Dołącz do czytelników
Brak wyników

TNS Connected Life: prawie połowa internautów podczas wieczornego oglądania telewizji równocześnie wykorzystuje smartfon, tablet lub komputer [infografika]

Artykuł | 2 września 2014 |
70
Telewizja nie odpuszcza - dorośli na całym świecie pozostają bardzo przywiązani do tego tradycyjnego kanału. Jednak, jak wynika z najnowszego raportu TNS Connected Life, gwałtownie zmieniają swoje nawyki oglądania telewizji.

Telewizja nie odpuszcza - dorośli na całym świecie pozostają bardzo przywiązani do tego tradycyjnego kanału. Jednak, jak wynika z najnowszego raportu TNS Connected Life, gwałtownie zmieniają swoje nawyki oglądania telewizji.

Choć więc romans z telewizją trwa w najlepsze, okazuje się, że sama nie jest w stanie zaspokoić coraz większego apetytu widzów na atrakcyjne treści. W efekcie coraz popularniejsza staje się telewizja online oraz zjawisko tak zwanego multiscreeningu, czyli równoczesnego oglądania telewizji i korzystania z urządzeń elektronicznych (smartfonów, tabletów, komputerów).

Connected Life, badanie obejmujące ponad 55 000 internautów na całym świecie, pokazuje, że prawie połowa z nich (48%) oglądając telewizję wieczorem (po kolacji) równocześnie korzysta z innych urządzeń podłączonych do Internetu: zagląda do serwisów społecznościowych, sprawdza e-maile czy dokonuje zakupów. Jest to związane z coraz większą liczbą posiadanych urządzeń. Jak wskazują wyniki raportu, na świecie jeden internauta korzysta średnio z 4 urządzeń[1], natomiast w Australii, Niemczech i Wielkiej Brytanii średnia ta wzrasta do 5. W Polsce poziom nasycenia urządzeniami jest tylko nieznacznie niższy niż w krajach zachodnich (średnia 4,6). Zestaw smartfon + laptop + telewizor jest bazową kombinacją ekranów współczesnego e-konsumenta. Natomiast od jego wieku, sytuacji rodzinnej i zainteresowań zależy, jakie kolejne (średnio dwa) urządzenia dołączą do tej kombinacji.

Nasze zapotrzebowanie na treści na żywo i dostępne od zaraz można było doskonale zaobserwować kilka tygodni temu, podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Widzowie na całym świecie uczestniczyli w tym globalnym sportowym wydarzeniu, korzystając z wielu różnych urządzeń, zarówno w domu jak i poza nim, równocześnie angażując się w dyskusje w mediach społecznościowych. Na polskim rynku dodatkowym stymulatorem tego trendu jest polityka operatorów, którzy transmisję wydarzeń sportowych na urządzenia mobilne dodają do oferty jako wartość dodaną (bez zmniejszania limitu transferu danych w ramach abonamentu)[2].

Chęć oglądania ulubionych programów telewizyjnych bez konieczności czekania na godzinę transmisji napędza zapotrzebowanie na wszelkie treści video dostępne online, które nie są nadawane w tradycyjnym modelu „ramówki”: poza serwisem Youtube, to także wszelkie „transmisje na żywo” w sieci czy płatne serwisy z filmami. Jedna czwarta badanych (25%) globalnie ogląda codziennie tego typu treści video online, które są coraz poważniejszą alternatywą dla oferty tradycyjnych nadawców telewizyjnych.  

„W Polsce udział osób codziennie oglądających treści video w sieci jest mniej więcej na poziomie średniej globalnej (24%). Jednak ciekawsze i znacznie mniej abstrakcyjne będzie porównanie z konkretnymi krajami w Europie. Na przykład w Niemczech zaledwie co dziesiąty (10%) internauta zadeklarował oglądanie treści video codziennie, natomiast we Włoszech aż jedna trzecia (33%). Oczywiście praktycznie każdy internauta, niezależnie od szerokości i długości geograficznej, przynajmniej od czasu do czasu ogląda „jakieś filmiki” w sieci. Różnice dotyczą częstotliwości oglądania. Podany przykład Niemiec i Włoch odzwierciedla pewien wzorzec widoczny w skali całych regionów: średni odsetek deklarujących codzienne oglądanie materiałów video online dla Europy Północno-Zachodniej wynosi 13%, a dla Europy Południowo-Wschodniej – 31%” – zauważa Andrzej Olękiewicz z TNS Polska, lokalny lider projektu Connected Life.

Pomimo szybko rosnącej konsumpcji treści online nadal tradycyjny telewizor odgrywa ważną rolę w naszym życiu – bo przecież codziennie zasiada przed nim trzy czwarte (75%) internautów na świecie. Dla Polski obserwujemy podobną intensywność oglądania – 76% ankietowanych czyni to każdego dnia. Analogiczny wskaźnik dla Niemiec wynosi 78%, a dla Włoch – aż 82%. Warto dodać, że wśród badanych było bardzo mało osób, które w ogóle nie oglądają telewizji – globalnie ich udział wynosi 5%, a dla krajów europejskich tylko 2-3%.

„Każdy z nas ma inne potrzeby informacyjne i sposób korzystania z m...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy