Jeśli chcemy, żeby samochód służył bezproblemowo przez wiele lat, należy pamiętać o regularnych wizytach w serwisie. Ekspert Shell Helix radzi jak często i w jakich sytuacjach warto odwiedzić warsztat.
POLECAMY
Najprostszą wskazówką
definiującą częstotliwość wizyt w serwisie jest oczywiście spojrzenie
do książki serwisowej i sprawdzenie zaleceń producenta. Niestety, od wielu już
lat panuje niepokojący trend sztucznego wydłużania czasu między obligatoryjnymi
wizytami w warsztacie, co zdecydowanie nie ma dobrego wpływu na podzespoły
samochodu.
– Jako rozsądne minimum pomiędzy przeglądami u mechanika powinniśmy przyjąć przebieg 15 000 kilometrów lub okres jednego roku. Z taką częstotliwością należy wymieniać olej silnikowy. Większość olejów z czasem zaczyna tracić swoje właściwości, co skutkuje spadkiem poziomu ochrony jednostki napędowej i stopniowym pogarszaniem się jej kondycji – komentuje Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.
Płyny pod kontrolą
Znacznie rzadziej, ale również regularnie, należy wymieniać płyn hamulcowy, gdyż chłonie on wilgoć z otoczenia, co sprawia, że obniża się temperatura jego wrzenia. Stan ten może doprowadzić do szybkiego „zagotowania się” hamulców, co niemal uniemożliwi zatrzymanie auta! Zaleca się jego wymianę co dwa lata lub co 60 000 kilometrów.
Większość producentów nie wskazuje jednoznacznie na terminy wymian płynu chłodniczego oraz oleju w skrzyni biegów. Nie znaczy to jednak, że nie ulegają one degradacji czy zużyciu.
Jeśli więc nie
ma o tym słowa w instrukcji, powinniśmy wymieniać płyn chłodniczy co 2-4 lata,
w zależności
od intensywności eksploatacji. Natomiast w przypadku manualnej skrzyni biegów co
5 lat lub 100 000 kilometrów. Właściciele „automatów” powinni
przeprowadzić pierwszą wymianę nawet po 60 000 kilometrów (jeśli
użytkujemy samochód intensywnie), a kolejne co 30-40 000 kilometrów.
Klimatyzacja tworzy klimat
Przynajmniej raz do roku należy również serwisować klimatyzację. Standardowy przegląd powinien obejmować wymianę filtra kabinowego, a także odgrzybianie całej instalacji. Wpływa to nie tylko na wydajność całego układu, ale także na nasze zdrowie. Korzystanie z zanieczyszczonej klimatyzacji może w skrajnych przypadkach sprawić, że nabawimy się alergii. Istotne jest także kontrolowanie poziomu chłodziwa w układzie. Jego niski poziom powoduje spadek wydajności chłodzenia, a zupełny brak może doprowadzić do zatarcia się sprężarki, której naprawa jest bardzo kosztowna.
Przy okazji standardowej wizyty w serwisie warto sprawdzić ogólny stan techn...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!