Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

8 listopada 2021

NR 60 (Październik 2021)

Weryfikacja konkurencji online krok po kroku - jakie narzędzia wspierają Marketing Managera?

0 39

Życie marketing managerów często nie jest usłane różami – na ich barkach często spoczywa zdecydowanie zbyt wiele zadań! Zapewne docenią zatem opcję automatyzacji chociaż niektórych, codziennych obowiązków.

W marketingu niektóre informacje o konkurentach są na wagę złota i pozwalają na optymalizację własnych działań. W dzisiejszym artykule zaprezentuję dziewięć narzędzi dla każdego marketing managera, który chce jeszcze lepiej analizować konkurencje na każdym szczeblu. 

POLECAMY

#1 Mediatoolkit – sprawdź, co o nich mówią!

Mediatoolkit to narzędzie do social media monitoringu i social listeningu, dzięki którym dokładnie „przysłuchasz” się wszystkiemu, co w sieci piszczy o Twojej konkurencji. 
W czasie rzeczywistym, możesz sprawdzić wzmianki w mediach społecznościowych, na blogach czy forach, czy innego rodzaju stronach internetowych. 
Da Ci to zdecydowanie więcej informacji niż wyłącznie to, co publikują, czy w jakim zakresie aktywni są Twoi konkurenci. Zmierzysz też sentyment ich odbiorców względem marki, zobaczysz, w jaki sposób komunikują się z nią, porównasz kilku konkurentów w jednym miejscu. 
Naturalnie, narzędzie pozwala Ci sprawdzić też wzmianki o Twoim biznesie, dzięki którym możesz uzyskać dostęp do bezcennych danych, które pozwolą Ci zbudować przewagę konkurencyjną. 
 

 Rys. 1. mediatoolkit.com 

 

Must have dla marketing managerów, którzy chcą zdobyć jak najwięcej jakościowych danych!

 

#2 Ahrefs – sprawdź ich content!

Content to marketingowy król, który dzierży berło nie od wczoraj. Dzięki narzędziom, takim jak Ahrefs, możesz przeanalizować działania SEO i strategie content marketingowe Twoich konkurentów (rys. 2). 
Ahrefs to kopalnia wiedzy o najlepszych podstronach konkurencji czy liczbie i rodzaju linków, które pozyskują. W panelu Ahrefs możesz przejrzeć swoich konkurentów właściwie od stóp do głów, sprawdzając słowa kluczowe i treści, które wykorzystują i na które rankują.
 

 Rys. 2. ahrefs.com


Ahrefs pozwoli Ci nie tylko na profesjonalną analizę innych biznesów pod kątem SEO i contentu, ale i audyt Twojego własnego – dzięki danym z Ahrefs łatwo przygotujesz plan publikacji treści, zweryfikujesz obszary do optymalizacji, czy wyszukasz ciekawe możliwości linkowania. Skorzystanie z modułu Broken Links może pomóc Ci w zdobyciu dodatkowych wzmianek w sprytny sposób!

#3 Facebook Ads Library – sprawdź ich sociale!

Jeśli odwiedzasz strony swoich branżowych konkurentów, istnieje spore prawdopodobieństwo, że na Facebooku lub Instagramie niemal śledzą Cię ich reklamy. Niewielu marketing managerów wie jednak, że nie musi czekać na pojawienie się reklam konkurencji w newsfeedzie, by wiedzieć, co promowane jest „po drugiej stronie rzeki” (rys. 3)! 
 

 Rys. 3. Panel Facebook Ads Library


W panelu Facebook Ads Library, możesz wybrać region i markę tak długo, jak „istnieje” w mediach społecznościowych. W odpowiedzi na zapytanie Facebook Ads Library zwróci wyniki w postaci wszystkich reklam, które dana marka w danym momencie publikuje na Facebooku, Instagramie lub w obrębie Messengera.
 

Darmowa baza wiedzy o konkurentach, z której grzech nie skorzystać! 


#4 Social Blade – sprawdź ich statystyki!

Social Blade pozwoli Ci na przeanalizowanie profili społecznościowych Twoich konkurentów na najpopularniejszych platformach. 
Reklama to dźwignia handlu, a jednym z najbardziej efektywnych kanałów promocji, niezmiennie od lat, są media społecznościowe. Jak skutecznie przeanalizować działania Twojej konkurencji w social mediach? Ręczne podglądanie ich działań oczywiście może pomóc, jednak nie dostarczy całości danych. 
Rozwiązaniem jest Social Blade, z pomocą którego możesz w szybki i prosty sposób wygenerować kompleksowe zestawy danych o swojej konkurencji w mediach społecznościowych (rys. 4).
 

 Rys. 4. socialblade.com


Social Blade oferuje jeszcze jedną, ciekawą funkcję – możesz wykorzystać to narzędzie do zweryfikowania influencerów czy blogerów, których chcesz zaprosić do wspólnej akcji promocyjnej. Influcener marketing cieszy się sporą popularnością, ale dobranie odpowiednich osób do kampanii może być dużym wyzwaniem. Social Blade pozwoli Ci na szybką ewaluację, czy dana osoba lub firma jest odpowiednim partnerem do współpracy. 

#5 Phlanx.com – sprawdź ich Instagram!

Narzędziem podobnym do Social Blade, przeznaczonym jednak w całości Instagramowi, jest Phlanx.com. Oprócz możliwości zmierzenia zaangażowania czy liczby postów w celu oceny jakości profilu, Phlanx oferuje darmowe narzędzia do porównania zaangażowania wybranych profili na wielu platformach (rys. 5). 
 

 Rys. 5. phlanx.com


Jak Phlanx może pomóc marketing managerom? To proste! Nie tylko możesz przeanalizować zaangażowanie konkretnej marki w social mediach, ale również porównać wysiłki wszystkich interesujących Cię konkurentów. Phlanx nie będzie panaceum na Twoją marketingową strategię, ale z pewnością może dostarczyć Ci sporo danych, które możesz wykorzystać do swoich działań. 

#6 Buzzsumo – sprawdź, o czym jest głośno!

Co w sytuacji, kiedy nie chcesz zamykać się na sprawdzanie wysiłków marketingowych zaledwie kilku konkurentów w branży? Z pomocą przychodzi Buzzsumo, dzięki któremu możesz znaleźć publikacje w danej kategorii, które cieszą się popularnością w mediach społecznościowych.
Poniżej znajdziesz przykład publikacji na frazę „kolczyki”, które okazały się stosunkowo angażujące dla odb...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy