Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trendy żywieniowe wprost z wyszukiwarki

Artykuł | 27 października 2016 |
211
Od pewnego czasu coraz popularniejszy jest zdrowy styl życia, rozważniejszy wybór produktów spożywczych i świadomość tego, jak duży wpływ na dobre samopoczucie oraz sylwetkę ma właściwie zbilansowana dieta. Czy ta moda jest również widoczna w internecie? Co interesuje Polaków w związku z żywnością? Czy  jakieś konkretne produkty znacznie zyskują lub tracą popularność? Odpowiedzi na te pytania dostarcza analiza trendów z wyszukiwarki Google.

Od pewnego czasu coraz popularniejszy jest zdrowy styl życia, rozważniejszy wybór produktów spożywczych i świadomość tego, jak duży wpływ na dobre samopoczucie oraz sylwetkę ma właściwie zbilansowana dieta. Czy ta moda jest również widoczna w internecie? Co interesuje Polaków w związku z żywnością? Czy  jakieś konkretne produkty znacznie zyskują lub tracą popularność? Odpowiedzi na te pytania dostarcza analiza trendów z wyszukiwarki Google.

POLECAMY

Warszawa, 27 października 2016 r. - Niektóre produkty i potrawy zyskują popularność systematycznie na przestrzeni kilku ostatnich lat. Porównując dane rok do roku (2014 r. vs 2015 r.) okazuje się, że największe wzrosty notują m.in. olej konopny (+93%), olej z czarnuszki (+87%), sól himalajska (+80%), jagody goji (+78%), płatki jaglane (+71%), pad thai (+70%), ciasto szpinakowe (+69%),  pestki moreli (+68%), olej kokosowy (+64%) oraz ramen (+60%). 

W wyszukiwarce dają się również zaobserwować powracające trendy sezonowe, które czasami mogą pojawić się po raz kolejny, ale ze zdwojoną siłą. Produkty i dania tego typu najbardziej zyskujące popularność w analogicznym okresie to na przykład, pierniczki świąteczne (+129%), kasza bulgur  (+111%), leczo z cukinii (+108%), chlebek bananowy (+90%), koktaile (+71%), lody (+69%), orzechy nerkowca (+64%), chłodnik (+63%), nalewka z pigwy (+60%), kawa mrożona (+53%).

Niektóre produkty czy przepisy niespodziewanie stają się wyjątkowo modne. Intensywne i nagłe zainteresowanie może jednak nie potrwać długo. W omawianym przedziale czasowym najszybsze wzrosty odnotowały, sałatka z tortellini (+428%), kasza orkiszowa (+410%), pączki domowe (+324%), tamago (+249%), malinowa chmurka (+173%), mąka kokosowa (+145%), mleko kokosowe (+100%), ocet jabłkowy właściwości (+99%) i zielone koktajle (+83%).

Czym Polacy przestają się interesować?

W ostatnim roku spadło zainteresowanie internautów takimi składnikami i potrawami, jak jagody acai  (-63%), stevia (-34%), zielona kawa (-32%), sałatka z brokułami (-30%), dieta kopenhaska (-26%), dorada (-25%), kawa zielona (-25%), kwas chlebowy (-23%) czy sałatka z rukoli  (-21%).

Niektóre trendy żywieniowe tracą popularność sezonowo i można spodziewać się podobnej tendencji corocznie w tym samym okresie. Często jest to związane z sezonową dostępnością niektórych warzyw, owoców i grzybów czy różnymi okazjami, jak święta. Przykładem takich produktów są, grzyby marynowane (-45%), dynia w occie (-37%), dżem z dyni (-32%), panini (-31%), gęś pieczona (-28%), ryba po japońsku (-28%), sos kurkowy (-23%), ciasteczka maślane (-23%) lub podgrzybek (-22%).

Wśród zapytań, które Polacy wpisywali w wyszukiwarkę można zauważyć również przemijające mody żywieniowe. Dotyczy to produktów i potraw, które osiągnęły już maksimum swojej popularności i nagle zaczynają ją tracić. Jak wskazuje analiza są to, cannelloni, focaccia, smoczy owoc, cydr, zapiekanka z ziemniakami, chaczapuri, kopi luwak, ciasto filo, ciasto z mikrofali czy sznaps.

Czego Polacy szukają w obrębie najpopularniejszych kategorii żywieniowych?

Oleje

Wyszukiwania olejów zarówno dla zastosowań kulinarnych, jak i kosmetycznych od 2010 r. stanowią silny trend charakteryzujący się wzrostami nawet o 30% r/r. Poza wspomnianym już olejem kokosowym, największą popularnością cieszy się również olej z czarnuszki ze wzrostem wyszukiwań na poziomie 87%. Innymi wprawdzie mniej powszechnymi, ale cieszącymi się aktualnie najszybszymi wzrostami są m.in. olej z ostropestu (+50%), olejek różany (+23%), olej rydzowy (+22%) oraz olej z rokitnika (+32%). Co ciekawe olej kokosowy na trwałe zajął już miejsce oleju arganowego - jego popularność w wyszukiwarce wysunęła się na prowadzenie w sierpniu 2014 r. i stale utrzymuje tę tendencję. Olej kokosowy cieszy się największą bezwzględną liczbą wyszukiwań wśród wszystkich haseł żywieniowych notujących obecnie największe wzrosty zainteresowania. Polacy starają się również dowiedzieć jak najwięcej o jego właściwościach zarówno w zakresie żywienia, jak i pielęgnacji urody. Świadczą o tym hasła pojawiające się przy okazji zapytań o olej kokosowy, takie jak właściwości, cena, na włosy, zastosowanie, biedronka, gdzie kupić, do smażenia, na twarz, odchudzanie, opinie, włosy, przepisy, do włosów, rafinowany czy nierafinowany, rossmann, nierafinowany, tłoczony na zimno.

Kasze

Wyszukiwania dla kasz zaczęły znacznie wzrastać w 2013 r. i osiągają obecnie największe wartości. Jest to trend sezonowy, który zazwyczaj trwa od jesieni do wczesnej wiosny. Najpopularniejsze kasze wśród Polaków to ciągle jaglana (+1%) i gryczana (+13%). Top wyszukiwania związane z kaszą to aktualnie kasza bulgur (+111%), kasza pęczak (+43%), kaszotto  (+168%), ciasto z kaszy jaglanej (+55%), rafaello z kaszy jaglanej (+719%), kasza orkiszowa (+410%), sałatka z kaszą jaglaną (+42%), kasza owsiana (+88%).

Polaków interesują również wszelkie możliwe zastosowania kaszy jaglanej. W sieci wyszukują szukają wielu oryginalnych przepisów z jej wykorzystaniem. Najczęściej pojawiające się hasła to płatki jaglane, kotlety z kaszy jaglanej, jaglany detoks, kasza jaglana z warzywami, ciasto z kaszy jaglanej, rafaello z kaszy jaglanej, jaglanka, placki z kaszy jaglanej, kasza jaglana na słodko, sałatka z kaszą jaglaną, budyń jaglany, mąka jaglana, brownie z kaszy jaglanej, sernik z kaszy jaglanej, zapiekanka z kaszy jaglanej.

Zdrowe jedzenie

Polacy coraz większą wagę przywiązują do zdrowego żywienia, dbania o własne samopoczucie i kondycję oraz zbilansowaną dietę. Wyszukiwania dotyczące zdrowego jedzenia (+56%), zdrowego obiadu (+55%) czy zdrowych przekąsek (+43%) stanowią najwyraźniejszy trend zapytań związanych z jedzeniem w ogóle. Spośród zdrowej żywności najszybciej popularność zyskują obecnie przekąski: jagody goji (+78%), pestki moreli (+68%), orzechy nerkowca (+64%) czy orzechy brazylijskie (+43%); przyprawy: sól himalajska  (+80%), acerola  (+40%), graviola  (+56%), ocet jabłkowy przepis (+51%); zdrowe zamienniki kalorycznych przekąsek i składników: bataty pieczone  (+93%), masło klarowane  (+43%), chipsy z jarmużu  (+116%), mleko bez laktozy (+52%) oraz napoje: mleko kokosowe  (+100%), koktajl z kiwi (+84%), woda kokosowa (+99%), yerba  (+60%).

Polacy stale interesują si...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy