Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuł sponsorowany

5 marca 2020

NR 50 (Luty 2020)

SEO dla e-commerce w 2020 roku – jak dobierać słowa kluczowe?

34

Google dynamicznie zmienia warunki gry, nieustannie wprowadzając nowe aktualizacje algorytmów. Jedna z najważniejszych zmian została przeprowadzona w 2019 roku i dotyczyła analizy zapytań użytkowników. W tym samym czasie słowa kluczowe są najważniejszym elementem SEO. Trafne frazy pozwalają przyciągnąć wartościowy ruch na stronę. Dla sklepów internetowych jest to tym bardziej istotne, że może przełożyć się bezpośrednio na sprzedaż. Jak więc dobierać frazy do sklepu internetowego w kontekście ostatnich zmian Google?

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to frazy, które wpisujemy do wyszukiwarki, kiedy chcemy znaleźć informację. Powinno się także używać ich w treści, która znajduje się na stronie. Dzięki nim algorytmy Google mogą zrozumieć, czego szuka internauta i dobrać z milionów witryn internetowych te najbardziej trafne. Oznacza to, że słowa kluczowe pozwalają potencjalnym klientom znaleźć Twoją ofertę w sieci.
Warto więc zamieścić na stronie takie słowa, które przyciągną odpowiednich klientów. O tym, jak to zrobić skutecznie, opowiem Ci za chwilę. Najpierw jednak musisz dowiedzieć się, jak Google rozumie słowa i co zmieniło się w 2019 roku.

Czy Google rozumie, co masz na myśli?

Czym jest algorytm BERT?

Google ciągle usprawnia swoje algorytmy, żeby lepiej analizować treść. Obecnie wyszukiwarka dobrze rozumie synonimy, potrafi znaleźć zduplikowany content czy ocenić jakość tekstu na stronie. Jednak zrozumienie kontekstu jest dużo ambitniejszym wyzwaniem.
W październiku 2019 roku Google przedstawił nowy algorytm – BERT. Jest to najważniejsza aktualizacja w ciągu ostatnich 5 lat. Wprowadzone zmiany pozwalają wyszukiwarce lepiej zrozumieć zapytania użytkownika oraz intencje, które za nimi stoją.
Słowa mają różne znaczenie w zależności od kontekstu, np. „piła sok” czy „piła do metalu”. Po wprowadzeniu BERT-a wyszukiwarka dużo lepiej rozumie naturalny język człowieka.
Poniżej zobaczysz przykład, który podaje Google. Zapytanie, które przetłumaczymy jako „praktyka matematyki dla dorosłych książka”, przed wprowadzeniem zmian zostałoby odebrane jako podręcznik dla uczniów starszych klas. Dzięki nowemu algorytmowi system rozumie, że książki szuka osoba dorosła.
 

Rys. 1. Przykład, który pokazuje, jak zmieniły się wyniki wyszukiwania Google po wprowadzeniu nowego algorytmu BERT
(Źródło: www.blog.google)

Jak optymalizować content pod BERT? 

Nie ma przepisu lub zasady, jak trzeba zmodyfikować treść, żeby system ją wyróżnił. Algorytm BERT lepiej rozumie język naturalny. Oznacza to, że tworzenie tekstu dla użytkownika staje się ważniejsze niż pisanie dla Google. 
Warto też pamiętać, że wyszukiwarka pomaga internautom „spotkać się” ze stroną Twojego sklepu. Po przejściu do oferty żadne słowa kluczowe nie pomogą natomiast w przekonaniu odbiorcy do Twojego produktu. Wszystko więc, czego potrzebuje BERT, to treści wysokiej jakości stworzone z myślą o potrzebach użytkownika.
Czy to oznacza, że nie trzeba zamieszczać słów kluczowych na stronie produktu?
Wręcz przeciwnie. Słowa kluczowe pozostają tym łańcuchem, który łączy Twoją ofertę z zapytaniem użytkownika. Oznacza to raczej, że nie wystarczy dobrać słów kluczowych tylko wg liczby wyszukiwań. Tworząc listę fraz, Ty też musisz rozumieć kontekst zapytania i intencję użytkownika.

Jaka intencja stoi za słowem kluczowym?

Korzystamy z wyszukiwarki do różnych celów. Szukamy informacji, ponieważ chcemy o czymś się dowiedzieć. Czasem mamy zaplanowany zakup i musimy podjąć decyzję o tym, jaki model telewizora wybrać. A może chcemy znaleźć prezent dla bliskiej osoby? W tym przypadku nawet nie musimy wiedzieć, czego dokładnie szukamy. Może pomysłu?
Jak zrozumieć zamiar, z którym internauta wpisuje zapytanie do wyszukiwarki? Z myślą o tym zostały wyodrębnione cztery typy słów kluczowych wg intencji użytkownika.

1. Nawigacyjne

Pierwszy typ to frazy nawigacyjne. Użytkownik wpisuje takie zapytania, kiedy szuka strony internetowej konkretnej firmy lub przedsiębiorstwa.
Może to być sklep, o którym słyszał dobre recenzje od kolegów, czy portal, którego reklama przewijała mu się przez ostatnie tygodnie. W tym przypadku główną rolę odgrywa chęć odnalezienia określonego miejsca w internecie.
 

Przykład

„zalando”, „adidas”, „sony”, „pko bank logowanie”.


Nawigacyjne słowa kluczowe, na które musisz zwrócić uwagę, to nazwa Twojej marki. Jeżeli przez jakiś czas pracujesz nad rozpoznawalnością własnego brandu, klienci zaczną szukać Twojego sklepu internetowego, aby sprawdzić nowości. Warto więc zadbać o to, żeby był on dobrze zoptymalizowany pod własną nazwę.

2. Informacyjne 

Chociaż obecnie jesteśmy przeciążeni informacjami, wciąż ich aktywnie szukamy. Na przykład, kiedy mamy problem do rozwiązania, zwracamy się do wyszukiwarki z pytaniem „Jak coś zrobić?”. Szukamy także wiedzy eksperckiej, kiedy zamierzamy rozwinąć swoje kompetencje. Czasem chcemy zrozumieć, co oznacza nieznany nam produkt, np. „inteligentna lodówka co to”. Takiego typu zapytania nazywamy informacyjnymi.
 

Przykład

„suknia ślubna 2020”, „objawy depresji”, „materac jak wybrać”.


Czy informacyjne słowa kluczowe można zastosować w e-commerce? Pewnie, że tak! Tylko trochę w innym celu. Analiza takich wyrazów pozwala lepiej zrozumieć potrzeby klienta, aby później rozwiać jego wątpliwości bezpośrednio w opisie produktu.
Informacyjne frazy możesz także zastosować jako inspirację do artykułów na bloga. Dobre wpisy pomogą „złapać” klienta jeszcze w momencie, kiedy zastanawia się nad zakupem. Już w tej chwili będziesz pomocny i zbudujesz zaufanie do swojej marki.
 

Rys. 2. Zobacz, jak różnią się frazy w zależności od intencji użytkownika.
Darmowa wtyczka słów kluczowych SEMSTORM pokazuje transakcyjny
i informacyjny potencjał zapytania (Źródło: www.semstorm.com/plugins)


3. Komercyjne

Frazy komercyjne są to wyrazy, które znajdują się między intencją zakupową...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy