Dołącz do czytelników
Brak wyników

W 2020 roku już każdy Polak będzie miał dostęp do Internetu

Artykuł | 3 października 2016 |
197
Do 2020 roku już każdy Polak będzie miał dostęp do Internetu. Tak optymistyczną prognozę głosi McKinsey Global Institute. Za 4 lata udział Sieci teleinformatycznych w polskim PKB ma sięgnąć 9,5 proc, generując blisko 345 mld złotych. Polska wkracza w fazę przyspieszonej internetyzacji.

Do 2020 roku już każdy Polak będzie miał dostęp do Internetu. Tak optymistyczną prognozę głosi McKinsey Global Institute. Za 4 lata udział Sieci teleinformatycznych w polskim PKB ma sięgnąć 9,5 proc, generując blisko 345 mld złotych. Polska wkracza w fazę przyspieszonej internetyzacji.

POLECAMY

Według badania Gemius dostęp do Internetu w Polsce w zeszłym roku deklarowało 70 proc. członków naszego społeczeństwa. Oznacza to, że nad Wisłą jest około 25 mln internautów. Znacznie większy odsetek internetyzacji można odnotować w polskim biznesie, gdzie – według firmy analitycznej Deloitte – do globalnej Sieci w minionym roku podpiętych było blisko 93 proc. firm. Niemal wszystkie (91,9 proc.) korzystały z łączy szerokopasmowych.

W tym roku polski Internet kończy 26 lat, a na przestrzeni ostatnich dwóch dekad Polska wykonała olbrzymi skok technologiczny. Nasza przygoda z Internetem zaczęła się 26 września 1990 roku, w Instytucie Fizyki Jądrowej w Krakowie, który – jako pierwszy podmiot w Polsce – uzyskał własny adres IP. Jednak „drugie otwarcie” Internetu przypadło… na sześć lat później: w kwietniu 1996 roku. To właśnie wtedy firma TP SA udostępnia konsumentom możliwość łączenia się z Siecią. Początkowo zarówno użytkownicy domowi, jak i firmy, „wdzwaniali” się do Internetu za pomocą modemu i pamiętnego numeru 0202122. Po serii piknięć i trzasków – otwierał się przed nimi zupełnie nowy, cyfrowy świat. Połączenie z Internetem kosztowało użytkownika tyle, co koszt połączenia miejscowego, choć w niektórych miejscowościach za minutę internetowego połączenia płacono jak za minutę połączenia zamiejscowego. Jeden internetowy impuls kosztował wówczas 29 groszy i naliczał się co trzy minuty. Za godzinę spędzoną w Sieci należało zatem zapłacić 5,80 zł. Trzy lata później, czyli w 1999 roku, weszła w życia stała promocja: dostęp do Sieci w godzinach 22 – 8 rano kosztował połowę taniej, a internetowy impuls naliczał się już co 6 minut.

W obu przypadkach prędkość łącza pozostawiała jednak sporo do życzenia. Podobnie jak bajońskie sumy rachunków, które mocno przetrzepały portfele konsumentów i przedsiębiorców. W latach 1996-97 średnia pensja w Polsce wynosiła odpowiednio 873 i 1 061 zł, więc w budżecie typowego polskiego gospodarstwa domowego dostęp do Internetu był dobrem reglamentowanym. Jednak internetowy boom był już nieodwracalny. Polskie firmy zaczęły poszukiwać innego numeru do cyfrowego świata, niż 0202122. Pierwszą z nich był polski ATM.

– Doszliśmy do przekonania, że powolny, wdzwaniany dostęp do sieci nie utrzyma się długo. Zwłaszcza z punktu widzenia klienta biznesowego była to pięta achillesowa polskiego Internetu. Potrzebna była lepsza, szybsza, wydajniejsza infrastruktura, dlatego zdecydowaliśmy się zainwestować w sieć światłowodową. Na początku stworzyliśmy sieć metropolitalną w Warszawie), aby potem systematycznie zwiększać jej zasięg na cały kraj – wyjaśnia Andrzej Stella-Sawicki z ATM S.A, operator krajowej sieci światłowodowej i największego centrum danych w Polsce.

Jeszcze w 2004 roku z łącz szerokopasmowych korzystało zaledwie 28 proc. polskich firm i raptem co czwarty (25 proc.) domowy użytkownik Internetu. Jednak według analizy firmy McKinsey Global Institute, która powołuje się na strategię Polskiego Narodowego Planu Szerokopasmowego, do 2020 roku już wszyscy Polacy będą mieli możliwość korzystania z cyfrowych zasobów Sieci.

– Fakt, że każdy Polak w 2020 roku będzie miał dostęp do globalnej Sieci, całkowicie przemodeluje optykę firm z sektora e-commerce na sprzedaż internetową. Do tego czasu wartość polskiego rynku e-sprzedaży może przekroczyć próg 62 mld złotych. Jednak aby tak się stało, polskie e-sklepy muszą nadążyć z wdrożeniami technologii, które pozwolą im wycisnąć wszystkie soki z internetyzacji i pozwolą skuteczniej konkurować o klienta w przestrzeni cyfrowej – mówi Jakub Kot, CEO Dealavo, polskiej firmy specjalizującej się w tzw. smart-pricingu – Aktualnie łączną wartość sprzedaży w sektorze e-commerce na polskim rynku szacuje się na poziomie 34 mld zł rocznie. Za 4 lata, dzięki zastosowaniu nowych technologii, e-sklepy będą miały szansę na podwojenie swojej sprzedaży. Warto pamiętać, że w 2020 roku wzrośnie w Sieci nie tylko liczba internautów, lecz również liczba e-sklepów. Obecnie jest około 23,5 tysiąca sklepów internetowych. W 2020 roku będzie ich już ponad 30 tysięcy. Wraz z rozwojem rynku e-commerce systematycznie rosło będzie również zapotrzebowanie tego sektora na rozwiązania analityczne. Dla internauty AD 2020 najważniejszym elementem w zakupach internetowych pozostanie niezmiennie cena, więc e-sklepy, rywalizując o portfele użytkowników Sieci, będą musiały skusić ich rozsądną polityką cenową – dodaje Jakub Kot.

Według prognoz firmy eMarketer globalna liczba użytkowników podpiętych do Internetu już w tym przekroczy próg 3 miliardów osób, natomiast do 2018 roku już co drugi człowiek na ziemi będzie internautą. Jak wówczas będzie wyglądała globalna Sieć?

– Internet zmienia się nieustannie i niezwykle dynamicznie. Z roku na rok powiększa swoją objętość o ponad 40 proc., a liczba produkowanych w Sieci danych zwiększa się o 4 300 proc. rokrocznie. Obecnie Internet liczy około 8 Zettabajtów danych, ale do 2020 roku, gdy wszyscy Polacy będą już mieli dostęp do cyfrowych zasobów, liczba danych w Sieci wzrośnie nawet do 45 Zettabajtów. To ogromna ilość informacji, które firmy będą mogły analizować i monetyzować – tłumaczy Piotr Prajsnar, CEO Cloud Techno...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy