Dołącz do czytelników
Brak wyników

SMG Starlink: rynek reklamy w Polsce w I kw. wzrósł o 2,5% [infografika]

Artykuł | 13 maja 2015 |
67
Jak wynika z raportu SMG Starlink w okresie od stycznia do marca 2015 roku wartość polskiego rynku reklamy wzrosła o 2,5%, czyli o 40,4 mln złotych netto w stosunku do analogicznego okresu 2014 roku.

Jak wynika z raportu SMG Starlink w okresie od stycznia do marca 2015 roku wartość polskiego rynku reklamy wzrosła o 2,5%, czyli o 40,4 mln złotych netto w stosunku do analogicznego okresu 2014 roku.

Podobnie jak we wcześniejszych okresach raportowania, czynnikiem, który w największym stopniu pozytywnie oddziaływał na kondycję rynku reklamy, był wzrost wydatków reklamowych sektora handel oraz produkty farmaceutyczne, leki, jak również utrzymujący się stabilny poziom wydatków sektora FMCG (+0,1%).

REKLAMODAWCY

W pierwszym kwartale 2015 roku najwyższy wolumenowy wzrost wydatków odnotowany został w przypadku sektora handel (o 24,1 mln złotych, dynamika 12,8%). Najaktywniejsze reklamowo w tym okresie były super- i hipermarkety, gdzie liderem wydatków okazał się Lidl. Drugą w kolejności kategorią pod względem wielkości wydatków były markety oraz sklepy i hurtownie AGD i RTV. W tej grupie najwięcej wydającym reklamodawcą był Media Expert. Niewielki spadek wydatków zaobserwowany został w przypadku marketów budowlanych i ogrodniczych, co ma związek z sezonowością.

Choć wzrost wydatków handlu był dwucyfrowy, pierwsze miejsce pod względem inwestycji reklamowych należy wciąż do sektora farmaceutycznego. W pierwszym kwartale 2015 r. producenci farmaceutyków wydali na reklamę 6,4 mln więcej niż w tym samym czasie przed rokiem (dynamika wydatków 2,5% ). W zimowych miesiącach najczęściej reklamowane były środki przeciw przeziębieniu, a także witaminy i środki wzmacniające odporność. Kolejnym promotorem wzrostu wydatków były środki przeciwbólowe oraz środki wspomagające układ trawienny i preparaty wspomagających odchudzanie.

W dalszym ciągu widoczny jest stabilny poziom inwestycji reklamowych kategorii dóbr szybkozbywalnych (dynamika na poziomie 0,1%), jednakże nie wszystkie cztery sektory w tej kategorii zachowują się jednakowo. Dwa sektory FMCG zwiększyły swoje wydatki w pierwszym kwartale 2015 roku i jednocześnie w przypadku dwóch odnotowany został spadek. Inwestycje reklamowe zwiększyli producenci żywności (o 4,1% tj. o 7,3 mln złotych), a także produktów do użytku domowego (również o 4,1%, tj. o 1,3 mln złotych). Wzrost FMCG hamowały z kolei spadki wydatków reklamowych firm z sektora higiena i pielęgnacja (-3,6%, mniej o 3,9 mln złotych) oraz producentów napojów i alkoholi (spadek o 9,4% tj. o 4,4 mln złotych), przy czym spowolnienie wydatków tych ostatnich tradycyjnie przypada właśnie na miesiące zimowe.

Prócz wspomnianych wyżej sektorów: handel, farmacja, żywność i produkty do użytku domowego, siedem innych sektorów zwiększyło wydatki łącznie o 46 mln złotych. Byli to reklamodawcy z branż: finansowej, mediowej, związanej z czasem wolnym, a także branże turystyczna, telekomunikacyjna (za sprawą dużej kampanii wizerunkowej sieci Orange) oraz sektor komputery i audio video, sprzęty domowe, meble i dekoracje.

Wydatki pięciu sektorów zmalały w okresie od stycznia do marca 2015 r., negatywnie oddziałując na dynamikę rynku reklamy.  Prócz wspomnianych powyżej higieny i pielęgnacji oraz napojów i alkoholi, swoje inwestycje reklamowe obniżyły także sektory odzież i dodatki, „pozostałe” oraz motoryzacja. Łącznie branże te wydały mniej o 33,7 mln złotych niż w pierwszym kwartale 2014r.  

MEDIA

W pierwszym kwartale 2015 roku wszystkie media z wyjątkiem prasy odnotowały dodatnia dynamikę przychodów reklamowych. Najszybciej wzrosła reklama radiowa – o 8%, zaś największy wolumenowo wzrost (o prawie 31 mln złotych) odnotowany został w reklamie telewizyjnej.

Radio. Budżety reklamowe ulokowane w radiu wzrosły o 10,6 mln złotych, pomimo spadków wydatków farmacji w tym medium. Sektor produktów farmaceutycznych przeznaczył większe środki na reklamę w TV, a lukę po nim wypełnili w radiu przedstawiciele sektora handel - lider wydatków w tym medium, który zwiększył wydatki o 53,3%, to jest o 15,9 mln złotych. Handel wyprzedził na pozycji lidera wydatków pierwszego kwartału sektor produkty farmaceutyczne, leki, który w okresie od stycznia do marca zmniejszył inwestycje reklamowe o jedną czwartą. Cięć wydatków dokonał przede wszystkim Aflofarm, który dużą część budżetu ulokował w telewizji. Poza handlem wydatki na reklamę w radiu zwiększył sektor motoryzacja (wzrost o niecałe 0,9 mln złotych, dynamika 4,8%), a ponadto branża finansowa (inwestycje większe o 2,3 mln złotych, dynamika 47,5%).

Telewizja. Według wyliczeń SMG Starlink przychody reklamowe w telewizji wzrosły w pierwszym kwartale o 3,7%, to jest o blisko 31 mln złotych wliczając w to wszystkie formy reklamy. Biorąc pod uwagę jedynie sprzedaż spotów reklamowych, przychody netto wzrosły o 4,4%. Do tak dobrego wyniku przyczyniły się wspomniane już budżety reklamowe farmacji rosnące w tempie 7% w okresie od stycznia do marca 2015r. Ponadto wydatki na reklamę telewizyjną zwiększały również sektory: żywność, handel, finanse, telekomunikacja i inne.

Digital. Pierwszy kwartał to również dobre wyniki reklamy online – dynamika 6,5% (22,9 mln złotych). Dynamicznie rozwija się reklama video i mobile – wzrost o ok. 20...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy