Dołącz do czytelników
Brak wyników

Analityka internetowa

18 lutego 2021

NR 56 (Luty 2021)

Sześć pytań, które powinien sobie zadać każdy bloger

84

Informacja o tym, ilu użytkowników wchodzi na Twojego bloga, to zdecydowanie za mało. Nie wystarczy też wiedza, ile razy wyświetlają każdy post. Ani statystyki dotyczące czasu, który spędzają na stronie.

Jeśli chcesz rozwijać swojego bloga, musisz sięgnąć po więcej. I wcale nie chodzi o to, żebyś został wirtuozem analizy danych. Na początek wystarczy, że odpowiesz sobie na sześć prostych pytań. 

POLECAMY

1. W jakim celu piszę bloga?

Mogę śmiało postawić tezę, że nie piszesz bez powodu. Treści, które tworzysz, mają pomóc Ci osiągnąć jakiś cel. Nawet jeśli nie masz w głowie konkretnej strategii content marketingowej i piszesz tylko dla przyjemności. Pewnie chcesz, żeby odwiedzający czytali Twoje posty? A może, żeby zapisywali się do newslettera? Albo pobierali e-booka, którego dla nich napisałeś? Być może zamierzasz zarabiać na reklamach? A może Twój blog powstał, aby wspierać sprzedaż w Twoim sklepie internetowym? 
Określ, na czym Ci zależy, jakie działania odbiorców na Twoim blogu uznasz za sukces. Ustaw je jako cele na koncie Google Analytics (możesz to zrobić tutaj: Administracja > Widok > Cele) i sprawdź, czy udaje Ci się je osiągnąć. 
Cele w Google Analytics znajdziesz w sekcji Konwersje. Zobaczysz je też jako metryki w większości raportów, dzięki czemu będziesz mógł sprawdzić efektywność swojego bloga przez pryzmat różnych kanałów pozyskiwania ruchu, typów urządzeń, stron docelowych czy grup odbiorców (rys. 1).
 

Instrukcja tworzenia celów: bit.ly/2HcSxgQ 

 

Rys. 1. Realizacja celu Zapis do newslettera wg źródeł ruchu

2. Kim są moi czytelnicy? 

Z pewnością tworzysz treści skierowane do określonej grupy docelowej. Ale czy na pewno do niej docierasz? Odpowiedź znajdziesz w sekcji Odbiorcy. Z raportów dowiesz się m.in.:

  • kim są Twoi czytelnicy – ile mają lat, jaka płeć wśród nich dominuje?
  • skąd pochodzą – czy są to duże, czy małe miejscowości?
  • czym się interesują – może znajdziesz tu inspirację dla nowych tematów?
  • z jakich urządzeń korzystają – czy częściej czytają na komputerach czy na smartfonach?
  • czy realizują Twój cel – którzy odbiorcy konwertują najlepiej?

Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci tworzyć lepsze treści dopasowane do Twoich odbiorców oraz prawidłowo targetować kampanie reklamowe.
 

Google wie o nas naprawdę całkiem sporo. Pod tym linkiem możesz sprawdzić, co wie na Twój temat: adssettings.google.com 


Jeśli Twoi najlepsi czytelnicy to głównie kobiety w wieku 25-44 lat, spróbuj dowiedzieć się o tej grupie więcej, np. skąd przychodzą, co czytają, jakimi ścieżkami poruszają się po blogu, gdzie napotykają problemy. Wykorzystaj do tego segmentację zaawansowaną (rys. 2).
 

Więcej informacji o segmentach zaawansowanych: https://bit.ly/3kCAQou

 

Rys. 2. Przykład tworzenia segmentu zaawansowanego


W raporcie Odbiorcy sprawdzisz również, czy Twój blog przyciąga więcej nowych czy powracających odbiorców. Dobrze jest zwiększać zasięg i docierać do nowych czytelników, ale prawdziwym sukcesem dla autora jest posiadanie stałego grona czytelników. Jeśli ktoś wraca, to znaczy, że ceni treści, które publikujesz. Porównaj dane dla nowych i powracających odbiorców miesiąc do miesiąca i sprawdź, czy rośnie grono Twoich stałych czytelników. 

3. Skąd pozyskuję ruch na blogu?

Ruch jest siłą napędową Twojego bloga. Nie ma znaczenia, jak niesamowite stworzysz posty, jeśli nikt ich nie przeczyta. 
W raportach w sekcji Pozyskiwanie sprawdzisz, skąd pozyskujesz ruch na blogu i jak przekłada się on na realizację Twoich celów. Zacznij od raportu Pozyskiwanie > Cały ruch > Kanały. Znajdziesz w nim najważniejsze kanały pozyskiwania ruchu, czyli:  

  • Organic Search – wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwania, 
  • Paid Search – wejścia z płatnych wyników wyszukiwania, 
  • Social – odesłania z serwisów społecznościowych,
  • Referral – odesłania z innych witryn, na których znajduje się link do Twojego bloga,
  • Email – wejścia z linków zamieszczanych w wiadomościach email, 
  • Display – wejścia z reklam displayowych,
  • Direct – wejścia bezpośrednie (ale to też wszystkie źródła wizyt nierozpoznane przez Google).

Google Analytics oferuje oddzielną sekcję dla ruchu z mediów społecznościowych. Jeśli dużo aktywności poświęcasz na obecność w serwisach social, zajrzyj koniecznie do raportów Pozyskiwanie > Sieci społecznościowe.
 

Mówiąc o ruchu bezpośrednim, myślimy najczęściej o odwiedzających, którzy wpisują adres naszej strony w pasek przeglądarki. To faktycznie prawda. Niestety, nie cała prawda. Do kanału Direct zaliczają się także m.in.:
  • linki umieszczone w dokumentach offline, np. PDF, ulotki,
  • linki skrócone przez niektóre narzędzia do skracania,
  • linki w wiadomościach email, jeśli kliknięte zostaną w programie pocztowym (np. Thunderbird, Outlook),
  • przekierowania z witryn z protokołem HTTPS (jeśli Twój blog zawiera HTTP),
  • ruch z niektórych aplikacji mobilnych. 
Jednym ze sposobów prawidłowego rozpoznawania ruchu bezpośredniego w Google Analytics jest stosowanie parametrów UTM do oznaczania adresów URL. Możesz do tego wykorzystać narzędzie od Google – Campaign URL Builder https://bit.ly/3pFep5Y.


4. Które z moich postów są najlepsze? 

Przejdź do raportu Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony i sprawdź, które wpisy na Twoim blogu są najpopularniejsze, czyli mają największą liczbę odsłon. Czy widzisz jakieś wzorce? Być może, wszystkie wpisy należą do tej samej kategorii na Twoim blogu? Może dotyczą tych samych tematów? A może długość wpisów jest podobna? 
Polecam Ci wykorzystać do takiej analizy grupowanie treści (rys. 3). Możesz je ustawić tutaj: Administracja > Widok > Grupowanie treści. 
 

Instrukcja tworzenia grup treści: bit.ly/3kBeWlq 


Grupowanie treści pozwoli Ci stworzyć logiczną strukturę dla Twoich wpisów. Będziesz mógł je pogrupować wg wspólnych cech, np.:

  • tematów (czy popularniejsze są Twoje wpisy o modzie czy o dietach), 
  • formatów (np. tekst, infografika, wideo),
  • autorów (jeśli poza Tobą teksty tworzy więcej osób),
  • długości (czy lepiej sprawdzają się krótkie czy długie teksty), 
  • dat publikacji (czy popularniejsze są nowe czy starsze wpisy). 

Dane znajdziesz w raporcie Wszystkie strony – nad tabelą wybierz wymiar podstawowy Grupowanie treści. 
Wiedząc, które wpisy cieszą się popularnością wśród Twoich odbiorców, możesz poświęcić więcej czasu na przygotowanie podobnych. Ale uważaj – kuszące jest stwierdzenie, że skoro niektóre wpisy są wyświetlane częściej niż inne, to odzwierciedlają tematy najbardziej lubiane przez Twoich odbiorców. Wcale nie musi tak być. Niektóre z postów mogą mieć np. chwytliwe nagłówki zachęcające do kliknięcia, a przez to generujące wiele odsłon. Wyświetlanie posta nie jest jednak jednoznaczne z jego przeczytaniem.  
Jeśli chcesz wiedzieć, czy Twój wpis faktycznie angażuje odbiorców skonfiguruj na swoim koncie Analytics śledzenie scrollowania strony. Sprawdzisz w ten sposób, czy odbiorcy przewijają Twój post i jak głęboko to robią – możesz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy