Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

10 maja 2022

NR 63 (Kwiecień 2022)

TOP 3 sprawdzone przepisy na klikalny temat

0 380

Chwytliwe nagłówki kojarzą się często z typowymi clickbaitami, które praktykowane są głównie przez portale newsowe tylko po to, żeby przyciągnąć uwagę odbiorców, a także zachęcić ich do przejścia na podstronę. Niestety, sama treść artykułów ma zazwyczaj niewiele wspólnego z tym, co zapowiadał ich temat. Co zrobić, aby zachęcić czytelników do kliknięcia i pozostania na stronie na dłużej? W jaki sposób tworzyć dobre tematy?

Po pierwsze – wiem, do kogo piszę

Wyjściowym elementem tworzenia odpowiednich nagłówków jest ustalenie, do kogo mają one trafić – czyli określenie grupy docelowej i tzw. persony, oraz tego, gdzie dany artykuł będzie publikowany czy na jakie źródło promocji postawimy. Odpowiedzi na pytania dotyczące wieku, płci, miejsca zamieszkania, zainteresowań bądź wykształcenia to podstawa; warto jednak przeanalizować, z którymi tematami nasi odbiorcy najchętniej się zapoznają, ile czasu spędzają na konkretnej podstronie, jakich informacji poszukują i czego może im brakować. 
Pomocne w tym zakresie są analizy dostępne m.in. w narzędziu Google Analytics – szczególnie te dotyczące tego, jak dane treści rezonują oraz jakie zadają pytania czytelnicy w tym zakresie, jakie frazy są najczęściej wyszukiwane w Google Trends, a także tego, po jakich słowach kluczowych użytkownicy trafiają na naszą stronę w Google Search Console. Warto również poświęcić chwilę na weryfikację listy najbardziej popularnych wpisów na blogach konkurencji lub jakie teksty związane z konkretnym zagadnieniem są najczęściej klikane. W tych zadaniach świetnie sprawdza się Buzzsumo – narzędzie pozwalające na zawężenie wyszukiwań do danego kraju, języka, ograniczenia czasowego czy ustawienia filtru tylko na content tworzony przez dziennikarzy. Dzięki temu można na bieżąco monitorować, o czym warto pisać, kto w najlepszy sposób porusza dane zagadnienie oraz komu najbardziej ufają czytelnicy (rys. 1).
 

POLECAMY

Rys. 1. Wyniki wyszukiwania w narzędziu Buzzsumo. Źródło: buzzsumo.com


Po drugie – wpleć słowa kluczowe

Jeżeli ktoś jest regularnym odbiorcą naszych komunikatów, to po wejściu na stronę naturalnie wybierze temat, który najbardziej go interesuje lub dowie się o nim z komunikatu na profilu marki w social mediach. Wyzwaniem będzie jednak pozyskanie przez chwytliwy tytuł nowych czytelników i sprawienie, żeby po wpisaniu konkretnej frazy wybrali nas, a nie konkurencyjny materiał. W tym zakresie świetnie sprawdza się SEO oraz wplatanie do tytułu tekstu głównej frazy kluczowej, mającej największy potencjał, albo całego tzw. długiego ogona – long tail, wpisywanego przez użytkowników w wyszukiwarkę. W jaki sposób najlepiej to sprawdzić? Korzystając z dostępnych – po części w darmowym zakresie – takich narzędzi, jak m.in. Ubersuggest – który pozwala zobaczyć, ile razy średnio w miesiącu wyszukiwane jest słowo w połączeniu z innymi wyrazami. Dodatkowe pomysły na tematy można czerpać z zakładki content ideas, która pokazuje konkretne nagłówki oraz ich popularność (rys. 2).
 

Rys. 2. Potencjał frazy „wakacje”. Źródło: neilpatel.com/en/ubersuggest


Search intent lub inaczej user intent to tzw. intencja wyszukiwania użytkownika, czyli cel, a zarazem potrzeba, przez którą odbiorca wpisuje daną frazę. Żeby skutecznie wykorzystać to narzędzie, należy zweryfikować rodzaj intencji, dzielącej się na:

  • chęć wiedzy, zrobienia czegoś – frazy informacyjne, np. jak zrobić puszysty sernik;
  • chęć dotarcia do konkretnej informacji – frazy nawigacyjne, np. Imię + Nazwisko LinkedIN czy Facebook rejestracja;
  • przygotowanie do transakcji – frazy przygotowujące do transakcji, np. najlepszy odkurzacz bezprzewodowy;
  • zapytania transakcyjne – frazy transakcyjne, np. fryzjer farbowanie Poznań; Macbook Air sklep internetowy.

Widząc już, co kieruje odbiorcami i jaka najczęściej intencja przyciąga ich na naszą stronę, możemy pracować nad konkretnym tematem. W tym celu warto wspierać się rozwiązaniami dostępnymi online, które pokazują, jakie zapytania łączą się z ogólną frazą – m.in. znanym Answer The Public czy jego w pełni darmową, ale nieco uproszczoną alternatywą Search Intent Tool UK. Narzędzie to pozwala sprawdzić najczęściej występujące frazy, powiązane z naszym wyszukaniem (rys. 3).
 

Rys. 3. Wyniki wyszukiwania na frazę „wakacje”. Źródło: searchintent.co.uk


Po trzecie – stosuj odpowiednie formy

Dobranie odpowiednich słów kluczowych może okazać się niewystarczające, jeżeli zostaną one przedstawione w formie tematu, który nie wzbudza zainteresowania i nie intryguje. O jakich sprawdzonych metodach tworzenia tematów należy pamiętać i co warto zrobić, żeby czytelnik kliknął dany nagłówek?
Pytaj – niezmiennie dużą popularnością cieszą się tematy artykułów skonstruowane w formie pytań, ponieważ to one wpisywane są najczęściej w wyszukiwarki. Trzeba uważać, żeby ich forma nie była jednak przewidywalna, a przede wszystkim, aby treść artykułu rzeczywiście na nie odpowiadała. Nie ma prostszego sposobu na stracenie zaufania czytelnika niż ściągnięcie jego uwagi przez atrakcyjny nagłówek z pytaniem, na które nie znajduje odpowiedzi po jego lekturze – co chyba doskonale wie każdy, kto próbował sprawdzić, czy ta niedziela jest handlowa. W jaki sposób je tworzyć? Wykorzystując tzw. metodę 5W+H, czyli akronim oznaczający najważniejsze pytania: what, who, when, where, why i how – co, kto, kiedy, gdzie, dlaczego i jak.

Przykład
Jak szybko nauczyć się języka francuskiego? Kiedy najlepiej kupić nowego Iphone? Gdzie warto pojechać na weekend? 

Doradzaj i zdradzaj sekrety – w gąszczu setek podobnych tematów, trzeba zapewnić użytkowników, że wybierając naszą stronę, nie zmarnują swojego czasu i otrzymają wymierną korzyść. Warto pokazać, że mamy doświadczenie, którym chętnie się dzielimy, a czytelnik po lekturze danego tekstu zyska wartość dodaną.

Przykład
Jak stworzyć skuteczny opis produktu, który zachęci do s...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy