Dołącz do czytelników
Brak wyników

Szczęśliwy jak Polak w pracy

Artykuł | 9 listopada 2016 |
217

Warszawa, 09 listopada 2016 r. Koniec ze stereotypem Polaka marudy i bumelanta! Mimo obiegowych opinii, że słyniemy z narzekania i marudzenia, nasze narodowe malkontenctwo nie przekłada się na pracę. Badanie zrealizowane przez niezależny instytut Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services pokazuje, że Polak jest nie tylko zadowolony z pracy, ale także zaangażowany. Systematyczna poprawa kondycji polskiego rynku pracy przekłada się na optymizm pracowników. Aż 75 % aktywnych zawodowo Polaków jest zadowolonych ze swojej pracy. Jedynie co 10 jest niezadowolony i zwykle są to osoby wypalone zawodowo, nie lubiące i nie czujące satysfakcji z tego czym się zajmują. Polacy też wcale nie lenią się w pracy. Zaangażowanie, czyli brak znudzenia i chęć jej wykonywania pomimo zmęczenia czy licznych czynników odwracających uwagę deklaruje aż 89 % badanych. Wygląda na to, że przekorne stwierdzenie „Szczęśliwy jak Polak w pracy” jest nieprawdziwe. Różne drogi do szczęścia Pracownik, który lubi swoją pracę to prawdziwy skarb dla firmy. Nie ma bowiem nic gorszego, niż osoba, która przychodzi odsiedzieć obowiązkowe osiem godzin i swoje zadania wykonuje od niechcenia odliczając godziny i minuty do wyjścia z pracy. Zadowolony pracownik do obowiązków przystępuje z zaangażowaniem, dobrze mówi o swojej firmie, ma niższą podatność na wypalenie, jest wydajniejszy i nie zamierza zmieniać pracy. To każe się zastanowić co to znaczy być szczęśliwym oraz co wpływa na to szczęście ? - Nie ma jednego sposobu na motywowanie (uszczęśliwienie) wszystkich. Jednym z wyzwań przed którym stoją pracodawcy jest zróżnicowanie pracujących ze sobą ludzi. Obecnie firmy zatrudniają kilka pokoleń pracowników. Generacje X, Y, a nawet Z, mają nie tylko różne wymagania, aspiracje, ale przede wszystkim potrzeby. Warto wiedzieć, co je charakteryzuje i motywuje zwłaszcza, że coraz więcej firm ma problemy ze znalezieniem i zatrzymaniem pracowników, a zwłaszcza milenialsów – powiedziała Magdalena Słomczewska – Klimiuk, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników, Sodexo Benefits and Rewards Services. Milenialsów, którzy już stanowią około połowy osób w tzw. wieku produkcyjnym, a za 10 lat będą główną siłą napędową gospodarki wyróżnia przeświadczenie o swojej wyjątkowości i wysokich kompetencjach, przedsiębiorczość oraz pewność siebie. Kluczowa jest dla nich atmosfera w pracy (65 %), bycie docenianym przez przełożonych (62 %) oraz zapewnienie równowagi między życiem prywatnym a pracą (60 %). Z kolei najmłodsi pracownicy (generacja Z), którzy dopiero wkraczają na rynek pracy są bardziej świadomi od poprzednich pokoleń - ich praca musi być celowa i ciekawa (72 %). Są też niecierpliwi i nastawieni na szybki feedback. Chcą być doceniani i motywowani przez przełożonych (72 %). Co ciekawe najstarsze pokolenie X, dla którego ważniejszy jest klimat panujący w firmie i warunki w jakich pracują, nie żyje już wyłącznie pracą. Wydaje się, że to zasługa milenialsów. To od nich uczą się, że praca nie jest najważniejsza i coraz chętniej korzystają z wywalczonego przez młodszych kolegów work life balance (61 %). Świadczenia jak kolorowe klocki Chociaż każde obecne na rynku pracy pokolenie szuka innych bodźców do pracy, wszystkich łączy jedna wspólna cecha – indywidualizm, a co za tym idzie również chęć do samodzielnego decydowania i wyboru czynników motywujących i angażujących do pracy. Na przykład pracownicy z pokolenia Y na pierwszym miejscu wśród świadczeń pozapłacowych zwiększających ich zaangażowanie wskazali kupony, bony, karty podarunkowe na zakupy, które pozwalają na samodzielny wybór świadczeń, a dopiero na kolejnych miejscach do...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy