnie, przed podróżą koniecznie sprawdź poziom ciśnienia w oponach. Większość kierowców o tym zapomina, a tymczasem niewłaściwe ciśnienie w oponach pogarsza komfort prowadzenia samochodu, zwiększa zużycie paliwa i może doprowadzić do przegrzania ogumienia podczas szybkiej jazdy. Jadąc w pełni załadowanym autem, musisz odpowiednio zwiększyć ciśnienie. Jak bardzo, powie ci instrukcja. Pamiętaj też o kole zapasowym (jeśli takowe posiadasz). Skontroluj jego stan i uzupełnij ciśnienie. Upewnij się też, czy masz na pokładzie podnośnik i klucze
do kół.

Przegląd samochodu

Jeśli przed tobą długa trasa, lepiej nie ryzykować, że coś pójdzie nie tak z powodu zaniedbania podstawowych kwestii eksploatacyjnych. Skontroluj poziom płynów - oleju silnikowego, płynu chłodniczego, hamulcowego i wspomagania kierownicy. Uzupełnij płyn do spryskiwaczy. Jeśli chcesz oszczędzić jeżdżąc za granicą kup zapas – nie będziesz musiał narażać się na niepotrzebne koszty. Zaopatrując się w podstawowe materiały eksploatacyjne na stacjach benzynowych w Polsce możesz skorzystać dodatkowo z programu lojalnościowego (jeśli jesteś jego członkiem) albo, jeśli płacisz kartą kredytową z funkcją moneyback, odzyskać część wydanych pieniędzy. Przykładowo, wspomniana już wcześniej Visa TurboKARTA pozwala odzyskać w ciągu roku nawet do 360 zł.

Możesz tego mini – przeglądu dokonać samodzielnie, albo skorzystać z usługi serwisu. Wtedy oprócz sprawdzenia poziomu i ewentualnej wymiany płynów koniecznie zleć kontrolę stanu hamulców, zawieszenia, amortyzatorów i ustawienia świateł. W okresie przedurlopowym wiele warsztatów oferuje przystępne cenowo pakiety przeglądów, które pozwolą sprawdzić to co najważniejsze  
pod kątem bezpieczeństwa.

Wyposażenie samochodu

Zgodnie z przepisami, w samochodzie musisz mieć jedynie ważną (!) gaśnicę oraz trójkąt ostrzegawczy. Warto jednak wyposażyć się w kompletną apteczkę, zapas żarówek i bezpieczników,
a także kamizelki odblaskowe, koniecznie przewożone w kabini...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy