Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności

27 marca 2018

Zakupy i znajomość cen produktów zależne od płci

242
Na podstawie wyników raportu platformy MAM – „Polka – strażniczka domowego budżetu”

Zbliżająca się Wielkanoc to jeden z momentów w roku, w którym Polacy kupują więcej produktów z różnych kategorii, a tym samym wy dają więcej, często nie do końca będąc świadomi realnych cen. W okresie przedświątecznym oprócz żywności niezbędnej do przygotowania wielkanocnych potraw nabywane są również m.in.: odzież i obuwie, chemia i kosmetyki, dodatki i ozdoby do domu, upominki dla najbliższych, dozwolone używki czy sprzęt RTV/AGD, który ma pomóc w przygotowaniach lub umilić ten wolny czas. Większość tych zakupów jest zwykle zaplanowana, jednak w zależności od kategorii decyzję o zakupie i samego zakupu dokonują albo kobiety, albo mężczyźni. Jaki jest zatem podział odpowiedzialności za zakupy poszczególnych kategorii produktów w Polskich domach? Czy Polacy są w stanie oszacować, ile muszą wydać na różne produkty?

POLECAMY

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Provident w tym roku na organizację Świąt Wielkanocy Polacy zamierzają wydać średnio 526 zł, czyli aż o 126 zł więcej niż w roku ubiegłym.[1] Większe wydatki związane są przede wszystkim ze wzrostem cen poszczególnych produktów, ale również z rosnącym poczuciem poprawiania się sytuacji materialnej Polaków. W przypadku wydatków w okresie wielkanocnym sposób ich spędzania – urządzanie świąt w domu, wizyty u rodziny czy znajomych, wyjazd – nie ma większego znaczenia. Jeśli pieniądze nie zostaną wydane na duże zakupu spożywcze, to zostaną przeznaczone na inne cele – np. pobyt, podróż czy upominki, które z okazji Wielkiejnocy nadal wręcza niemal połowa Polaków. Za które zakupy, nie tylko te związane ze świętami, częściej odpowiadają Panie, a co częściej kupują Panowie? Czy Polacy orientują się w cenach produktów, które kupują i czy znajomość tych cen ma związek z płcią?

Wyniki raportu platformy do opłacania i obniżania rachunków za media – MAM, która analizuje zachowania konsumentów, by oferować rozwiązania dostosowane do ich potrzeb, odpowiadają na wszystkie te pytania.

Płeć na zakupach

Jak wynika z badania platformy MAM kobiety w polskich gospodarstwach domowych odpowiadają częściej za zakup: chemii i kosmetyków (60%), żywności (ponad 48%), leków i suplementów (ponad 48%), odzieży, obuwia i dodatków (46,5%), produktów dla dzieci (46%), produktów dla zwierząt (32%) oraz produktów do domu i ogrodu (31%). Panowie natomiast znacznie częściej odpowiadają za zakup: samochodu (ponad 49%), używek (38%) czy sprzętu RTV/AGD (niemal 38%).

 

 

W przypadku zakupów związanych z codziennym funkcjonowaniem domu badani często wskazywali również identyczne zaangażowanie obu płci. Według ankietowanych w kategoriach o wysokich wynikach związanych z nabywaniem produktów tak samo często przez kobiety jak i mężczyzn znalazły się: sprzęt RTV/AGD (36,5%), produkty do domu i ogrodu (ponad 36%), odzież, obuwie i dodatki (36%), żywność (niemal 32%), leki i suplementy (ponad 30%), produkty dla zwierząt (ponad 28%), chemia i kosmetyki (ponad 22%) oraz produkty dla dzieci (ponad 21%).

Choć badani tylko w 10% przypadków deklarują, że to kobiety częściej dokonują zakupu samochodu, gdyż jest to domena mężczyzn, to odpowiedzi – kobieta i mężczyzna tak samo często – udzieliło ponad 26% badanych, co oznacza, że odsetek Pań samodzielnie nabywających auto jest znacznie większy niż można by się spodziewać. 

Hobby i rozrywka oraz sport i turystyka to kategorie, w których kobiety i mężczyźni dokonują zakupów tak samo często – stan taki deklarowało w każdej z tych kategorii odpowiednio po 46% badanych.

Otrzymane w raporcie przygotowanym przez platformę MAM wyniki umacniają funkcjonujące w Polsce stereotypy, w których to kobieta częściej odpowiada za codzienne funkcjonowanie dom i rodziny, a tym samym nabywanie niezbędnych produktów, choć widoczne są w nim również tendencje równościowe, rozkładające ciężar dokonywania zakupów podstawowych produktów na obie płci.

 

 

Kto lepiej odnajduje się w labiryncie cen?

Jako główne „menadżerki” domowych finansów, kobiety, z reguły lepiej od mężczyzn, znają ceny rynkowe większości niezbędnych do funkcjonowania gospodarstwa domowego produktów i usług. Kobiety zdecydowanie lepiej niż mężczyźni orientują się w cenach: chemii i kosmetyków (ponad 58%), odzieży, obuwia i dodatków (ponad 52%), żywności (ponad 50%),...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy